Ketting sram eagle 12 speed
Ik heb 1900 klm gereden met mijn MTB. Ketting slijtage is 0,75%.
Zojuist nieuwe ketting gemonteerd. Op de laatste 3 kransjes die altijd gebruikt worden slaat de ketting steeds over. Aanwezige braampjes heb ik weg gevijld wat niet hielp.
Ik rijd er niet door de bagger maar wel met nat weer. Ben ik toe aan een nieuwe cassette?
Zojuist nieuwe ketting gemonteerd. Op de laatste 3 kransjes die altijd gebruikt worden slaat de ketting steeds over. Aanwezige braampjes heb ik weg gevijld wat niet hielp.
Ik rijd er niet door de bagger maar wel met nat weer. Ben ik toe aan een nieuwe cassette?
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein
Albert Einstein
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5230
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Wat voor voorblad heb je? Want de 3 kleinste kransjes zouden niet de kransjes moeten zijn die je altijd gebruikt lijkt mij?
Voorblad isjapiecarbon schreef: ↑24 nov 2020 15:05 Wat voor voorblad heb je? Want de 3 kleinste kransjes zouden niet de kransjes moeten zijn die je altijd gebruikt lijkt mij?
sram 32t eagle x-sync 2. Ik gebruik idd de laatste 3 krasjes. Rijd vaak op verharde wegen.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein
Albert Einstein
Hoeft niet , wel toe aan 3 nieuwe kransjes.Einstein schreef: ↑24 nov 2020 14:39 Ik heb 1900 klm gereden met mijn MTB. Ketting slijtage is 0,75%.
Zojuist nieuwe ketting gemonteerd. Op de laatste 3 kransjes die altijd gebruikt worden slaat de ketting steeds over. Aanwezige braampjes heb ik weg gevijld wat niet hielp.
Ik rijd er niet door de bagger maar wel met nat weer. Ben ik toe aan een nieuwe cassette?
Bij een gebruikersvriendelijk systeem kan dat...
PS, 11 kransjes in 1 blok + 1 losse (a 160€) valt bij mij niet onder gebruikersvriendelijk.
Laatst gewijzigd door Keezx op 24 nov 2020 18:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik vind deze prijzen nog enigszins redelijk voor pakweg 10000 km op een state of the art racer, maar voor <2000 km op een MTB is het wel exorbitant, daar haal je nog niet eens 1 winter mee.
Wat voor kettingsmering/onderhoud doe je aan?
Het is voor jou w.s. het voordeligste de oude ketting maar weer te monteren en de winter daarmee vol te maken
Ik haal met SRAM kettingen overigens toch wel een 5 a 6000 km....
Wat voor kettingsmering/onderhoud doe je aan?
Het is voor jou w.s. het voordeligste de oude ketting maar weer te monteren en de winter daarmee vol te maken
Ik haal met SRAM kettingen overigens toch wel een 5 a 6000 km....
Laatst gewijzigd door Keezx op 24 nov 2020 18:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5383
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
1900km klinkt als er weinig voor een cassette. Op een 10 heb je per tandje natuurlijk bijna twee keer meer slijtage als op een 18 of de 21. Ook heb je op dat tandje een zeer schuine kettinglijn dat gecombineerd met waarschijnlijk te geringe smering kan het slijten hard gaan. Zeker op zeer dunne 12 speed tandwielen.
Hierdoor moet je toch zeker gaan nadenken over een groter voorblad. Of je moet met een zeer lage cadans rijden. Dan is aan de cadans werken ook een goed advies.
10t, 12t, 14t, 16t, 18t, 21t, 24t, 28t, 32t, 36t, 42t, 50t is een typische 12 speed sram cassette.
Waar jij nu op de 10-12 en 14 rijdt. Wil je eigenlijk meer in het midden rijden. Dus op de 16-18 en 21 op je doorgaande kruissnelheid. Waarbij je de 10-14 overhoudt voor afdalingen of wind mee. En de 28-50+ voor het klimwerk.
Daarvoor heb je misschien wel een 44 voorblad nodig.
Hierdoor moet je toch zeker gaan nadenken over een groter voorblad. Of je moet met een zeer lage cadans rijden. Dan is aan de cadans werken ook een goed advies.
10t, 12t, 14t, 16t, 18t, 21t, 24t, 28t, 32t, 36t, 42t, 50t is een typische 12 speed sram cassette.
Waar jij nu op de 10-12 en 14 rijdt. Wil je eigenlijk meer in het midden rijden. Dus op de 16-18 en 21 op je doorgaande kruissnelheid. Waarbij je de 10-14 overhoudt voor afdalingen of wind mee. En de 28-50+ voor het klimwerk.
Daarvoor heb je misschien wel een 44 voorblad nodig.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5383
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
De sram kettingen vind ik ook zeer goed. Gaan lang mee op de weg. Hier speelt vooral de extreme belasting door de schuine kettinglijn een rol. Iets wat je misschien niet eens terugziet in de rollerslijtage die je meet met de slijtagemeters.Keezx schreef: ↑24 nov 2020 18:35 Ik vind deze prijzen nog enigszins redelijk voor pakweg 10000 km op een state of the art racer, maar voor <2000 km op een MTB is het wel exorbitant, daar haal je nog niet eens 1 winter mee.
Wat voor kettingsmering/onderhoud doe je aan?
Het is voor jou w.s. het voordeligste de oude ketting maar weer te monteren en de winter daarmee vol te maken
Ik haal met SRAM kettingen overigens toch wel een 5 a 6000 km....
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!