Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Shimano 12-speed Race

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 23 nov 2020 22:16

Lijkt me top! Ik onderzocht de mogelijkheid om mijn canyon ultimate van di2 te voorzien, maar het boren van gaten in het frame durf ik niet aan. 12 speed lijkt me ook wel wat. Ik houd niet van wisselen van wielen of cassette als ik naar Ardennen of Alpen reis. In de polder mis ik daarom wel eens een stapje bij het schakelen op de 11-32 cassette. 12 speed draadloos gaat beide problemen oplossen.

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2857
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 23 nov 2020 22:53

HarryuitHilversum schreef: 23 nov 2020 22:16 In de polder mis ik daarom wel eens een stapje bij het schakelen op de 11-32 cassette. 12 speed draadloos gaat beide problemen oplossen.
Hangt af van welke weg ze kiezen. De Campa weg of de prut weg.

Campa heeft er voor gekozen om de 11 als kleinste te behouden en er een extra stap tussen de rest te plaatsen. Zeg maar wat iedereen mist. Sram en Shimano MTB, hebben ervoor gekozen om een 10 er voor te plaatsen. Voor MTB valt er wat voor te zeggen, maar op de weg schiet je er geen r**t mee op. Aangezien de nieuwe cassette body van Shimano (MicroSpline) gemaakt is voor een 10 als kleinst, vrees ik dat shimano voor de weg groepen ook de prut weg gaat kiezen. Of ze gaan 12 speed cassettes maken die op 11 speed bodies passen en dan is het wel feest.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 24 nov 2020 08:27

Als ze kiezen voor de 10.., zouden ze dan niet ook kiezen voor een 30-46 of 34-48 crankstel of iets dergelijks?
Waarmee je die missende tussenstap dus weer iets minder zou missen?
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12634
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 24 nov 2020 08:33

TL@ schreef: 22 nov 2020 16:15 12-speed en draadloos hoeft voor mij ook niet (tenzij het echt zonder batterijen in de shifters is)
Wat is daar je idee van?
Zover is de techniek nog niet of je moet hele dure dingen gaan doen.

waarom geen batterijen in je shifter ik rijd nu drie seizoenen en ik gok 18K met Etap en de batterijen in de shifters nog nooit vervangen.

Ik dacht dat ze een soort semi draadloos zouden gaan doen, wel de shifters en 1 accu voor beide derrie's. Doe mij maar gewoon de sram manier. accu's zijn niet lelijker dan kabels imo

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 24 nov 2020 08:38

Omdat dit in de allereerste post staat:
The patents confirm that the new Dura-Ace groupset will not only be 12 speed and wireless, but it could also use a piezoelectric element instead of batteries for the shifters.
Ik laad de DI2 nu 2 keer per jaar op, ik wil niet ook nog eens moeten letten of de batterijen in de shifters nu leeg zijn of niet, laat staan met lege shifter batterijen de rest van de rit afwerken (als de DI2 toch zo goed als leeg is, kan je nog steeds achteraan schakelen en 1 keer van de grote vooraan naar de kleine)

Batterijen in de shifters zou voor mij een dealbreaker zijn (en de reden om toch nog een huidige Dura-Ace op de kop te tikken, misschien)

Die 10 op de cassette trouwens ook. De 50-11 is ruim voldoende om 60km/u te spurten (veel sneller kan ik toch niet :mrgreen: )
Afbeelding

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 4503
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 24 nov 2020 08:40

wasbeer2006 schreef: 24 nov 2020 08:33
TL@ schreef: 22 nov 2020 16:15 12-speed en draadloos hoeft voor mij ook niet (tenzij het echt zonder batterijen in de shifters is)
Wat is daar je idee van?
Zover is de techniek nog niet of je moet hele dure dingen gaan doen.
Piezo-electrische techniek. Zo een fraaie oplossing zijn als t werkt.

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2857
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 24 nov 2020 09:12

MarkVeenstra schreef: 24 nov 2020 08:27 Als ze kiezen voor de 10.., zouden ze dan niet ook kiezen voor een 30-46 of 34-48 crankstel of iets dergelijks?
Waarmee je die missende tussenstap dus weer iets minder zou missen?
Je wilt toch niet gezien worden met zulke kleine voorbladen? :mrgreen: ;)

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12634
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 24 nov 2020 11:47

Zou een fraaie oplossing zijn, als shimano mooie cassettes gaat leveren die beginnen met 11 en/of 12 zou ik best een overstap kunnen maken.

Voordeel van de sram oplossing en losse accu's is toch dat je met een lege accu even snel een nieuwe kan steken. Ik zou zo'n Di2 accu toch elke maand opladen voor de "zekerheid"

Is er al een black friday aanbieding :D

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15946
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 24 nov 2020 12:12

TL@ schreef: 24 nov 2020 08:38 ........
Ik laad de DI2 nu 2 keer per jaar op, ............;
Ik gok dat het meer is :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 24 nov 2020 12:17

Toch niet, 2 keer opgeladen op de BMC (ongeveer 4000km tussen laadbeurten, ik laad op wanneer ik op de 50% zit)

En dan nog een keer of 2 op de gravelfiets :D (normaal maar 1 keer maar er was iets mis met de batterij, net een andere gekregen van Bike24 ook al was ze 2 jaar en 3 maanden oud)

Altijd goede service bij Bike24 (voor mijn gebroken zadel dat ook ruim 2 jaar oud was, heb ik 50€ korting op een nieuw gekregen, wat 50% is, dat is ook netjes)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15946
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 24 nov 2020 12:48

TL@ schreef: 24 nov 2020 12:17 Toch niet, 2 keer opgeladen op de BMC (ongeveer 4000km tussen laadbeurten, ik laad op wanneer ik op de 50% zit)
Mijn Etap derailleurbatterijen geven na ongeveer 750 km aan dat het tijd wordt om op te laden, rood knipperend ledje.
Ik rijd bijna altijd over golvend terrein en schakel dus nogal wat.
Voordeel is wel dat als je vergeten opladen bent en onderweg de achterste, deze is sneller leeg dan de voorste, leeg is je de batterij van voor naar achter kan plaatsen en gewoon verder rijden :)
De CR2032 batterijen in de shifters lijken dan weer wel een eeuwigheid mee te gaan.

Topservice van bike24 trouwens.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37641
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 24 nov 2020 13:10

wasbeer2006 schreef: 24 nov 2020 11:47 Is er al een black friday aanbieding :D
De vraag moet zijn: is di2 ergens leverbaar?
Less is bore

Plaats reactie