Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Zeurend geluid bij diagonaal liggen van ketting

Pietje_11sp
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 aug 2020 17:36

Pietje_11sp 15 dec 2020 15:44

Beste kenners,
Ik heb volgend probleem met mn nieuwe Wilier Cento1air. Mooi machien maar wanneer ik vooraan op het grote blad lig en achteraan eveneens (ik weet het, dit wordt afgeraden, maar je hebt dit altijd wel eens voor) hoor ik een zeurend geluid en ik meen dat dit afkomstig is van de voorderailleur/tandwiel vooraan. Ik weet dat het niet de bedoeling is zo diagonaal te rijden en dat bij de meeste fietsen dit niet soepel loopt en wat meer geluid maakt, maar dit is dan meestal een geluid dat afkomstig is van de achterderraileur/casette. Ik neem een extra zeurend geluid waar dat dus volgens mij niet afkomstig is van achter, maar van voor aan de voorderailleur/groot voorblad/ketting/...
De fiets is al teruggestuurd naar Italie, alwaar de pad is vervangen achteraan, ik heb al verscheidene fietsenwinkels afgelopen, maar dit is tot dusver niet van de baan. Mijn fietsenmaker zegt dat het de dikke carbonbuis is die werkt als één grote klankbuis...
Herkent iemand dit? En zo ja is er een oplossing voor?
Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6059
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 15 dec 2020 15:54

Mijn mening, dit los je niet op.
Een dikke carbon buis kan maken dat een klein geluid lekker door klinkt.

Het geluid zelf, als je 11 speed (gezien je naam), helemaal diagonaal legt, dan moet je je ketting zien liggen. Uiteraard, dat er ergens wrijving is. Op de tanden van de kettingbladen, in de ketting.., en eventueel tegen de kooi van de voorderailleur aan.
Ik zie niet in wat de achterkant er meer te maken kan hebben trouwens.

Je kan kijken of je voorderailleur nog iets naar binnen kan draaien/afstellen. Maar of je dan weer aan de andere kant van het spectrum in de problemen komt kan ik je niet zeggen.
Je zegt al, groot-groot is niet per se de bedoeling.
Het kán per ongeluk eens voorkomen, bij totale uitputting oid. Kan me niet voorstellen dat dit je regelmatig overkomt, en gebeurd het wel, accepteer een klein geluidje als reminder dat je als de drommel voor moet schakelen ;-)
Dan zou mijn advies zijn, leer jezelf aan dat je de grootste 2 achter niet gebruikt bij het grote blad voor.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 17 dec 2020 22:12

Idd, gewoon niet kruisschakelen.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3072
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 18 dec 2020 09:19

Jeetje een hele fiets terugsturen naar Italie voor zoiets. Zonder dat je er zelf bij ben blijft het gokken. Grote kans dat de ketting ergens heel lichtjes de voorderailleur raakt. Er zitten wat schakelhulpen/verdikkingen op waar de ketting bij een schuine stand tegenaan kan komen. Wellicht dat je het met een paar uur knoeien door trial and error op kunt lossen. Derailleur wat schuiner/hoger/lager derailleur iets meer naar binnen afstellen etc. Maar ook een grote kans dat het dan in een andere positie weer iets aanloopt. Vooral bij een korte achtervork houdt het echt heel erg nauw. Zoals al wordt aangegeven gewoon niet doen. Hoor je het geluid dan is het tijd om terug te schakelen naar het kleine blad. Of neem een andere cassette waar je niet aan de meest extreme positie toekomt.

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 18 dec 2020 18:49

Is dit serieus? Hoe simpel kan de oplossing zijn. Gewoon niet doen! En als je je vergist schakel je naar het kleine blad.

Tel je zegeningen! Als je dit een probleem vindt dan gaat het waarschijnlijk wel erg goed in jouw leven.
o'7o

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 18 dec 2020 20:23

Dat geluid is een feature, het maakt je erop attent dat je vooraan moet schakelen ;-)
Afbeelding

Maruss
Forum-lid
Berichten: 806
Lid geworden op: 18 mei 2013 21:31

Maruss 18 dec 2020 22:02

TL@ schreef: 18 dec 2020 20:23 Dat geluid is een feature, het maakt je erop attent dat je vooraan moet schakelen ;-)
huh? je bedoelt vast dat het je erop attent maakt dat je harder moet trappen zodat je achter 1 of 2 tandjes kleiner kan schakelen terwijl je toch de de goede cadans houdt :twisted:

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 19 dec 2020 10:12

Nope, dat je vooraan naar het kleine blad moet omdat je benen te zwak zijn ;-)
Afbeelding

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 19 dec 2020 12:06

First world problems :mrgreen:
Afbeelding

Plaats reactie