Hallo,
Ik heb sedert enkele maanden een nieuwe canyon ultimate gekocht met de ultegra di2 en schijfremmen.
Heel goeie fiets!
Nu heb ik echter het probleem dat ik telkens tijdens een rit precies een tikkende ketting heb tegen het voorblad. Dit is ontstaan na verandering van mijn cranklengte en tandwielen. (van 172,5 naar 170mm en van 50-36 naar 52-39).
Aan de lagers ligt het niet want deze heb ik al vernieuwd.
Het frame is ook gecontroleerd en er is nergen iets te zien.
Kan het zijn dat de ketting van een ultegra niet zo goed is van kwaliteit?
Ik plan nog een verandering naar ovalen tandwielen van rotor en eventueel een kettingwissel (dura-ace of kmc).
Volgens mij ligt het ook niet aan het afregelen want de fiets van mijn broer heb ik ook afgesteld en daar doet het probleem zich niet voor.
Na het reinigen en smeren kan ik 1x rijden zonder geluiden.
Alvast bedankt voor enige info.
ultegra di2 ketting probleem?
Het is wel handig om uit te zoeken wat er precies tikt voordat je er iets zinnigs over kunt zeggen. Uit je beschrijving zou ik gokken dat de voorderailleur iets hoger moet door het grotere blad. Maar beter is om uit te zoeken wat tegen wat aantikt, deelnemers zijn de derailleur, het blad, de crank en de ketting.
Hmmmm. Je kunt nog even kijken of de bladen ook goed sluitend/passend/spelingloos erop zitten. Als dat ook allemaal goed is, dan zou ik even een ander crackstel erin zetten en testen. Vervolgens een andere ketting proberen etc. Eén verandering tegelijk. Alles om de issue te isoleren en vervolgens op te lossen. Maar dat hed je zelf waarschijnlijk ook wel bedacht vrees ik.
Zoek ook eens op Kraak in dit forum.Heb maanden lopen zoeken naar kraak in mijn ultimate. Genoeg suggesties in dat topic om allemaal uit te proberen. Het is vaak een kwestie van zaken uitsluiten...bij mij was het dat ik de steekas was vaster moest draaien...
Hier link naar mijn kraak-topic: viewtopic.php?f=12&t=93129
Wellicht ook gedacht aan de derailleurpat of het strakker aandraaien van de steekas? Deze kunnen soms ook soort gelijk tik veroorzaken.
Verder mogen de bladboutjes tussen de 12-14 Nm. Ik heb ooit ook een tikkend kettingblad gehad terwijl mijn bladboutjes ook op 12 Nm stonden. Deze aangedraaid naar 13.5 Nm en het was verholpen. Ik zou de bladboutjes ook niet insmeren met montagepasta maar met druppeltje locktite monteren eventueel.