Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Nieuw schakelsysteem

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1751
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 15 aug 2020 08:59

Dit lijkt me wel iets die eens door zou kunnen komen (en ook weer de prijzen de lucht in zal jagen)

https://sporza.be/nl/2020/08/13/verover ... 318863420/

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 15 aug 2020 09:12

Jup, wordt in Januari 2021 leverbaar op de nieuwe Ridley Kanzo "aero" gravelbike.
https://bikerumor.com/2020/08/13/ridley ... rivetrain/
Using a proprietary 11 speed cassette, the rear derailleur shifts just as it would on any other bike. However, inside the hub you have two ‘speeds’. One is a 1:1 ratio so it pedals just like the chainring and cassette combo would normally. And the other is a 0.7 ratio which will make the pedaling easier. This is done with a planetary gear system that Classified claims is 99% efficient, while the 1:1 ratio has no additional losses. And since the system is always in the “big ring”, they claim it’s more efficient mechanically than a 2x system when in the small chainring
even van bikerumor geplukt. ;)
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 15 aug 2020 09:15

Ik vind t wel grappig dat ze een 2 versnellingsnaaf als de uitvinding van de eeuw voorstellen. Dat moment dat je erachter komt dat sachs in 1990 je idee gestolen heeft.
The Sachs Orbit is a hybrid gearing system -- a two-speed internal-gear hub (direct-drive and 0.738 decrease ratio) with 5, 6 or 7 proprietary sprockets. The Orbit was introduced around 1990, preceding the 3 x 7 and DualDrive three-speed hubs which use Shimano-compatible cassettes. The Orbit is no longer manufactured, but we get questions about it from time to time, usually from people who would like to rebuild one
Afbeelding
https://www.sheldonbrown.com/sachs-orbit.html
Laatst gewijzigd door thestudent op 15 aug 2020 09:20, 2 keer totaal gewijzigd.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15953
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 15 aug 2020 09:17

Het zou zo maar kunnen dat binnen afzienbare tijd een 1x11 in feite een 2 x 11 is.
Het systeem zit hem in de achternaaf.
Afbeelding

[
Classified naven zijn voorzien van een elektronisch schakelsysteem dat de voorderailleur vervangt, zodat u sneller en onder vollast kunt schakelen. Ideaal voor een betrouwbare en zorgeloze rit, met focus op performantie.
Bron: [url=https://classified-cycling.cc/en/product/[/url]
I know myself like no one else
Nothing to defend

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 15 aug 2020 09:50

Dit gaat het niet halen omdat het niets toevoegt aan een dubbel voorblad.
Veel duurder en niet compatibel met bestaande wielen.
Voor wedstrijdrijders ongeschikt omdat tandwielen meer verlies geven dan alleen de ketting.
Wie wil er bergop een paar % kado geven?
Op Engelse fora komen wel eens knutselaars voorbij die een cassette met 3 kransen op een bestaande versnellingsnaaf weten te prutsen, iets wat wel een zeker appeal heeft voor knutselaars , maar verder de nadelen combineert van 2 systemen....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

bikerke
Forum-lid
Berichten: 620
Lid geworden op: 02 okt 2004 18:11

bikerke 15 aug 2020 10:28


Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27551
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 15 aug 2020 11:07

Zeker voegt het wel wat toe, je kunt beter onder belasting schakelen, nooit meer chain suck, eenvoudiger schoonmaken, geen voorderailleur meer, minder kabels, nooit meer schakelproblemen, ziet er beter uit (smaak).

De wet van behoud van ellende gaat natuurlijk wel gewoon op: geen voordelen zonder nadelen.

Nadeel is dat je vastzit aan hun eigen cassettes, die ongetwijfeld duur zullen zijn. Verder ben je natuurlijk compleet je sjaak als je hier pech mee krijgt. Hoeveel onderhoud het systeem nodig heeft valt nog te bezien en of je dat zelf kunt is maar zeer de vraag.

Verder je lever iets in aan efficiency. Om die reden zal het bij de profs nooit gebruikt gaan worden, maar 99,99% van de wielrenners is geen prof en 99% rijdt niet eens wedstrijden. Dus helemaal kansloos lijkt het mij niet.

Zeker niet op een fiets die veel modder hapt en waar snelheid van ondergeschikt belang is (gravel).

Naafversnellingen zijn natuurlijk alles behalve nieuw. Rohloff natuurlijk, maar ook Shimano en SRAM hebben zo'n systeem. Geen van alle zijn onder wielrenners echt aangeslagen. Of dat nu wel zal gebeuren moeten we zien.

Ik ben zelf ook heel benieuwd naar de geluidsproductie. Dat is bij naafversnellingen altijd een heikel punt geweest.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 15 aug 2020 12:09

Ik vind de DI2 integratie wel mooi, je kan gewoon je huidige shifters blijven gebruiken.
Afbeelding

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 15 aug 2020 13:13

havana schreef: 15 aug 2020 11:07
Ik ben zelf ook heel benieuwd naar de geluidsproductie. Dat is bij naafversnellingen altijd een heikel punt geweest.
Welnee man , wie verzint er zoiets.
Je hoort die dingen vrijwel niet, en zo'n simpele 2 speed naaf waarschijnlijk helemaal niet.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Plaats reactie