Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Voorblad en ketting ook vervangen, of alleen cassette?

Gebruikersavatar
serbak
Forum-lid
Berichten: 1121
Lid geworden op: 07 aug 2006 15:06
Contact

Gebruikersavatar serbak 24 sep 2020 09:37

Een kransje op mijn cassette is versleten, het is een kransje op het titanium blok dus moet ik mijn hele cassette vervangen. Mijn vraag; moet ik mijn voorste blad, derailleurwieltjes, ketting ook vervangen? Volgens mij zijn m'n voorste blad en derailleurwieltjes nog redelijk maar ik zie dat nooit zo goed :) M'n binnenblad is sowieso wel goed volgens mij. De ketting zit er nog niet heel lang op en is volgens de Parktool nog goed. Vast wel iemand hier die mij kan vertellen wat ik moet doen ;)
IMG_4408.jpg
IMG_4407.jpg
IMG_4405.jpg

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 24 sep 2020 10:05

Voorbladen en derailleurwieltjes zijn nog top!
Ivm de ketting: hoeveel kms is 'niet zo lang'? Van wat de kettinglengtemeter toont is de ketting nog ok. Maar ik heb niet zoveel vertrouwen in die kettingmeters. Een tweede referentie als een aantal km of de ketting aan grote voorblad eens opheffen helpt om te beslissen.

Walter

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 24 sep 2020 10:06

ALS je weer zo'n, naar ik aanneem prijzige cassette, gaat kopen dan zou ik de ketting ook vervangen.
Die ketting kan je later weer inzetten op deels versleten cassettes
Kettingbladen niet nodig.


PS, gouden handel, zulke cassettes, die weg moet gooien als 10% versleten is....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 24 sep 2020 10:08

Ik zou bij zo een dure cassette zelfs niet gaan fietsen uit angst dat ze verslijt...

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 24 sep 2020 10:14

Je kan ze los kopen, maar de prijzen zijn vrij idioot eigenlijk... Zou ik niet aan beginnen.

https://www.bike24.com/p2185946.html

Is dit de eerste ketting op deze cassette? Dan rijdt je wel erg veel op dat ene kransje al is titanium natuurlijk ook wat zachter. Die dura ace is eigenlijk echt een race-cassette, waar je niet de hele dag op die titanium kransen moet rijden. Dan zou ik als vervanging gewoon een ultegra monteren met stalen kransen die gaan langer mee bij training en toeren. Ik zou er wel een nieuwe ketting bij monteren en dan deze als reserve bewaren. Wanneer de andere ketting ongeveer dit slijtageniveau bereikt kan je ze op rotatie rijden. Wanneer 0.75 net bereikt is meteen vervangen. Het alternatief is dezelfde losse kransen te kopen alleen dan in van ultegra.

Dat buitenblad is nog lang niet op hoor. Het zwarte is er net vanaf. Derailleurwieltjes kunnen ook makkelijk mee.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 24 sep 2020 10:19

Ik gok dat het een sram cassette is ;-).

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5938
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 24 sep 2020 10:22

@Walter- Sram cassettes ( de Red dan ) zijn vlgs. mij uit 1 blok staal gefreesd en niet uit titanium.... Ik gok Dura Ace 9000 of 9100 cassette.

@Serbak - ik zou gewoon een losse krans kopen of evt. vervangen voor een Ultegra krans. Welke gaat het om - of is het een van de 5 samengevoegde kransen ( 19/21 of van de 23/25/28 ). En dan geen nieuwe ketting, want de rest van de kransen zal ook al ingelopen zijn op deze ketting. En zolang de ketting niet meer rek vertoont dan de 0,75% dan lekker blijven rijden.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 24 sep 2020 10:56

spanned: topic starter schrijft dat de cassette een blok is: benieuwd welke het is ;-).

Gebruikersavatar
serbak
Forum-lid
Berichten: 1121
Lid geworden op: 07 aug 2006 15:06
Contact

Gebruikersavatar serbak 24 sep 2020 13:03

Bedankt voor de nuttige reacties:-) Het is een Dura-Ace R9100. Zoals ik aangaf is het een kransje op het blok met vijf kransjes en moet ik mijn cassette vervangen. Ik heb al meer dan eens een los kransje vervangen en de cassette gaat al een hele poos mee. Laatste keer heb ik het grootste losse kransje vervangen samen met de ketting(en). Ik wissel wekelijks van ketting (heb er twee), omdat ik dit seizoen meeste op de gravelfiets heb gefietst schat ik dat ik zo'n 1500 - 2000 km per ketting heb gefietst.

Gebruikersavatar
serbak
Forum-lid
Berichten: 1121
Lid geworden op: 07 aug 2006 15:06
Contact

Gebruikersavatar serbak 24 sep 2020 13:25

Had nog een Futurum kortingscode van €25 dus heb twee kettingen en een cassette besteld, krijg ik nog een doos SIS gelletjes en spaarpunten op de koop toe:-) Als de nieuwe kettingen aan vervanging toe zijn kan ik de oude kettingen mooi nog op rijden:-)

Plaats reactie