Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Iemand die 14-30T fietst met Di2?

Gebruikersavatar
trigun
Forum-lid
Berichten: 111
Lid geworden op: 14 jul 2009 12:21

Gebruikersavatar trigun 10 jan 2021 21:51

Hi,

Momenteel heb ik een 52/36T vooraan en 11-28T achteraan.
Aangezien ik de 11-12-13 achteraan nooit gebruik icm de 52 dacht ik om een 14-28 en 11-30 cassette te combineren tot een 14-30.

De capaciteit van de R8050 korte kooi derrie is max 33 tanden, dus ik kom dan uit op 32. Zou moeten lukken in theorie.

Ik heb hier al van verschillende gebruikers gelezen dat ze een 14-30 gebruiken maar dan op mechanische groepen.
Nog nergens ervaringen gelezen van deze combo met di2.
Dus ik wou hier even polsen wat de meningen zijn.

Ik ga ook even moeten testen of een
14T als kleinste krans wel gaat passen in mijn frame. Het lijkt zeer nipt te worden.

Alternatief is natuurlijk gewoon de cranck vervangen door een 50/34, maar da’s natuurlijk weer een pak duurder.
Kuota Kougar

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 11 jan 2021 12:55

Je kan het 36 voorblad vervangen door een 34 tands, kost je zo'n €20,-. (€11,- bij R2bike)
Schakelt ook goed.
Opletten of een 14 kransje van je cassette voldoende ruimte heeft, en niet tegen de achtervork aankomt.

FryskBloed
Forum-lid
Berichten: 487
Lid geworden op: 05 sep 2016 20:22
Locatie: Groningen

FryskBloed 11 jan 2021 13:27

Als het je helpt: ik gebruik een frankenstein 14-34 cassette met 33/41 kettingwielen icm een Ultegra Di2 lange kooi. Werkt prima.

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1155
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 11 jan 2021 13:28

trigun schreef: 10 jan 2021 21:51 Alternatief is natuurlijk gewoon de cranck vervangen door een 50/34, maar da’s natuurlijk weer een pak duurder.
Wat voor crank heb je dan? Ik kan gewoon 50/34, 52/36 of 53/39 monteren.
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1478
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 11 jan 2021 13:58

lijkt geen probleem wat je wil maken,

36voor 30achter = 34voor 28achter
net als
52voor 14achter = 46voor 12 achter

dat wil zeggen dat 36-46 en 11-30 met standaard componenten heel dicht in de buurt komen. net als 52-36 en 14-30.
voordeel is dat je kettingblad 10 tanden verschil heeft een kleine stap is meer overlap maar ook enorm veel ander plezier.
ik zelf ga binnenkort weer 36/48 met een 11-30 cassette rijden op de koersfiets, tijdje terug al meerdere seizoenen met tevredenheid gereden.
de gravelbike heeft hier in limburg een 34/46 en een 11-32 cassette, deze laatste combi gaat nog niet heel lekker, bij een kettingblad op schakelen, ligt de ketting een halve slag te hoog op het blad.

btw miche verkoopt kant en klare 14-30, het moet enkel nog in je frame passen,
juiste ketting lengte en tadaaaa.

Gebruikersavatar
trigun
Forum-lid
Berichten: 111
Lid geworden op: 14 jul 2009 12:21

Gebruikersavatar trigun 12 jan 2021 12:40

Ok, ik zou mijn 52 dan vervangen door een 46.
Vraag is, ga ik mijn derailleur laag genoeg krijgen? Volgens wat ik zie kan ik nog wat zakken, maar niet heel veel.

https://www.dropbox.com/s/1gql0kr9plizz ... 0.jpg?dl=0

https://www.dropbox.com/s/pt90mny39bicd ... 5.jpg?dl=0
Kuota Kougar

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1478
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 12 jan 2021 13:03

Mits je derailleur nu op de goede hoogte staat. En je wisselt je 52T voor een 46T Zou je jou derailleur 12.5mm moeten zakken.

Doe het sommetje maar 1/2" is de pitch van 1 kettingschakel.
Omtrek = pi x diameter
52T =omtrek 26"= dia 8" = radius 4"
46T =omtrek 23" = dia 7" = radius 3,5"
Dus je fd moet 0,5" lager of 12.7mm

Gebruikersavatar
mrcoffee
Forum-lid
Berichten: 2726
Lid geworden op: 11 nov 2004 10:59

Gebruikersavatar mrcoffee 12 jan 2021 14:50

Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

Plaats reactie