Klimverzet
11-32 zou trouwens ook een andere achterderailleur betekenen (lange kooi),
11-30 zou met korte kooi nog moeten gaan (weet je toevallig wat er nu op zit?)
Afhankelijk van waar je fietst; met een compact crankstel kun je misschien ook wel zonder zo'n gatenkaascassette af...
11-30 zou met korte kooi nog moeten gaan (weet je toevallig wat er nu op zit?)
Afhankelijk van waar je fietst; met een compact crankstel kun je misschien ook wel zonder zo'n gatenkaascassette af...
Eigenlijk was het plan dat ik een nieuwe fiets ging aankopen, dat heb ik even uitgesteld door de levertijden en dergelijke, dus het is eigenlijk maar een voorlopige oplossing.
Ik zal al beginnen met de cassette en derailleur, als ik het crankstel moet vervangen wordt het al een dure voorlopige oplossing...
Ik zal al beginnen met de cassette en derailleur, als ik het crankstel moet vervangen wordt het al een dure voorlopige oplossing...
Korte kooi.RKN schreef: ↑16 nov 2020 18:24 11-32 zou trouwens ook een andere achterderailleur betekenen (lange kooi),
11-30 zou met korte kooi nog moeten gaan (weet je toevallig wat er nu op zit?)
Afhankelijk van waar je fietst; met een compact crankstel kun je misschien ook wel zonder zo'n gatenkaascassette af...
Tijdens de week meestal vlakke parcours, maar in het weekend dikwijls richting ardennen en dergelijke...
Niemand doet zich hier toch stoer voor, wel?brutus schreef: ↑16 nov 2020 18:08 Voor het overgrote deel van de fietsers is een klimverzet van bijna 1:1 het mooiste.
De ts schrijft zelf al niet het grootste talent te zijn.
Maar goed, op dit forum zitten allemaal hele sterke fietsers die wel met 40x25 als lichtste de Mortirolo op stoempen.
Stoer hoor.
Een wielertoerist met een normale basisconditie komt normaal gezien met een 34-32 echt wel toe hoor. Ik veronderstel dat als je naar het hooggebergte gaat, je er toch wel voor zorgt dat je enige basis hebt. Enfin, daar zorg ik zelf toch voor alvorens naar ginds af te zakken.
Het lijkt erop dat je de positieve ervaringen met de Wolftooth Roadlink hebt gemist/niet begrepen. Alsnog de tip om een Roadlink te gebruiken tussen pat en derailleur en een mtb cassette (10v?) van 11-40t. Doet heel veel, kost een beetje. Wel met GS derailleur!
https://www.dekaleberg.nl/images/beeld_ ... ftooth.jpg
https://www.dekaleberg.nl/images/beeld_ ... ftooth.jpg
Werkt dit bij een korte kooi?klimmer schreef: ↑16 nov 2020 21:14 Het lijkt erop dat je de positieve ervaringen met de Wolftooth Roadlink hebt gemist/niet begrepen. Alsnog de tip om een Roadlink te gebruiken tussen pat en derailleur en een mtb cassette (10v?) van 11-40t. Doet heel veel, kost een beetje. Wel met GS derailleur!
https://www.dekaleberg.nl/images/beeld_ ... ftooth.jpg
Het werkt ook bij een korte kooi, maar dan minder. En valt buiten de garantie van Wolftooth. Ik ken een praktijkervaring van een ventourist die het combineerde met een DuraAce FD7700 en daarbij bleek dat ook een cassette 9v tot 36t te schakelen was. Zie eventueel onderstaande link. De roadlink is niet meer of minder dan het verlengen van de derailleurpat met 25mm, waardoor de afstand tussen cassette en bovenste derailleurwieltje wordt vergroot.
Ik heb het besteld en ga het proberen tot 34T, bedankt voor de tip!klimmer schreef: ↑16 nov 2020 22:25 Het werkt ook bij een korte kooi, maar dan minder. En valt buiten de garantie van Wolftooth. Ik ken een praktijkervaring van een ventourist die het combineerde met een DuraAce FD7700 en daarbij bleek dat ook een cassette 9v tot 36t te schakelen was. Zie eventueel onderstaande link. De roadlink is niet meer of minder dan het verlengen van de derailleurpat met 25mm, waardoor de afstand tussen cassette en bovenste derailleurwieltje wordt vergroot.
Als ik zie hoe die "wielertoeristen met basisconditie" zich hier in de Ardense cyclo's naar boven sleuren, dan stel ik vast dat ze vaak niet eens aan vijftig omwentelingen komen..... Dan spreek ik nog niet over echte bergen.jakkel schreef: ↑16 nov 2020 19:05
Niemand doet zich hier toch stoer voor, wel?
Een wielertoerist met een normale basisconditie komt normaal gezien met een 34-32 echt wel toe hoor. Ik veronderstel dat als je naar het hooggebergte gaat, je er toch wel voor zorgt dat je enige basis hebt. Enfin, daar zorg ik zelf toch voor alvorens naar ginds af te zakken.
Als je stikkapot zit, dan kan het zijn dat je niet toekomt met een 34-32, en dat je daarom geen 50 omwentelingen meer maakt. Ik heb ook eens tijdens een Marmotte op de slotklim naar Alpe d'Huez bij meer dan 30°c, en geen drank meer, gevloekt dat ik niks lichter had dan de 39-28. Maar heb je dat dan echt nodig, iets lichter? Onder normale omstandigheden helemaal niet. En een 34-32 om wat bergjes te gaan rijden in de Ardennen, als je daar niet mee toekomt, dan vrees ik dat je best toch eerst eens wat km's op het vlakke gaat rijden alvorens naar de Ardennen af te zakken.lugosi schreef: ↑17 nov 2020 08:19Als ik zie hoe die "wielertoeristen met basisconditie" zich hier in de Ardense cyclo's naar boven sleuren, dan stel ik vast dat ze vaak niet eens aan vijftig omwentelingen komen..... Dan spreek ik nog niet over echte bergen.jakkel schreef: ↑16 nov 2020 19:05
Niemand doet zich hier toch stoer voor, wel?
Een wielertoerist met een normale basisconditie komt normaal gezien met een 34-32 echt wel toe hoor. Ik veronderstel dat als je naar het hooggebergte gaat, je er toch wel voor zorgt dat je enige basis hebt. Enfin, daar zorg ik zelf toch voor alvorens naar ginds af te zakken.