Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Schakel probleem Koga Miyata Flyer.

Swadde
Forum-lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 15 mei 2016 08:58
Locatie: Fryslân.

Swadde 30 jul 2020 09:28

Schakel probleem Koga Miyata Flyer.

Probleem is het niet goed willen schakelen van de voor derailleur. Tiagra 3 speed.
Het is net of kan hij de slag niet maken, van het binnenblad naar het buitenblad.
Zelfs, zonder de limiet schroeven aangedraaid.
Van het midden blad, wil hij niet naar het kleine blad.
Het lijkt, dat bij het naar het schakelen naar het binnenblad, hij het frame raakt.
(Zie foto,gele cirkel)

Mijn vraag is eigenlijk wat zie ik over het hoofd, wat doe ik verkeerd.
Derailleur hoger gezet , lager gezet , naar binnen gedraaid enz.
Hij beweegt op zich zelf wel goed.
Is dit wel de goede (Originele 3 speed) Tiagra derailleur, er zit wel wat ruimte op onderdelen.
De eigenaar zegt dat hij (waarschijnlijk) wel goed geschakeld heeft.? ?
Maar heeft hem nog niet zolang.
IMG_1103.JPG
IMG_1104.JPG
IMG_1105.JPG
Deze combinatie zou toch zonder problemen af te stellen moeten zijn?

Hopelijk zijn er techneuten, die mij op het goed spoor kunnen zetten.
Canyon Exeed 7.0
Canyon Endurace 8.0
Canyon Grail 8.0

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2254
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 30 jul 2020 10:15

Als de derailleur tegen het frame komt dan heb je daar weinig afstelmogelijkheden meer. Dus of het is niet de originele/bijpassende derailleur, of niet het originele crankstel of er is een nieuwe trapas gemonteerd die korter is dan de voorganger. Over die laatste optie, ik gok dat hier een good-old vierkante trapas in zit, en als voorbeeld de BB-UN55 is al in 7 breedtes te koop, dus een fout is snel gemaakt.

Swadde
Forum-lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 15 mei 2016 08:58
Locatie: Fryslân.

Swadde 30 jul 2020 10:26

Woefdram,
Die mogelijk had ik zelf ook in gedachten, maar dan zou de derailleur ver voorbij het grote buitenblad moeten willen. Maar dat is ook niet het geval.

Ik gok op een verkeerde derailleur. Maar welke dan??
Canyon Exeed 7.0
Canyon Endurace 8.0
Canyon Grail 8.0

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2254
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 30 jul 2020 10:44

Typenummers even nalopen, die staan in alle onderdelen gestanst. En voor de zekerheid, we hebben het hier wel over een triple voorderailleur? Ik kan het niet helemaal goed zien, maar anders is ook dat met het typenummer snel achterhaald.

Swadde
Forum-lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 15 mei 2016 08:58
Locatie: Fryslân.

Swadde 30 jul 2020 10:53

Oke, zal er nog eens naar kijken. Het is inderdaad een triple. Heb ook al geprobeerd via oudere catalogussen, van Koga het proberen te achterhalen, wat er op moet zitten.
Maar tot nu toe zonder resultaat. Ook via Google kon ik nog niets achterhalen.
Canyon Exeed 7.0
Canyon Endurace 8.0
Canyon Grail 8.0

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 30 jul 2020 11:33

Swadde schreef: 30 jul 2020 10:53 Oke, zal er nog eens naar kijken. Het is inderdaad een triple. Heb ook al geprobeerd via oudere catalogussen, van Koga het proberen te achterhalen, wat er op moet zitten.
Maar tot nu toe zonder resultaat. Ook via Google kon ik nog niets achterhalen.

Je hoeft niet Koga specifiek te kijken, het gaat om de groep. Ik vermoed dat dit een 3x9 groep is, bijvoorbeeld de Shimano 44oo of 4500 serie. Waarschijnlijk die laatste.

