Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

DI2 6800 neem 11spd niet meer

Gebruikersavatar
fgrs
Forum-lid
Berichten: 717
Lid geworden op: 06 feb 2017 22:13

Gebruikersavatar fgrs 28 okt 2020 16:11

Hallo,

ik heb volgende probleem:

Ik heb een Ultegra Di2 6800 op een fiets met 11 speed cassette.
Heeft altijd perfect gewerkt, maar nu kom ik tegen het volgende aan:

Ik heb de fiets gemonteerd op een direct drive trainer met een 11 spd cassette, maar hij "neemt" maar 10 versnellingen meer.

Zou het kunnen door met de knopjes op de junction box te spelen ik per toeval iets geactiveerd/ontregeld heb waardoor de derailleur maar 10 posities meer bestrijkt?
Ik kan naar het grootste tandwiel achteraan, maar naar het kleinste gaat hij niet.

Wat ik nog geprobeerd heb met de fiets op montagestand en zonder achterwiel:
- fiets afgenomen van de trainer en op montagestand gezet om te kijken of het ergens tegen de trainer kon duwen ==> blijft ook op 10 posities gaan.
- H en L vijsjes volledige uitgedraaid zodat de derailleur de volledige beweging heeft ==> blijft 10 posities
- Op groot vooraan gezet ==> blijft 10 posities.

Het is net of de Di2 plots ingesteld staat op een 10spd

Iemand enig idee/tip/oplossing?

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8528
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 28 okt 2020 16:15

Heb je de fiets terug geplaatst op hetzelfde tandwiel achter voordat je het achterwiel er uit haalde?Het zou niet uit moeten maken maar je weet maar nooit.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Salteh
Forum-lid
Berichten: 152
Lid geworden op: 21 jun 2014 23:44
Contact

Salteh 28 okt 2020 16:42

Dus als je het wiel eruit haalt of inderdaad de fiets van de trainer haalt en in de standaard zet en je schakelt de achterderailleur helemaal naar het eind en dan weer helemaal de andere kant op dan beweegt de derailleur maar 9 keer?
Is dat wat je zegt?

Ik zou 'm aan de computer hangen m.b.v. E-Tube Project 3.4.5 (https://api.shimano.com/etube/public/da ... _3_4_5.zip) en dan via 'Customize' en 'Rear Derailleur Adjustment setting' kijken welke versnelling je mist.
(https://bettershifting.com/micro-adjust ... adjustment)

E-tube vertelt je dan in welke versnelling E-Tube denkt dat de fiets staat.

Gebruikersavatar
fgrs
Forum-lid
Berichten: 717
Lid geworden op: 06 feb 2017 22:13

Gebruikersavatar fgrs 28 okt 2020 16:50

@Nijkie, neen op andere maar identiek cassette

@Salteh,
Schakelt idd 9 keer ipv 10 keer.
Ga dat eens bekijken via e-tube, heb ik ondertussen op de pc gezet.
Bedankt voor de link.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12640
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 28 okt 2020 21:12

Niet een ingeschakelde syncro ineens?

Gebruikersavatar
fgrs
Forum-lid
Berichten: 717
Lid geworden op: 06 feb 2017 22:13

Gebruikersavatar fgrs 28 okt 2020 21:56

wasbeer2006 schreef: 28 okt 2020 21:12 Niet een ingeschakelde syncro ineens?
Denk het niet, vooraan blijft hij gewoon op het blad liggen tot ik manueel verleg.
Maar donderdag ga ik eens via die e-tube bekijken wat er daar nu allemaal ingesteld staat.

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3072
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 29 okt 2020 09:13

Je bedoelt een trainer waar de cassette al op zit ? Zit het kleinste tandje niet gewoon wat verder naar buiten nu?

Het komt vaker voor dat het kleinste tandje net niet gehaald wordt. Vooral icm een korte achtervork.

Hopelijk heb je nu niet de boel ontregelt voor je reguliere wiel 😬.

Gebruikersavatar
fgrs
Forum-lid
Berichten: 717
Lid geworden op: 06 feb 2017 22:13

Gebruikersavatar fgrs 29 okt 2020 16:39

Ja, een identieke als op het wiel van mijn fiets.
Maar het probleem zit niet in het feit dat ik het kleinste niet haal, maar dat het aantal stappen met 1 geminderd is waardoor het net is alsof ik een 10 spd heb terwijl dit niet zo is.
Haal het ook niet als de fiets op een montagestand staat zonder achterwiel, derailleur doet maar 9 stappen meer ipv 10 van groot naar klein.

Maar ga in principe vanavond eens kijken met die e-tube.

Gebruikersavatar
fgrs
Forum-lid
Berichten: 717
Lid geworden op: 06 feb 2017 22:13

Gebruikersavatar fgrs 29 okt 2020 18:48

Ok, ik heb E-tube geïnstalleerd, alles geconnecteerd, firmware update gedaan en de manual uit de link doorlopen.
De adjustment setting in E-tube op nul gezet stond op -16) en daarna de "rear derailleur gear shifting" doorlopen en wonder boven wonder, alle kliks zijn terug (getest op derailleur zonder ketting en wiel in de fiets).
De diagram toont mooi positie 1-11 als ik ze doorloop en de derailleur reageert.

Problem solved lijkt het wel.

Nu alles eens uitrichten op de Tacx maar dat komt wel goed
(het fijnregelen zal ik via de E-tube doen, lijkt me voor nu handiger met het visuele erbij).

Bedankt iedereen voor het meedenken en vooral bedankt voor de links! :winkthumb:

Plaats reactie