Ombouwen 9-speed winterfiets
Ieder zijn goeiedag
Ik zou graag mijn winterfiets ombouwen, het is een oudere Columbus Stelvio met 105 9-speed op (15j oud denk ik).
Ik heb deze gekregen van mn pa en volgens mijn FM moet alles vervangen worden van de aandrijving, dit zou me 400 à 500€ kosten. Duur.
Nu ben ik aan het rondkijken en voor een kleine 300 (tools inbegrepen die ik later nog kan gebruiken) kan ik dat zelf doen.
Mijn vraag: de fiets heeft een klassieke 52/39 vooraan en 11-27 achteraan. Ik fiets graag in de Vlaamse Ardennen maar krijg snel last van mn knieën als ik bergop moet stoempen. Ik wil daarom lichter kunnen trappen.
Ik wil 9-speed behouden omdat ik anders de shifters ook moet vervangen. Sora is goed genoeg voor mij.
Ideaal zou een compact crankstel zijn maar dan moet ik het hele crankstel vervangen (en ook de bottom bracket denk ik aangezien er nu nog een 3-delig crankstel op zit met een aparte trapas). Achteraan heb ik een derailleur met korte kooi dus groter dan een 28 kan ik niet denk ik. Dus de achterderailleur moet ik sowieso vervangen als ik achteraan een 11-32 of 11-34 wil steken.
Wat zou nu de meest simpele/goedkoopste optie zijn? Een sora 9-speed crankstel (65€) (+ eventueel BB) of de klassieke dubbel behouden met enkel nieuwe tandwielen en achteraan een langere derailleur en een cassette met groter bereik? Als ik online kijk kosten 2 nieuwe tandwielen me ook al rond de 75€.
Ik zou graag mijn winterfiets ombouwen, het is een oudere Columbus Stelvio met 105 9-speed op (15j oud denk ik).
Ik heb deze gekregen van mn pa en volgens mijn FM moet alles vervangen worden van de aandrijving, dit zou me 400 à 500€ kosten. Duur.
Nu ben ik aan het rondkijken en voor een kleine 300 (tools inbegrepen die ik later nog kan gebruiken) kan ik dat zelf doen.
Mijn vraag: de fiets heeft een klassieke 52/39 vooraan en 11-27 achteraan. Ik fiets graag in de Vlaamse Ardennen maar krijg snel last van mn knieën als ik bergop moet stoempen. Ik wil daarom lichter kunnen trappen.
Ik wil 9-speed behouden omdat ik anders de shifters ook moet vervangen. Sora is goed genoeg voor mij.
Ideaal zou een compact crankstel zijn maar dan moet ik het hele crankstel vervangen (en ook de bottom bracket denk ik aangezien er nu nog een 3-delig crankstel op zit met een aparte trapas). Achteraan heb ik een derailleur met korte kooi dus groter dan een 28 kan ik niet denk ik. Dus de achterderailleur moet ik sowieso vervangen als ik achteraan een 11-32 of 11-34 wil steken.
Wat zou nu de meest simpele/goedkoopste optie zijn? Een sora 9-speed crankstel (65€) (+ eventueel BB) of de klassieke dubbel behouden met enkel nieuwe tandwielen en achteraan een langere derailleur en een cassette met groter bereik? Als ik online kijk kosten 2 nieuwe tandwielen me ook al rond de 75€.
Je hebt zojuist de kepak uitgevonden.....
Ja, een kompakt cranksetje, cassette +ketting hoeft niet veel meer dan 120 a 150€ te kosten als je het zoekt in de lagere Shimano regionen en 3th party spullen.Kelso66 schreef: ↑29 aug 2020 12:25
Wat zou nu de meest simpele/goedkoopste optie zijn? Een sora 9-speed crankstel (65€) (+ eventueel BB) of de klassieke dubbel behouden met enkel nieuwe tandwielen en achteraan een langere derailleur en een cassette met groter bereik? Als ik online kijk kosten 2 nieuwe tandwielen me ook al rond de 75€.
Extra lange derailleur hangt af van hoe klein het bergverzet moet zijn, een 30 gaat vaak wel.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Met een losse trapas (JIS met vierkante tappen, denk ik) monteer je een compacte crank, zoals van Stronglight Impact (ca. €75), of de 46/30 crank van FSA Tempo Supercompact (ca. €60) of voor minder geld een geschikte MTB crank, waarvan je het binnenste kettingblad weglaat. Eventueel, bij te kleine reikwijdte van de voorderailleur of in geval je een Octalink V1 trapas hebt (ca. 2005..??), koop je een kortere JIS as - 107 of 110mm. Dat zijn de kosten niet. (BB-UN55 - ca. €12)
Voor een achterderailleur die tot 34t gaat, denk dan aan een mtb derailleur voor 9v. Voor 10v zal niet werken met je shifters. Overigens de Sora GS derailleur 9v gaat ook tot 34t. Vroegere 9v modellen halen dat niet.
Op deze wijze werken bespaart je ook het noodzakelijke parallel en haaks laten vlakken van de brackethuls, wat je absoluut moet doen bij oude frames. Zo niet dan gaan je buitenboordlagers al weer heel snel naar de knoppen.
Voor een achterderailleur die tot 34t gaat, denk dan aan een mtb derailleur voor 9v. Voor 10v zal niet werken met je shifters. Overigens de Sora GS derailleur 9v gaat ook tot 34t. Vroegere 9v modellen halen dat niet.
Op deze wijze werken bespaart je ook het noodzakelijke parallel en haaks laten vlakken van de brackethuls, wat je absoluut moet doen bij oude frames. Zo niet dan gaan je buitenboordlagers al weer heel snel naar de knoppen.
Heb een mooie aanbieding gevonden voor een compact sora crankstelletje en achterderailleur medium, die gaat tot 34T achteraan, wat meer dan genoeg is als ik vooraan een compact heb.
Ik neem aan dat ik dan mijn bottom bracket ook moet vervangen? Bij de aanbieding zit een BB RS500 BSA van Shimano bij, maar bij nadere inspectie blijkt mijn frame een Italiaanse draad te hebben. Is het nodig om een nieuwe BB shell te installeren? Of zou de as compatibel zijn van een Shimano 105 2 generaties terug en een nieuwe Sora crankas?
Ik neem aan dat ik dan mijn bottom bracket ook moet vervangen? Bij de aanbieding zit een BB RS500 BSA van Shimano bij, maar bij nadere inspectie blijkt mijn frame een Italiaanse draad te hebben. Is het nodig om een nieuwe BB shell te installeren? Of zou de as compatibel zijn van een Shimano 105 2 generaties terug en een nieuwe Sora crankas?
Een nieuwe BB shell? Wat bedoel je? Voor italiaanse draad koop je lagers met ITA draad. Vergeet niet te laten vlakken!
TS heeft gelijk. Dubbel links schakelt geen triple bladen.