ultegra di2 ketting probleem?

Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.
Chefske
Forum-lid
Berichten: 140
Lid geworden op: 28 sep 2019 13:22
Locatie: Delft

Chefske 24 okt 2020 09:34

Is het niet zo dat de aanhaalmomenten van Shimano bedoeld zijn voor "droog" monteren, dwz zonder pasta's e.d. op het schroefdraad?
Bianchi Impulso

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid
Berichten: 3582
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 24 okt 2020 12:56

kruznik schreef:
23 okt 2020 10:52
Hallo,

Ik heb sedert enkele maanden een nieuwe canyon ultimate gekocht met de ultegra di2 en schijfremmen.
Heel goeie fiets!
Nu heb ik echter het probleem dat ik telkens tijdens een rit precies een tikkende ketting heb tegen het voorblad. Dit is ontstaan na verandering van mijn cranklengte en tandwielen. (van 172,5 naar 170mm en van 50-36 naar 52-39).
Aan de lagers ligt het niet want deze heb ik al vernieuwd.
Het frame is ook gecontroleerd en er is nergen iets te zien.
Kan het zijn dat de ketting van een ultegra niet zo goed is van kwaliteit?
Ik plan nog een verandering naar ovalen tandwielen van rotor en eventueel een kettingwissel (dura-ace of kmc).
Volgens mij ligt het ook niet aan het afregelen want de fiets van mijn broer heb ik ook afgesteld en daar doet het probleem zich niet voor.
Na het reinigen en smeren kan ik 1x rijden zonder geluiden.
Alvast bedankt voor enige info.
Als het kraken is opgelost na het reinigen en smeren van de ketting moet je het daarin gaan zoeken lijkt mij. Hoe is de ketting vastgemaakt.? met een sluitschakel of is de ketting gepind. Trouwens hoe weet je dat het tikkende geluid tijdens het rijden tegen het voorblad is.?
Er komt een moment dat je de wind mee hebt
Pinarello F10 - Ultegra 6800 - Carbonspeed C38 - Tubeless

kruznik
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 23 apr 2007 22:26

kruznik 24 okt 2020 14:49

Dit geluid is net hetzelfde als je met je hand tikt tegen de ketting. Dan hoor je ook dat het van de ketting komt in de omgeving van de voorbladen.
De ketting is gepind.
Vandaag heb ik deze gesmeerd met squirt en de spanning iets sterker gezet met de stelschroef op de achterderailleur. Dit liep goed tot aan 3u30. Ik zal deze nogmaals ietsje aanspannen naar een volgende rit toe.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid
Berichten: 3582
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 24 okt 2020 15:17

Dat begrijp ik dan weer niet dat juist met het aanspannen van de ketting door de B-schroef het tikken minder wordt/verdwijnt terwijl je de voorbladen hebt gewijzigd van 50/36 naar 52/39 want daarmee span je nou juist wat meer de ketting. Als het andersom was geweest had ik het kunnen begrijpen.
Er komt een moment dat je de wind mee hebt
Pinarello F10 - Ultegra 6800 - Carbonspeed C38 - Tubeless

kruznik
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 23 apr 2007 22:26

kruznik 24 okt 2020 16:46

Daar ben ik inderdaad ook niet aan uit. Ofwel zal dit louter toeval geweest zijn. Mijn zoektocht gaat verder.

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 923
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 24 okt 2020 17:19

Mijn gok is dat je ketting gewoon versleten is en dat ze daardoor niet meer lekker loopt op de nieuwere voorbladen.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 8913
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 24 okt 2020 17:20

kruznik schreef:
24 okt 2020 14:49
Dit geluid is net hetzelfde als je met je hand tikt tegen de ketting. Dan hoor je ook dat het van de ketting komt in de omgeving van de voorbladen.
Als ik met een hand, of nagel, tegen een ketting tik hoor ik niks...
Dus waar heeft u het over.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

kruznik
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 23 apr 2007 22:26

kruznik 24 okt 2020 17:53

Zijdelings tikken tegen de ketting, een beetje dezelfde beweging zoals deze zou hebben als je over kasseien rijdt.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid
Berichten: 3582
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 24 okt 2020 18:03

Dan heb je het dus over de onderloop va de ketting, want als je 'rijdt' dus kracht zet blijft de bovenloop van de ketting altijd strak, ook over kasseien. De onderloop klappert altijd als de kettingsspanning (B-schroef) onvoldoende is wat je vooral merkt in klein-klein, soms zelfs tegen het frame.
Er komt een moment dat je de wind mee hebt
Pinarello F10 - Ultegra 6800 - Carbonspeed C38 - Tubeless

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers