Pagina 1 van 1

Nieuw schakelsysteem

Geplaatst: 15 aug 2020 08:59
door Djemz
Dit lijkt me wel iets die eens door zou kunnen komen (en ook weer de prijzen de lucht in zal jagen)

https://sporza.be/nl/2020/08/13/verover ... 318863420/

Re: Nieuw schakelsysteem

Geplaatst: 15 aug 2020 09:12
door thestudent
Jup, wordt in Januari 2021 leverbaar op de nieuwe Ridley Kanzo "aero" gravelbike.
https://bikerumor.com/2020/08/13/ridley ... rivetrain/
Using a proprietary 11 speed cassette, the rear derailleur shifts just as it would on any other bike. However, inside the hub you have two ‘speeds’. One is a 1:1 ratio so it pedals just like the chainring and cassette combo would normally. And the other is a 0.7 ratio which will make the pedaling easier. This is done with a planetary gear system that Classified claims is 99% efficient, while the 1:1 ratio has no additional losses. And since the system is always in the “big ring”, they claim it’s more efficient mechanically than a 2x system when in the small chainring
even van bikerumor geplukt. ;)

Re: Nieuw schakelsysteem

Geplaatst: 15 aug 2020 09:15
door thestudent
Ik vind t wel grappig dat ze een 2 versnellingsnaaf als de uitvinding van de eeuw voorstellen. Dat moment dat je erachter komt dat sachs in 1990 je idee gestolen heeft.
The Sachs Orbit is a hybrid gearing system -- a two-speed internal-gear hub (direct-drive and 0.738 decrease ratio) with 5, 6 or 7 proprietary sprockets. The Orbit was introduced around 1990, preceding the 3 x 7 and DualDrive three-speed hubs which use Shimano-compatible cassettes. The Orbit is no longer manufactured, but we get questions about it from time to time, usually from people who would like to rebuild one
Afbeelding
https://www.sheldonbrown.com/sachs-orbit.html

Re: Nieuw schakelsysteem

Geplaatst: 15 aug 2020 09:17
door Lcsmet
Het zou zo maar kunnen dat binnen afzienbare tijd een 1x11 in feite een 2 x 11 is.
Het systeem zit hem in de achternaaf.
Afbeelding

[
Classified naven zijn voorzien van een elektronisch schakelsysteem dat de voorderailleur vervangt, zodat u sneller en onder vollast kunt schakelen. Ideaal voor een betrouwbare en zorgeloze rit, met focus op performantie.
Bron: [url=https://classified-cycling.cc/en/product/[/url]

Re: Nieuw schakelsysteem

Geplaatst: 15 aug 2020 09:50
door Keezx
Dit gaat het niet halen omdat het niets toevoegt aan een dubbel voorblad.
Veel duurder en niet compatibel met bestaande wielen.
Voor wedstrijdrijders ongeschikt omdat tandwielen meer verlies geven dan alleen de ketting.
Wie wil er bergop een paar % kado geven?
Op Engelse fora komen wel eens knutselaars voorbij die een cassette met 3 kransen op een bestaande versnellingsnaaf weten te prutsen, iets wat wel een zeker appeal heeft voor knutselaars , maar verder de nadelen combineert van 2 systemen....

Re: Nieuw schakelsysteem

Geplaatst: 15 aug 2020 10:28
door bikerke

Re: Nieuw schakelsysteem

Geplaatst: 15 aug 2020 11:07
door havana
Zeker voegt het wel wat toe, je kunt beter onder belasting schakelen, nooit meer chain suck, eenvoudiger schoonmaken, geen voorderailleur meer, minder kabels, nooit meer schakelproblemen, ziet er beter uit (smaak).

De wet van behoud van ellende gaat natuurlijk wel gewoon op: geen voordelen zonder nadelen.

Nadeel is dat je vastzit aan hun eigen cassettes, die ongetwijfeld duur zullen zijn. Verder ben je natuurlijk compleet je sjaak als je hier pech mee krijgt. Hoeveel onderhoud het systeem nodig heeft valt nog te bezien en of je dat zelf kunt is maar zeer de vraag.

Verder je lever iets in aan efficiency. Om die reden zal het bij de profs nooit gebruikt gaan worden, maar 99,99% van de wielrenners is geen prof en 99% rijdt niet eens wedstrijden. Dus helemaal kansloos lijkt het mij niet.

Zeker niet op een fiets die veel modder hapt en waar snelheid van ondergeschikt belang is (gravel).

Naafversnellingen zijn natuurlijk alles behalve nieuw. Rohloff natuurlijk, maar ook Shimano en SRAM hebben zo'n systeem. Geen van alle zijn onder wielrenners echt aangeslagen. Of dat nu wel zal gebeuren moeten we zien.

Ik ben zelf ook heel benieuwd naar de geluidsproductie. Dat is bij naafversnellingen altijd een heikel punt geweest.

Re: Nieuw schakelsysteem

Geplaatst: 15 aug 2020 12:09
door TL@
Ik vind de DI2 integratie wel mooi, je kan gewoon je huidige shifters blijven gebruiken.

Re: Nieuw schakelsysteem

Geplaatst: 15 aug 2020 13:13
door Keezx
havana schreef: 15 aug 2020 11:07
Ik ben zelf ook heel benieuwd naar de geluidsproductie. Dat is bij naafversnellingen altijd een heikel punt geweest.
Welnee man , wie verzint er zoiets.
Je hoort die dingen vrijwel niet, en zo'n simpele 2 speed naaf waarschijnlijk helemaal niet.