Pagina 1 van 2

Van quick release terug naar thru-axle.

Geplaatst: 18 okt 2020 12:55
door kobayashi
Hoi

Ik heb even geleden een Rode dx 2dehands gekocht. deze heeft normaal thru axle's maar de vorige eigenaar heeft er achteraan een quick release in gestoken (geen idee waarom). Opzich niet erg maar de quick release is beginnen kraken als ik wat kracht op de pedalen zet dus ben ik aan het twijfelen om er opnieuw een Thru axle op te steken.

Kunnen jullie mij zeggen wat ik nodig heb om dit terug op thru axle te zetten.


Dit is de afmeting van de schroefdraad in het kader
IMG_20201018_123932.jpg
Dit is de afmeting van de andere zijde van het kader
IMG_20201018_124250.jpg

Re: Van quick release terug naar thru-axle.

Geplaatst: 18 okt 2020 12:59
door Philippos
Even voor mijn beeldvorming. Heb je een QR wiel gereden in een TA frame?

Wat voor naven zijn dat? Ik zie alleen een Rose logo op het velg. Veel naven hebben eind kapjes/kits om deze om te bouwen (maar niet allemaal)

Re: Van quick release terug naar thru-axle.

Geplaatst: 18 okt 2020 13:05
door kobayashi
Ja ik heb er zo mee gereden. Had toen niet echt door dat het frame voor een TA was.
Het gaat om een Rose rh 305 hub
Ik vind niet echt veel over deze hubs. En een axle met zo'n kleien schroefdraad is ook niet echt eenvoudig te vinden

Re: Van quick release terug naar thru-axle.

Geplaatst: 18 okt 2020 13:16
door scottwilko
Maar ik zie gewoon 9mm op de schuifmaat. Dat is de maat van quick release, dus ik denk dat dit gewoon de goede naaf en sluiting is voor deze fiets

Re: Van quick release terug naar thru-axle.

Geplaatst: 18 okt 2020 13:26
door scepticus
Naaf is gewoon voor QR.
Is je frame wel 'echt' voor 12mm steekas, of moet je er gewoon een QR doorheen steken?

Re: Van quick release terug naar thru-axle.

Geplaatst: 18 okt 2020 13:32
door kobayashi
Wel dat weet ik niet ik denk dat deze voor thru axle is ?
Momenteel steekt er inderdaad gewoon een QR door met dan een QR moer aan de andere kant van het kader.
Het lijkt me raar dat er schroefdraad in het kader zit om dan gewoon een quick release door te steken.

https://bikerumor.com/2015/07/27/one-ri ... ross-bike/

In dit artikel praten ze ook over "The frame gets a 10x135mm thru-axle." dus denk wel dat het voor een thru axle is

Re: Van quick release terug naar thru-axle.

Geplaatst: 18 okt 2020 14:01
door scepticus
Detailfoto's van de padjes zouden verhelderend kunnen zijn (hint)

Re: Van quick release terug naar thru-axle.

Geplaatst: 18 okt 2020 14:17
door t2300
Die 10x135 is inderdaad een niet gangbare TA.
Denk dat je bij Rose ook de meeste kans hebt om een geschikte te scoren

Re: Van quick release terug naar thru-axle.

Geplaatst: 18 okt 2020 14:44
door wasbeer2006
De hier bedoelde thru axle is geen steekas, maar een thru bolt axle
Dit is een soort dikke vervanger voor een qr.

Voor 10mm en achter 9mm. Je heb dus geen schroefdraad in je frame!!!!!
Werkt gewoon zoals een qr maar dat met dikkere as, hier heb je dus wel andere end caps voor nodig.

Als je end caps kan vinden kunnen deze assen gewoon in een frame voor qr,s

https://r2-bike.com/navi.php?qs=Dt+thru+bolt&search=

Re: Van quick release terug naar thru-axle.

Geplaatst: 18 okt 2020 16:06
door kobayashi
Alle voor diegene die me niet geloven is hier een foto van de schroefdraad in het frame!

Op de foto's in het artikel dat ik hierboven gelinkt heb zie je ook dat het met een steekas/TA is.

Volgens mij is dit gewoon één of ander exotisch frame van rose.

Re: Van quick release terug naar thru-axle.

Geplaatst: 18 okt 2020 19:22
door wasbeer2006
Maar waarschijnlijk past een thru bolt axle daar wel in. Rose gebruikt meestal wel standaaarden. Dus gewoon de DT 135mm, maar dan hoeft de moer er niet op.

Je zult dan wel je end caps moeten vervangen, maar misschien heb je die al

Re: Van quick release terug naar thru-axle.

Geplaatst: 18 okt 2020 19:25
door scottwilko
Waarschijnlijk dus een eerste verzinsel naar een as systeem voor de racefiets met behoud van de normale quick release naven.
Op zoek bij de frame fabrikant dus of ze nog iets hebben, of gewoon zo verder rijden.