Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

achterderailleur

retrokay
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 dec 2020 16:23

retrokay 27 dec 2020 16:43

In de afgelopen maanden ben ik zelf begonnen met wielrennen op mijn Retro Giovanni Racefiets. Omdat ik er achter ben gekomen dat ik ook sleutelen erg leuk vind heb ik hier op het forum even een account aangemaakt.

Dit weekend heb ik ook een tweedehands retro racefiets voor mijn vriendin gekocht. Prima aankoop voor het geld wat ik ervoor betaald heb. Hij mist nog een voorderailleur en de schakel- en remkabels zijn aan vervanging toe dus ik ben even het eea bij elkaar aan het zoeken om te bestellen. Nu zie ik achter een merkloze(??) derailleur zitten. Ze is echt een beginnende wielrenner dus het is geen probleem om te starten met mindere kwaliteit. Echter ben ik even benieuwd of het niet verstandig is om direct voor en achter te vervangen. Wat is jullie mening? Daarnaast, iemand enig idee wat voor derailleur er achter zit? Moet ik nog rekening mee houden wat ik er dan voor op gooi?
20201227_155912.jpg
20201227_160529.jpg
20201227_160601.jpg
Laatst gewijzigd door retrokay op 29 dec 2020 01:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 27 dec 2020 20:20

Geef eens wat meer info en plaats een fotootje van de oude derailleur, staat er een merk op.'
Hoe oud is de fiets globaal
Hoeveel kransjes achter.
Hoe wordt er geschakeld, is de schakeling geindexeerd (kliksysteem) of heeft ie buiscommandeurs op de schuine buis.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 27 dec 2020 22:00

Zonder gegevens/fotootje is het raden. Een oude fiets kan van 1995 zijn, maar ook van 1975. :o Indien er meerdere kettingbladen in het crankstel (twee of drie) zitten, moet je zeker zorgen voor een voorderailleur. Anders grote kans dat bij schakelen de ketting eraf valt. Is de ketting niet versleten? Indien ja, dan ook de tandwielen achter, indien in een cassette, vervangen. Een schroefpignon heeft daar minder last van.

retrokay
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 dec 2020 16:23

retrokay 29 dec 2020 01:49

Foto's zijn inmiddels toegevoegd aan de beginpost, ging iets mis bij plaatsen.

Hoe oud de fiets is, heb ik geen idee van. Het is 9-speed met shifters op het frame. Het zijn Shimano shifters en Shimano 600 kettingbladen. Ketting is aan vervanging toe en er komt dus een voorderailleur. Wat is een schroefpignon? De vraag is dus of het verstandig is om direct ook de achterderailleur te vervangen en wat voor derailleur er nu op zit.

Alvast dank!

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3229
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 29 dec 2020 09:29

retrokay schreef: 27 dec 2020 16:43 ........... Echter ben ik even benieuwd of het niet verstandig is om direct voor en achter te vervangen. Wat is jullie mening? Daarnaast, iemand enig idee wat voor derailleur er achter zit? Moet ik nog rekening mee houden wat ik er dan voor op gooi?
Zo te zien is het een goedkoop fietsje waar ooit een keer een duur crankstel op gezet is.
Als ik jou was zou ik eerst even een lijstje maken om de kosten in beeld te krijgen.

- ketting
- cassette
- binnenblad
- voorderry
- kabels


De fiets ziet eruit alsof hij een jaar of langer buiten in de regen heeft gestaan.
Dat is meestal ook niet bevorderlijk voor de lagers van crank, balhoofd en wielen.
Als ik jou was zou ik eerst alle onderdelen eens goed inspecteren en bekijken of zadelpen, stuur etc nog wel verstelbaar zijn. Inspecteer dan de lagers van crank, balhoofd en wielen.
Het zou wel eens een duur fietsje kunnen worden als je alles wat aangetast is door vocht moet vervangen. Een betere tweedehands zou wel eens een betere optie kunnen zijn dan nu alles wat versleten is te moeten vervangen.

jansen2.0
Forum-lid
Berichten: 817
Lid geworden op: 29 okt 2013 09:38

jansen2.0 29 dec 2020 09:51

+1
Deze verkopen en een betere vervanger kopen. Als je alles nieuw moet kopen ben je aanzienlijk duurder uit dan een goede 2e handse
Previous name Jansen01

retrokay
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 dec 2020 16:23

retrokay 29 dec 2020 11:28

Bedankt voor alle reacties en de eerlijkheid. Ik moet wel zeggen dat de foto's enigszins een vertekenend beeld geven over de algemene staat van de fiets, zeker de verroeste ketting maakt het natuurlijk niet heel mooi.

