Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Schakelprobleem Focus Paralane SRAM Apex 1x11

Gebruikersavatar
Paralane
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 20 nov 2020 12:17

Gebruikersavatar Paralane 25 nov 2020 19:04

Mijn begin dit jaar gekochte Focus Paralane heeft last van een hardnekkig schakelprobleem.

Het begint steeds met lastig opschakelen. Dus naar een kleiner tandwiel. Hiervoor zijn dan twee schakelacties nodig. Soms schakelt hij dan ook 2 versnellingen verder, waarna ik dus weer 1 keer terug moet schakelen om in de gewenste versnelling uit te komen. Uiteindelijk speelt dit probleem eveneens bij terugschakelacties op.

Na een servicebeurt gaat het meestal wel.kort goed.

Tot nu toe zijn de shifter, kabel (ook laatste stukje), derailleur, cassette en ketting vervangen.

De fiets staat nu weer bij de lokale fietsenmaker. Hij geeft aan het ook niet meer te weten. Het lukt niet de fiets goed te laten schakelen. Morgen gaat hij nog maar proberen de schakelkabel extern ipv intern te laten lopen.

Heeft iemand van jullie de gouden tip die ik mijn fietsenmaker mee kan geven?

marsman
Forum-lid
Berichten: 2365
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 25 nov 2020 19:14

Bij mijn oude Force groep werkte het alleen goed als je de dunne Sram kabels gebruikte. Shimanokabels gaven dezelfde issues die jij nu hebt.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Gebruikersavatar
Paralane
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 20 nov 2020 12:17

Gebruikersavatar Paralane 25 nov 2020 19:48

Bedankt voor je reactie Marsman. Dit zal ik meegeven aan de fietsenmaker.

Het lijkt me dat af fabriek de juiste kabels gemonteerd waren. Dit probleem deed zich ook bij de eerste kabel set voor. Maar altijd goed om dit dubbel te checken en dus uit te kunnen sluiten.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27532
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 25 nov 2020 19:54

Ik zet ook in op verkeerde kabels. Pat perfect recht, lijkt me wel maar vraag het toch...

Gebruikersavatar
Paralane
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 20 nov 2020 12:17

Gebruikersavatar Paralane 25 nov 2020 20:06

Hoi Havana. Mijn fietsenmaker is er een groot deel van de middag mee bezig geweest en vertelde dat de derailleur nog goed en kaarsrecht is.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27532
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 25 nov 2020 20:14

Derailleur is geen pat maar lijkt me niet dat dit het probleem is.

Gebruikersavatar
Paralane
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 20 nov 2020 12:17

Gebruikersavatar Paralane 27 nov 2020 12:13

Goedemorgen. Uiteindelijk bleek het toch, wederom, een knik in de schakelkabel in de shifter te zijn. De fietst schakelt nu weer een stuk beter.

Het blijft wel bijzonder dat dit nu voor de derde keer in dan minder dan een jaar gebeurt. Maar ik ben blij dat ik weer lekker kilometers kan maken.

Bedankt voor het meedenken!

Gebruikersavatar
Paralane
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 20 nov 2020 12:17

Gebruikersavatar Paralane 24 feb 2021 13:55

Nog een korte update. Het schakelprobleem speelde na het vervangen van de versnellingskabel helaas al weer snel op. Binnen 2 weken / 500km. Dit waren wel veel natte kilometers.

Uiteindelijk ben ik naar een fietsenmaker iets verderop gegaan, waar we eerder (voordat we verhuisden) ook altijd naar toe gingen.

Hij was er ook vrij snel uit dat het probleem bij de schakelkabel ligt. Hiervoor heeft hij de originele opzet aangepast. Waar voorheen de binnenkabel alleen buiten het frame werd beschermt door de buitenkabel, loopt nu de buitenkabel/mantel volledig van de shifter naar de achterderailleur. Dus ook door het frame heen. Op deze manier komt er geen vocht/vuil meer bij de binnenkabel.

Het schakelen gaat nu veel soepeler, en ik kan nu ook meerdere versnellingen in 1 beweging terugschakelen.

Ik fiets zo'n 2.000 km op deze manier rond, zonder problemen. Dus dit lijkt echt de juiste oplossing te zijn geweest :)

Plaats reactie