Van mijn 52 jaar oude RIH (reynolds 531 buis) worden de velgen nu wel erg hol, dus dun.
Al vaker velgen laten vervangen.
Echter de as-inbouw-breedte is 120 mm en de plusminus 45 jaar oude campagnolo record as heeft zijn beste tijd ook wel gehad (schroefpignon was 5 vits en nu zit er een 6 vits op). Ik heb nog wel 2 goede wielsets staan met inbouw 130 mm met Shimano cassette systeem.
Daarom het plan opgevat om mijn achterframe 1 cm de laten uitbuigen…. is dit (nog) verantwoord? Ik wil dit door een professional laten doen (en ook derailleur-pad laten richten).
Wie weet een adresje?
Kan ik dan gewoon bestaande wielen met 130 mm inbouw gebruiken..…geen last dan met b.v. kettingloop naar crankstel?...en staat wiel met 130 mm inbouw dan ook goed in het midden van het achterframe?
Ik schakel met buiscommandeurs, kan ik dan b.v. een 8 of 9 of 10 vits cassette gebruiken (heb ik nog wel liggen, ook vulringen)?
Graag jullie expertise mening.
Uitbuigen stalen achterframe
Een body voor 8v is tevens geschikt voor 9- en 10v cassettes. Goed uitgebogen, dan is je achterwiel ook gecentreerd.
Voor gebruik op mijn Tacx indoor trainer heb ik een wiel met een inbouwbreedte van 135mm (Ik had nog een naaf en een velg en heb er een wiel mee gespaakt) in een Gazelle frame van pakweg 40 jaar oud met een inbouwbreedte van 120mm. Dat kostte wel wat moeite, ik heb daarvoor een vorkuitzetter gebruikt. Ik gebruik op deze fiets een 8 speed cassette met geïndexeerd schakelen en dit werkt probleemloos. Het is wel haast onmogelijk om zonder hulpmiddelen het wiel uit het frame te halen, maar omdat ik deze fiets alleen binnen gebruik, is dat geen probleem.