Vraag nog eens na bij de eigenaar of hij goed geschakeld heeft. Je schrijft (waarschijnlijk), maar de eigenaar weet toch of het eerder wel goed was en nu niet meer? Als het eerder wel goed was, dan zijn de onderdelen waarschijnlijk wel van het juiste type en is er iets versleten/kapot. Als het nooit goed is geweest dan wellicht niet het juiste type.

Misschien ook aardig om te kijken of de derailleurs wel passen bij de shifters die er op zitten. Triple crankstel -> ook triple derailleur en shifter.

Edit: zie in het plaatje hieronder het verschil tussen de dubbel/triple derailleur uit de 4500 serie. Als je dit ziet en vergelijkt met jouw foto, dan heb je denk ik een dubbel derailleur. Maar dan kan het nooit goed hebben gewerkt...

Afbeelding

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 30 jul 2020 13:45

Die op de bovenste foto's lijkt me inderdaad geen triple derailleur (korte arm), en die kan dan geen drie bladen schakelen....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Swadde
Forum-lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 15 mei 2016 08:58
Locatie: Fryslân.

Swadde 30 jul 2020 13:51

Buddo, Keezx,

Ook bedankt voor jullie bijdrage. Inderdaad zit ik ook meer te denken aan een dubbel derailleur.
Zal de boel er nog eens afhalen en kijken wat de totale uitslag van de derailleur is.
Of hij inderdaad wel het bereik heeft om een triple te schakelen.

Dat ik niet specifiek hoefde te zoeken op de Koga, had ik wel door maar ik had de hoop dat iemand zei, van daar moet dat en dat type op.

Ik had de eigenaar, er al specifiek naar gevraagd of het gewerkt heeft, maar daar kwam niet een overtuigend antwoord uit. Hij heeft dit fietsje nog niet zo lang en maakt niet veel km's. Is meer een loper.

Krijgt vast een vervolg.
Canyon Exeed 7.0
Canyon Endurace 8.0
Canyon Grail 8.0

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 30 jul 2020 14:10

Swadde schreef: 30 jul 2020 13:51 Zal de boel er nog eens afhalen en kijken wat de totale uitslag van de derailleur is.
Of hij inderdaad wel het bereik heeft om een triple te schakelen.

Dat bereik hoef je niet naar te kijken/meten. Als je de vorm van de derailleur op de plaatjes vergelijkt met die op de fiets dan weet je genoeg.
Of als je achterop de derailleur naar het typenummer kijkt dan weet je ook genoeg.
Eindigt het typenummer op een 3 dan is het voor een triple...

En controleer dan ook gelijk of de shifter wel voor een triple crankstel is...

Als derailleur en shifter voor een dubbel zijn, dan is het vervangen van de crank (van triple naar dubbel/compact) de makkelijkste oplossing.

Swadde
Forum-lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 15 mei 2016 08:58
Locatie: Fryslân.

Swadde 30 jul 2020 14:24

Buddo,

Er staat FD-4500 op en verder niets.

Ik heb met de eigenaar contact gehad en hij heeft de fiets bij een gerenommeerde fietsen zaak vandaan.
Dus heb hem verteld, dat hij beter even met hun contact kan opnemen.
Canyon Exeed 7.0
Canyon Endurace 8.0
Canyon Grail 8.0

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2254
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 30 jul 2020 14:29

Dat is dubbel, niet triple, die eindigen zoals gezegd op een 3, dus bv FD-4503.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 30 jul 2020 14:33

Swadde schreef: 30 jul 2020 13:51

Ik had de eigenaar, er al specifiek naar gevraagd of het gewerkt heeft, maar daar kwam niet een overtuigend antwoord uit. Hij heeft dit fietsje nog niet zo lang en maakt niet veel km's. Is meer een loper.

Krijgt vast een vervolg.
Goeie kans dat hij het binnenblad van de triple nooit heeft gebruikt....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Plaats reactie