Met mijn beperkte kennis denk ik dat het een prima fiets is om de eerste 5000 km mee te rijden als ik de volgende onderdelen vervang/plaats:
* nieuwe ketting (15/20 euro)
* voorderailleur (rond de 30 euro)
* nieuwe kabels (rond de 30 euro)

In dat geval vallen de kosten voor opknappen wel mee (75/80 euro). Op de velgen passen dezelfde banden als die ik zelf rijd (700x23C) dus daar heb ik nog wel een mooi setje voor liggen dat ik momenteel niet gebruik. Daarnaast hoef ik dus geen extra binnenbanden te kopen.

Doorslaggevend in deze is dus of het noodzakelijk zal zijn om er een nieuwe cassette, binnenblad en achterderailleur op te zetten. In dat geval wordt het wel een twijfelgeval of de fiets dat waard is omdat het opknappen dan al snel de dubbele prijs zal worden (160 euro) en zelfs dan zou ik het lang niet gek vinden. Fiets gekocht voor 150 euro dus dan heb je een opgeknapt exemplaar voor 300 euro wat naar mijn idee een prima prijs is.

Is het mij te adviseren aan de hand van de foto's om ook de cassette, binnenblad en achterderailleur te vervangen of kom ik een heel eind met alleen een kabelset, nieuwe ketting en voorderailleur? Moet ik overigens persé een 9-speed voorderailleur hebben of zou een Shimano 105 FD-5700 10 Speed Voorderailleur ook voldoen? Lijkt mij niet veel uit te maken voor een voorderailleur of je achter nou 9- of 10 bladen hebt zitten, maar ik ben lerende dus wellicht zie ik dat verkeerd.

retrokay
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 dec 2020 16:23

retrokay 29 dec 2020 11:32

Binnenblad is inderdaad wel vrij scherp zie ik net. Ik dacht trouwens dat te stompe punten wezen op slijtage maar dat is dus niet het geval. Deze ook vervangen is niet erg prijzig heb ik al even opgezocht.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 29 dec 2020 12:36

Dat binnenblad is vermoedelijk nog goed rijdbaar...
Voor de rest, laat je niet afschrikken door kosten:
Ketting 13€ (SRAM PC971)
Cassette 20€ , Shimano HG50 o.i.d.
Voorderailleur, even op MP kijken, eventueel heb ik nog wel wat liggen.
Kabels hoeven geen 30€ te kosten, 2x binnenkabel + klein stukje buitenkabel.

PSA, het is vermoedelijk 8 speed. onderdelen nog goedkoper.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

retrokay
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 dec 2020 16:23

retrokay 29 dec 2020 13:23

Keezx schreef: 29 dec 2020 12:36 Dat binnenblad is vermoedelijk nog goed rijdbaar...
Voor de rest, laat je niet afschrikken door kosten:
Ketting 13€ (SRAM PC971)
Cassette 20€ , Shimano HG50 o.i.d.
Voorderailleur, even op MP kijken, eventueel heb ik nog wel wat liggen.
Kabels hoeven geen 30€ te kosten, 2x binnenkabel + klein stukje buitenkabel.

PSA, het is vermoedelijk 8 speed. onderdelen nog goedkoper.
Top, dank voor de reactie. Ik keek denk ik op een wat duurdere site want ik vind inderdaad ook vergelijkbare prijzen met wat jij nu noemt. Aan dat hand waarvan beoordeel je dat het een 8-speed zou zijn? Ik tel echt 8 bladen achter, of zie ik iets over het hoofd?

Wat betreft de kabels; zijn alle kabels voor Shimano hetzelfde (even los van de kwaliteit van de kabel)? Oftewel, kan je net zo goed een universele kabel halen als dat je er een van Shimano zelf haalt? Lijkt me amper tot geen verschil toch?

senior
Forum-lid
Berichten: 2198
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 29 dec 2020 13:36

8 kransjes achter = 8-speed

retrokay
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 dec 2020 16:23

retrokay 29 dec 2020 13:51

Sorry, typefout, ik tel 9 kransjes achter.

Plaats reactie