schijfremmen of velgremmen
-
- Forum-lid
- Berichten: 733
- Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05
Er zijn steekassen met Quick Release op de markt. Ik meen dat Merida er een patent op heeft. Ik vraag me we ook af of de profs allemaal met dezelfde schijfgroottes onderweg zijn. Maar als ze dat standaardiseren (160 voor, 140 achter bijvoorbeeld) en Shimano volgend jaar ook 12 speed heeft, dan zou het wisselen net zo probleemloos en snel moeten gaan als bij velgremmen.
Bedoel je met quickrelease dat de as er niet uitgedraaid hoeft te worden? (#hoedan). Dan doe je daar toch het hele steekas-voordeel mee teniet? Kun je net zo goed weer terug naar de gewone QR
En probleemloos wisselen?
In een heel aantal van de gevallen de schijf bij een wielwissel zal aanlopen vanwege de minieme toleranties van schijf en blokken. Er is een reden (meer dan 1) dat renners liever van fiets dan van wiel wisselen.
En probleemloos wisselen?
In een heel aantal van de gevallen de schijf bij een wielwissel zal aanlopen vanwege de minieme toleranties van schijf en blokken. Er is een reden (meer dan 1) dat renners liever van fiets dan van wiel wisselen.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Het draad op de as en frame is zeer smal (fijntjes),de kans is groot dat die scheef trekt door de hoge rpm.
Met de boor er uit en handmatig een paar slagen erin zetten lijkt mij een betere optie.En achter klein schakelen is ook wel handig.
Met de boor er uit en handmatig een paar slagen erin zetten lijkt mij een betere optie.En achter klein schakelen is ook wel handig.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4
Nog los van de aangrijping van de steekas op de schroefdraad komt de afstelling van klauw op schijf ook veel nauwer dan die van remblok op velg. En kan je daar niet zo snel iets aan doen, zoals je wel makkelijk je remblokken wat dichter of verder van de velg zet. Als ik bij mijn cyclocrosser van DB-wielset wissel moet ik bijna altijd de klauw opnieuw centreren.
t.a.f.k.a.e.h.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6334
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Cervelo heeft zo'n systeem van een steekas die snel los te krijgen is..HarryuitHilversum schreef: ↑18 sep 2020 11:31 Er zijn steekassen met Quick Release op de markt. Ik meen dat Merida er een patent op heeft. Ik vraag me we ook af of de profs allemaal met dezelfde schijfgroottes onderweg zijn. Maar als ze dat standaardiseren (160 voor, 140 achter bijvoorbeeld) en Shimano volgend jaar ook 12 speed heeft, dan zou het wisselen net zo probleemloos en snel moeten gaan als bij velgremmen.
Klein slagje draaien en ie is los, RAT systeem noemen ze dat.
Uitgevonden door Focus en dus ook gebruikt door Cervelo, allebei Pon nl.
Ik heb daar ook al eens aan zitten denken. Iets met een bajonetsluiting in plaats van de schroefdraad zou mooi zijn:
Nee, de (grootste) voordelen (uitlijning, stijfheid) blijven gewoon overeind. Een QR is niet meer dan een klemmetje dat je wiel tegen uitvallen beschermt. Een steek as is… een as.Dan doe je daar toch het hele steekas-voordeel mee teniet? Kun je net zo goed weer terug naar de gewone QR
Hydraulische schijfremmen zijn zelfstellend, bij kleine afwijkingen is dat na een paar keer remmen wel weg.In een heel aantal van de gevallen de schijf bij een wielwissel zal aanlopen vanwege de minieme toleranties van schijf en blokken. Er is een reden (meer dan 1) dat renners liever van fiets dan van wiel wisselen.
Vorsprung durch Pedantik
Dat laatste is maar ten dele waar: zelfstellend voor wat betreft de ruimte tussen de blokken, maar niet voor wat betreft een eventuele offset van de schijf t.o.v. het midden. Tenminste: niet bij mijn SRAM G2's, die mag ik bij elke wielwissel stellen.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12661
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Die RAT steekassen is wel zo'n beetje het allerslechte wat er is
Het slechste van twee werelden. Het klemmen op een zeer klein contactpunt. Er is geen pijl op te trekken de ene keer wissel je binnen een seconde de ander keer ben je een halve minuut bezig. Het is lelijk en zwaar. Wie dit heeft verzonnen moet echt eens gevraagd worden waarom......
Als je dan een soort QR doet, doe het dan zo als bij de MTB op de voorvork, Dat is prima.
Een steekas wisselt gewoon sneller dan een QR, het enige wat vervelend kan zijn is de schijf. Maar als je de blokken schuin vijlt dan heb je dat probleem al bijna nooit meer.
Als een mechanieker het gewoon even oefent vooraf dan is het geen probleem elke frame/vork heeft vaak even een handigheidje en als je dat weet is het zo snel.
Het slechste van twee werelden. Het klemmen op een zeer klein contactpunt. Er is geen pijl op te trekken de ene keer wissel je binnen een seconde de ander keer ben je een halve minuut bezig. Het is lelijk en zwaar. Wie dit heeft verzonnen moet echt eens gevraagd worden waarom......
Als je dan een soort QR doet, doe het dan zo als bij de MTB op de voorvork, Dat is prima.
Een steekas wisselt gewoon sneller dan een QR, het enige wat vervelend kan zijn is de schijf. Maar als je de blokken schuin vijlt dan heb je dat probleem al bijna nooit meer.
Als een mechanieker het gewoon even oefent vooraf dan is het geen probleem elke frame/vork heeft vaak even een handigheidje en als je dat weet is het zo snel.
Heb jij een fiets met steekassen?
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 37674
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Steekassen zijn gewoon goed. En met het snelspan-principe zoals op de atb ook zeer snel te verwisselen. Het voorwiel althans. Sneller denk ik dan een snelspanner met die ellendige lawyer tabs die niet meer mogen worden afgevijld.
Less is bore