Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Tips en trucs interne kabels

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2137
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 08 nov 2020 21:01

Ik heb een Cannondale SuperSix Evo, vind ik een prettige fiets maar 1 groot nadeel is het vervangen van de derailleurkabel achter.
Deze youtuber werkt aan dezelfde fiets en heeft de crankset verwijderd. Geen interne BB huls en dus kan hij de kabel makkelijker geleiden. Ik gebruik BB's mét interne huls en dan moet crankset en BB eruit....veel werk voor 1 kabeltje...
Vandaag een liner erin gezet waardoor ik hopelijk niet meer elke keer opnieuw zoveel werk moet doen. Komend voorjaar nieuw stuurlint en dan vervang ik alle kabels ineens mee.
Heeft er iemand tips om dit iets makkelijker te kunnen doen? Openingen in het frame zijn vrij klein, de ingang bij het BB paste net de liner doorheen. De IR12 van Parktool heb ik daar niks aan. Ik zou de geleider aan de ingang kunnen verwijderen maar om die goed te kunnen demonteren en terugplaatsen moet het BB ook eruit.
Bij de derailleur kan ik het pad verwijderen en dan is er voldoende ruimte om een 4mm buitenkabel (schakel) doorheen te halen.
Dogma F

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 12 dec 2020 11:44

Je kunt de oude kabel gebruiken om de nieuwe er doorheen te trekken. Gewoon goed aan elkaar vasttapen.
Afbeelding

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2248
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 12 dec 2020 17:02

Ik heb meestal weinig geluk met het aan elkaar tapen van kabels. Daarom duw ik vanaf achter een liner over de oude binnenkabel naar voren, oude binnenkabel eruit, nieuwe er van voren in en de liner er weer uit.

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2248
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 12 dec 2020 17:03

Ik heb meestal weinig geluk met het aan elkaar tapen van kabels. Daarom duw ik vanaf achter een liner over de oude binnenkabel naar voren, oude binnenkabel eruit, nieuwe er van voren in en de liner er weer uit.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27547
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 12 dec 2020 17:10

Maar dat zal niet werken als je per ongeluk de kabel er al uit hebt getrokken :D

Wat dan goed kan werken is een visdraadje erin steken, vervolgens stofzuiger op de andere kant zetten.... Draadje erdoor? Dan binnenkabel en het visdraadje aan elkaar branden met een krimpkousje.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 12 dec 2020 18:46

Gewoon een kunststof liner (of Scoubidou) over de oude (afgeknipte) binnenkabel schuiven en dan de oude binnenkabel met de liner door het frame terug trekken totdat de liner aan beide kanten er uit is. Daarna de nieuwe binnenkabel door de liner duwen tot door het frame, daarna de liner er weer uit trekken, voila. ;)

Mocht om wat voor reden de binnenkabel cq. liner onderweg zijn los geraakt of verloren dan gebruik ik een één millimeter dikke ijzerdraad om door het frame te steken. Daar moeten dan wel de grommets er voor worden uitgehaald en in het ergste geval ook het bottombracket. Als dat is gelukt schuif ik daaroverheen de liner door het frame en trek de ijzerdraad er uit om die te vervangen door de nieuwe binnenkabel. Dat laatste is natuurlijk wel veel meer werk. Een dun touwtje/garen door het frame zuigen met een stofzuiger zou m.i. ook moeten lukken.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12634
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 12 dec 2020 21:29

Je moet ook doorvoeren en niet trekken, dat lijkt een opendeur. Maar ik heb het vaak gezien.
Op die manier gaat tapen prima

marcmarc
Forum-lid
Berichten: 254
Lid geworden op: 11 okt 2007 14:20

marcmarc 12 dec 2020 21:59


neos
Forum-lid
Berichten: 1523
Lid geworden op: 18 apr 2005 22:41

neos 13 dec 2020 11:43

De truc met de stofzuiger een keer gebruikt bij elektro montage gebruikt.
Het ging om een 90 graden bocht .
De werking was geweldig :winkthumb: :winkthumb: :winkthumb:
cornelli racing cycles Uden

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 13 dec 2020 12:08

Ik gebruik deze
https://www.pro-bikegear.com/global/too ... uting-tool

Ideaal, zitten diverse koppelstukken bij, om zo snel een hydraulische leiding of buitenkabel aan te koppelen zo door t frame te voeren.
Uiteraard gaat de binnenkabel er ook mee.
Echt een uitkomst

Plaats reactie