Vroeguh... 42x18 de Keuteberg
Nu 34x34 op de wegfiets voor de Alpen en de echte bergfiets heeft 32x50
De bergen in
Dan was het frame vast uitgebogen naar 126 mm, bij 120 paste er geen 6 vits in....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
jawel hoor, ik ben beginnen fietsen rond 1985 en mijn eerste fiets, een blauwe Colnago, had 13-25 (6 v) achteraan, 52/42 vooraan. Later overgeschakeld naar een blokje 13-18.
De andere ging er dan enkel op voor een tocht in de Ardennen of een tocht naar hellingen zoals de muur in Geraardsbergen, Kemmelberg, Keuteberg, ...
Dat waren nog tijden
Tja, dat is al weer wat later, in de loop van de jaren'80 kwamen er steeds meer spullen op de markt , niet direct voor renners bedoeld.patrickvb schreef: ↑04 jan 2021 10:31jawel hoor, ik ben beginnen fietsen rond 1985 en mijn eerste fiets, een blauwe Colnago, had 13-25 (6 v) achteraan, 52/42 vooraan. Later overgeschakeld naar een blokje 13-18.
De andere ging er dan enkel op voor een tocht in de Ardennen of een tocht naar hellingen zoals de muur in Geraardsbergen, Kemmelberg, Keuteberg, ...
Dat waren nog tijden
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
De 13-18 ligt hier nog als een relikwie in mijn bureaukast. Was idd een Sachs-Maillard, made in France.
Edit: beetje off topic, maar hier vond ik wat info over het merk Maillard:
http://velobase.com/ViewBrand.aspx?Bran ... 335&From=T
Edit: beetje off topic, maar hier vond ik wat info over het merk Maillard:
http://velobase.com/ViewBrand.aspx?Bran ... 335&From=T
En ik maar klagen dat de 38-25 op mijn eerste fiets veel te zwaar was
Met dat verzet de muur van Huy gedaan (halverwege een stukje te voet) en La Redoute (halverwege even moeten rusten) en dan had ik geen zin meer om bergop te rijden
Wat was ik blij dat er een triple op mijn tweede fiets zat, ineens was bergop rijden wél leuk.
Met dat verzet de muur van Huy gedaan (halverwege een stukje te voet) en La Redoute (halverwege even moeten rusten) en dan had ik geen zin meer om bergop te rijden
Wat was ik blij dat er een triple op mijn tweede fiets zat, ineens was bergop rijden wél leuk.
Ik heb er zelfs nog 2 liggen (complete Maillard Course 6vits 13-19 en 13-21,,,,patrickvb schreef: ↑04 jan 2021 16:37 De 13-18 ligt hier nog als een relikwie in mijn bureaukast. Was idd een Sachs-Maillard, made in France.
Edit: beetje off topic, maar hier vond ik wat info over het merk Maillard:
http://velobase.com/ViewBrand.aspx?Bran ... 335&From=T
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Goeie shizzle die maillard pignon's.
Heel soms zie ik bij een klein fietsenmakertje in de werkplaats ergens achteraf nog zo'n bord hangen met een paar tandwielen. Maar ook die worden schaars, heel schaars.
Volgens mij is Maillard overgenomen door Sachs, En dat werd weer overgenomen door SRAM
Na de overname door Sachs was het snel gedaan met de losse tandwielen en de pignon's.
Ik heb hier nog ergens een nieuw setje 14-28 6s pignon liggen voor de Vittorio.
Heel soms zie ik bij een klein fietsenmakertje in de werkplaats ergens achteraf nog zo'n bord hangen met een paar tandwielen. Maar ook die worden schaars, heel schaars.
Volgens mij is Maillard overgenomen door Sachs, En dat werd weer overgenomen door SRAM
Na de overname door Sachs was het snel gedaan met de losse tandwielen en de pignon's.
Ik heb hier nog ergens een nieuw setje 14-28 6s pignon liggen voor de Vittorio.
Mij staat nog iets bij dat ik me omstreeks 2003 meldde bij een grote fietsenzaak in een nabijgelegen dorp voor nieuwe kransjes voor m'n Maillard freewheel en dat men , ondanks de Shimano terreur nog een houten bord had met diverse maten in voorraad....
De juffouw die ik in eerste instantie aansprak begon met glazig kijken, maar er meldde zich al snel iemand die over wat meer kennis beschikte...
De beschikbare kransjes hadden een nokje teveel aan de binnenkant, wat men gratis voor me weg wilde slijpen.... (niet dat ik dat niet zelf kon, maar het ging snel en vakkundig), dat moet in de Sachs tijd geweest zijn.
Kon ik weer rijden met de ouwe Champion Mondial....zonder overslaande ketting.
Mijn warenkennis had gewoon 20 jaar overgeslagen, er was een oerwoud van Shimano, maar alles voorgebakken zooi, zowat niks te kiezen of samen te stellen.
De juffouw die ik in eerste instantie aansprak begon met glazig kijken, maar er meldde zich al snel iemand die over wat meer kennis beschikte...
De beschikbare kransjes hadden een nokje teveel aan de binnenkant, wat men gratis voor me weg wilde slijpen.... (niet dat ik dat niet zelf kon, maar het ging snel en vakkundig), dat moet in de Sachs tijd geweest zijn.
Kon ik weer rijden met de ouwe Champion Mondial....zonder overslaande ketting.
Mijn warenkennis had gewoon 20 jaar overgeslagen, er was een oerwoud van Shimano, maar alles voorgebakken zooi, zowat niks te kiezen of samen te stellen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
- borgmonster
- Forum-lid
- Berichten: 808
- Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29
Ach ja, de Ventoux opgereden halverwege jaren 80 met 42x28. Ook de Izoard, Galibier en al die andere heuvels in de Alpen.
Ik kwam uit Groningen en had niet getraind in de bergen. Toch ging dat zonder problemen aangezien ik toen zo’n 9000 - 12000 km per jaar reed, vaak solo. 52-42 en 13-18 was mijn zelf samen te stellen Maillard pignon.
De enige heuvelervaring die ik had was van enkele jaren daarvoor in de Ardennen: Luik uit naar het zuiden over een smal en steil weggetje. Manmanman. Met volle bepakking voor en achter. Ook dat ging met 42x24. Was wel stampen en trekken aan het stuur, maar gelukt!
Ik snap nog steeds niets van fietsers die in Nederland met een 39 voorblad en 28 tandjes achter rijden.
Ik kwam uit Groningen en had niet getraind in de bergen. Toch ging dat zonder problemen aangezien ik toen zo’n 9000 - 12000 km per jaar reed, vaak solo. 52-42 en 13-18 was mijn zelf samen te stellen Maillard pignon.
De enige heuvelervaring die ik had was van enkele jaren daarvoor in de Ardennen: Luik uit naar het zuiden over een smal en steil weggetje. Manmanman. Met volle bepakking voor en achter. Ook dat ging met 42x24. Was wel stampen en trekken aan het stuur, maar gelukt!
Ik snap nog steeds niets van fietsers die in Nederland met een 39 voorblad en 28 tandjes achter rijden.
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6
-
- Forum-lid
- Berichten: 3564
- Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25