Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Balhoofdlager Canyon Ultimate

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 06 jan 2021 08:18

De bovenste lager van mijn ultimate was ook vrij snel aan vervanging toe. Oorzaak was zweet. De onderste was nog perfect, terwijl de bovenste totaal rot was. Lagers bestellen bij canyon verliep vlot. In mijn herinnering was ik maar een paar tientjes kwijt.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 06 jan 2021 08:36

Bij mijn Scott begon binnen een jaar balhoofd te kraken, bleek het onderste lager totaal verroest en droog te staan.
Onder garantie verholpen!
Daarna zelf nog wat extra vet (marine grease) rondom het lager gesmeerd.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12618
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 06 jan 2021 08:56

@TS kijk even of het juist gemonteerd zit, speling op een lager komt echt zelden voor. Dan is het punt versleten al drie keer voorbij gekomen.

Mijn idee is, dat het vooral de passing is die lager sneller doet slijten. Ik heb twee paar dezelfde naven. Bij de ene set gaat altijd de het DS lager in de achternaaf na 4K rauw lopen en in de andere set het NDS lager na 2K, overige zitten er al 10K en lopen nog al nieuw rara hoe kan dat. En zo heb ik ook legio voorbeelden bij bracketlagers.

Bij mijn foil zit het bracket ds lager er al bijna 20K in, zelfs een overgezet van frame (nee ik weet dat dit niet de bedoeling is) en de ander kant is al drie keer kapot gegaan.

Ik koop vaak gewoon hele goedkope lagers, heb niet het idee dat dit heel veel scheelt. In een setje hope naven heb ik een keer een setje lagers gezet van DSlager.......boer.de oid, maar dan anders :-)
Rond de 1,50 per lager lopen na een winterje of vijf nog prima.

Balhoofdlagers zet ik wel in heel veel vet. Ik gebruik het blauwe hope vet (mobile xp222, zal niets bijzonders zijn gezien de prijs, maar werkt perfect). Dat kan heel goed tegen water en zweet en is net wat dunner, gebruik het in lagers en ook voor pallen in de body.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5054
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 06 jan 2021 09:38

@wasbeer, bedoel je de xhp 222?

https://www.oliehandel.nl/product/greas ... gram-86442

Ik doe hetzelfde met het onderste lager, goede laag vet omheen. Gebruik daar Ball Bearing Grease van Eurol voor. Lijkt mij hetzelfde

https://www.hbm-machines.com/producten/ ... FYEALw_wcB

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12618
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 06 jan 2021 09:56

Ja die, ik kan thuis nog even kijken of het echt 222 is en niet 223 oid (als ze dat al hebben).

Eurol kan prima hetzelfde zijn. Het zal echt niets bijzonders zijn allemaal.

Had eerst motorex fietsvet 12 euro potje van 100 gram. maat van mij had dat ook voor zijn motor 850gram voor 16 euro........ zelfde vet. Die vind ik iets te dik en spoelt te makkelijk weg, die kleeft niet zo goed.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 06 jan 2021 10:18

Eurol marine grease.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5054
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 06 jan 2021 19:14

scottpch schreef: 06 jan 2021 10:18 Eurol marine grease.
Bedankt. Is die veilig te gebruiken in een balhoofd van carbon?

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 06 jan 2021 20:00

wasbeer2006 schreef: 06 jan 2021 08:56
Mijn idee is, dat het vooral de passing is die lager sneller doet slijten. Ik heb twee paar dezelfde naven. Bij de ene set gaat altijd de het DS lager in de achternaaf na 4K rauw lopen en in de andere set het NDS lager na 2K, overige zitten er al 10K en lopen nog al nieuw rara hoe kan dat. En zo heb ik ook legio voorbeelden bij bracketlagers.
Geldt niet voor balhoofdlagers, die hebben geen passing, op de hoeken na.
De enige 2 dingen die balhoofdlagers voortijdig laten overlijden zijn:
-Water erin
-Doorrijden met speling.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1218
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 06 jan 2021 20:19

Nu zijn die Canyon balhoofdlagers ook heel erg smal en dun.
Canyon heeft een dikkere vorkbuis dan de meeste andere merken, dus een grotere binnendiameter is nodig voor het balhoofdlager. Buitendiameter is wel min of meer standaard, dus de kogeltjes worden wel heel minuscuul.
Daarbij ook nog diktes van 5,5 en 6mm.
Dit samen is echt niet bevorderlijk voor de duurzaamheid.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 06 jan 2021 20:43

Mja, ik heb een oud los 1" lagertje wel eens opengemaakt om te kijken wat voor kogeltjes erin zaten en dat was inderdaad minuscuul, ik denk 3/32"ofzo...geldt voor alle cartridge lagers.
Toch gaan die dingen jaren mee, als er geen water in of speling op komt.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
synapse
Forum-lid
Berichten: 1092
Lid geworden op: 09 sep 2005 11:51

Gebruikersavatar synapse 07 jan 2021 12:31

TL@ schreef: 06 jan 2021 06:13 Heb ik ook eens gehad met mijn Eddy Merckx jaren geleden. Ik had een paar weken eerder de ketting vervangen en na een bezoekje aan de winkel (ik weet al niet niet meer wat er juist kapot was) kreeg ik de melding dat naast het euvel waarvoor ik de fiets had binnen gedaan (dat was echt iets klein) dat ook de ketting vervangen was want dat was al lang geleden en ze was 'op'. Kwam ie ook met een ketting uit de werkplaats af, kijk: helemaal versleten.

Was ineens de laatste keer dat ik een voet binnen zette in die winkel.
Dat is geen verdienmodel maar oplichting!
Courir c'est mourir un peu

Gebruikersavatar
synapse
Forum-lid
Berichten: 1092
Lid geworden op: 09 sep 2005 11:51

Gebruikersavatar synapse 07 jan 2021 12:33

De balhoofdlagers van mijn Endurance waren na twee jaar en 11K ook versleten. Merkte dit ook bij het rijden. Ik vind dit ook best wel snel.
Courir c'est mourir un peu

Plaats reactie