ultegra di2 ketting probleem?
Is het niet zo dat de aanhaalmomenten van Shimano bedoeld zijn voor "droog" monteren, dwz zonder pasta's e.d. op het schroefdraad?
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350
Als het kraken is opgelost na het reinigen en smeren van de ketting moet je het daarin gaan zoeken lijkt mij. Hoe is de ketting vastgemaakt.? met een sluitschakel of is de ketting gepind. Trouwens hoe weet je dat het tikkende geluid tijdens het rijden tegen het voorblad is.?kruznik schreef: ↑23 okt 2020 10:52 Hallo,
Ik heb sedert enkele maanden een nieuwe canyon ultimate gekocht met de ultegra di2 en schijfremmen.
Heel goeie fiets!
Nu heb ik echter het probleem dat ik telkens tijdens een rit precies een tikkende ketting heb tegen het voorblad. Dit is ontstaan na verandering van mijn cranklengte en tandwielen. (van 172,5 naar 170mm en van 50-36 naar 52-39).
Aan de lagers ligt het niet want deze heb ik al vernieuwd.
Het frame is ook gecontroleerd en er is nergen iets te zien.
Kan het zijn dat de ketting van een ultegra niet zo goed is van kwaliteit?
Ik plan nog een verandering naar ovalen tandwielen van rotor en eventueel een kettingwissel (dura-ace of kmc).
Volgens mij ligt het ook niet aan het afregelen want de fiets van mijn broer heb ik ook afgesteld en daar doet het probleem zich niet voor.
Na het reinigen en smeren kan ik 1x rijden zonder geluiden.
Alvast bedankt voor enige info.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Dit geluid is net hetzelfde als je met je hand tikt tegen de ketting. Dan hoor je ook dat het van de ketting komt in de omgeving van de voorbladen.
De ketting is gepind.
Vandaag heb ik deze gesmeerd met squirt en de spanning iets sterker gezet met de stelschroef op de achterderailleur. Dit liep goed tot aan 3u30. Ik zal deze nogmaals ietsje aanspannen naar een volgende rit toe.
De ketting is gepind.
Vandaag heb ik deze gesmeerd met squirt en de spanning iets sterker gezet met de stelschroef op de achterderailleur. Dit liep goed tot aan 3u30. Ik zal deze nogmaals ietsje aanspannen naar een volgende rit toe.
Dat begrijp ik dan weer niet dat juist met het aanspannen van de ketting door de B-schroef het tikken minder wordt/verdwijnt terwijl je de voorbladen hebt gewijzigd van 50/36 naar 52/39 want daarmee span je nou juist wat meer de ketting. Als het andersom was geweest had ik het kunnen begrijpen.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
-
- Forum-lid
- Berichten: 1218
- Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25
Mijn gok is dat je ketting gewoon versleten is en dat ze daardoor niet meer lekker loopt op de nieuwere voorbladen.
Als ik met een hand, of nagel, tegen een ketting tik hoor ik niks...
Dus waar heeft u het over.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Dan heb je het dus over de onderloop va de ketting, want als je 'rijdt' dus kracht zet blijft de bovenloop van de ketting altijd strak, ook over kasseien. De onderloop klappert altijd als de kettingsspanning (B-schroef) onvoldoende is wat je vooral merkt in klein-klein, soms zelfs tegen het frame.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Hallo,
Na ziek te zijn geweest van Corona heb ik mij terug kunnen bezighouden met de fiets.
Ik ben er iets wijzer van geworden.
Het getik komt na verloop van tijd tijdens het fietsen. Als ik de steekas losser zet verdwijnt het getik voor 5 minuten, als ik deze vaster zet kan ik verder rijden zonder getik. Mijn vermoeden is dus dat deze veroorzaakt wordt door ofwel de steekas zelf ofwel door mijn achterwiel. Andere wielen of steekassen heb ik voorlopig niet. Mijn eerste werkje volgende week is eens de end-caps van mijn wielen te verwijderen en alles die er los te halen is en terug vast te zetten in het achterwiel. Deze zijn van dt-swiss de p1800 spline, dus is zou dit wel gemakkelijk moeten lukken.
Na ziek te zijn geweest van Corona heb ik mij terug kunnen bezighouden met de fiets.
Ik ben er iets wijzer van geworden.
Het getik komt na verloop van tijd tijdens het fietsen. Als ik de steekas losser zet verdwijnt het getik voor 5 minuten, als ik deze vaster zet kan ik verder rijden zonder getik. Mijn vermoeden is dus dat deze veroorzaakt wordt door ofwel de steekas zelf ofwel door mijn achterwiel. Andere wielen of steekassen heb ik voorlopig niet. Mijn eerste werkje volgende week is eens de end-caps van mijn wielen te verwijderen en alles die er los te halen is en terug vast te zetten in het achterwiel. Deze zijn van dt-swiss de p1800 spline, dus is zou dit wel gemakkelijk moeten lukken.
@kruznik: je zou eens kunnen kijken of de aseinden hebben bewogen tussen de patten, ofwel of je slijtsporen in de patten ziet met het wiel eruit.
Een losse steekas laat wat beweging toe en dan heb je misschien een duidelijke aanwijzing waar te zoeken.
Een losse steekas laat wat beweging toe en dan heb je misschien een duidelijke aanwijzing waar te zoeken.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig