Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Afstelling giant defy

Sundance Kid
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 jul 2020 23:10

Sundance Kid 29 jul 2020 23:27

Dag lezers,

Als stiekeme meelezer heb ik nu een vraag waar ik jullie hulp graag bij wil gebruiken.

Onlangs ben ik gevallen met mijn racefiets. Mijn sleutelbeen en carbonnen voorvork gebroken en daarom tijd voor een nieuwe fiets. De fiets heb ik op marktplaats gekocht en is een giant defy in maat XL. Achteraf twijfel ik of ik niet beter een maat L had moeten kopen. Voor mijn gevoel zit ik veel te gestrekt (en dat op een defy). Ik heb dit geprobeerd op te lossen door het zadel naar voren te verplaatsen en een kortere stuurpen te monteren. Initieel van de standaard 11 cm stuurpen naar de 9 cm en later naar de 7cm.

Nog steeds is de houding in mijn beleving niet helemaal goed.
Onderstaand de meest recente afstelling met de 7cm stuurpen.
20200729_225547.jpg
Daarvoor reed ik met de 9cm stuurpen, zoals onderstaand.
20200724_214539.jpg
Nu heb ik de volgende vragen;
1. Op basis van de foto; vind je dat mijn armen t.o.v. mijn bovenlichaam te ver gestrekt zijn (meer dan een hoek van 90 graden)?

2. Zoja; is dit op te lossen met een stuurpen en zadelpositie, of kan ik beter op zoek gaan naar een maat L?

Het gaat mij uiteraard niet om om het aangezicht, maar om de klachten die het gevolg zijn van te gestrekt zitten:

- zere handen door steunen op een punt van de handpalm als ik in de remgrepen rijd.
- tintelende armen na een tocht van langer dan 30 minuten.
- geen ontspannen houding op de fiets.

Overige informatie;
- geen bikefit gedaan
- ben zelf 1.90 lang
- op de foto met 7cm stuurpen heb ik het zadel ca. 2 cm hoger staan dan op de tweede foto.

Alvast dank voor jullie hulp.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 29 jul 2020 23:34

Sowieso snel terug naar 9 cm, die van 7 cm is echt veel te kort. Daarnaast zou ik het stuur ook wat laten zakken, maar dat wel rustig doen en je lichaam de tijd geven om te wennen aan de houding.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 30 jul 2020 00:47

Mij geeft de onderste foto een beter gevoel .TS zit volgens mij veel te recht op de fiets, deze lijkt dan ook een te korte bovenbuis te hebben.Zonder oneerbiedig te willen klinken is TS (zoals op de foto's ) nogal houterig, waarschijnlijk wegens onaangepaste fiets of afstelling.

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 30 jul 2020 08:51

Heb je de oude fiets nog? En zat je daar goed op? Zo ja, dan kun je de maten opmeten en zo goed mogelijk proberen te evenaren op je nieuwe fiets.
Als je de oude fiets niet meer hebt, kun je kijken of er een geometrie tabel te vinden is op het internet en daar de maten vandaan halen.

Het beste referentiekader is altijd je vorige fiets en je ervaringen daarmee (of je houding daarop).

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6084
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 30 jul 2020 08:54

Te gestrekt lijk je zeker niet te zitten.
Te rechte armen misschien.., probeer je ellebogen wat te buigen. Als je fietst zal dat iets meer core stability kosten, je kunt dan ook letten op je schouderbladen laag houden.
Dus niet: gestrekte armen en hangen in je schouders.
Maar, actief zitten vanuit je romp, en je schouders en ellebogen ontspannen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Sundance Kid
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 jul 2020 23:10

Sundance Kid 30 jul 2020 11:15

Dank voor de reacties.

1. Stuur laten zakken is een optie, maar verbetert mijn houding daardoor? Ik heb nu juist het gevoel dat ik overstrekt ben en neerwaartse druk vanuit mijn handen moet uitoefenen om het stuur vast te houden, in plaats van dat mijn handpalm op de remgreep rust.

2. Houterige houding kan door de afstelling komen, maar ook doordat ik mezelf rechtop houd door met een knie tegen de kast aan te leunen. Ben van mezelf niet zo houterig. Mogelijk vertekent dat iets.

3. Oude fiets is helaas volledig kapot en reeds weg. De houding was daar beter, maar niet subliem. Ben recent met racefiets begonnen, na vele jaren MTB.

4. Ik heb het idee dat ik dusdanig gestrekt zit dat core stabiliteit dat niet kan compenseren. Ik ben een fanatieke zwemmer, dus aan mijn core zal het niet liggen.

Uit de reacties maak ik wel op dat niemand denkt dat het frame te groot voor me is? Gisteren was ik namelijk nog even bij de LBS en daar paste ik een defy in maat L en daar zeiden ze dat ik geen XL zou moeten hebben. Ik weet nog niet goes wat nu mijn volgende stap moet zijn.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6084
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 30 jul 2020 11:42

Als je core sterk genoeg is.., en dat geloof ik wel van een zwemmer. Dan zou je het gevoel van steunen op je handen eigenlijk niet moeten hebben. Je zit op je zadel, je houdt het stuur vast. Maar dat moet geen leunen of steunen op het stuur zijn.

Eigenlijk zou je moeten kunnen pianospelen tijdens het fietsen. en je handen, ellebogen, schouders heel ontspannen kunnen hebben.

Overigens is er een basale vuistregel, waarvan ik niet weet in hoeverre die nog op gaat tegenwoordig hoor. Maar als jij gewoon, normaal fietst (dus niet extra rechtop of extra plat en aero), gewoon je normale ontspannen houding. Dat de as van je voorwiel dan zou mogen wegvallen achter je stuur.
Mocht dit compleet achterhaald zijn, vraag aan anderen, laat dat ook vooral weten :)
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Sundance Kid
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 jul 2020 23:10

Sundance Kid 30 jul 2020 17:56

20200730_175208.jpg
Zojuist even snel een aanpassing gedaan; stuurpen omgekeerd, naar beneden gericht en twee spacers boven de stuurpen geplaatst. Nog steeds de stuurpen van 7cm gemonteerd. Wat vinden jullie nu van de houding?

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5055
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 30 jul 2020 18:40

Je moet je bekken kantelen. Lengte uit je rug halen.

Nooit je zadel naar voren schuiven om dichter bij het stuur te komen. Zadel stel je af op je benen en knie boven pedaal. Daarna kijk je pas naar lengte bovenlichaam en kan je aanpassen met korter/langere stuurpen.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 30 jul 2020 19:12

Ik zou de knie boven pedaal negeren en zadelpositie vooral kiezen/aanpassen aan de hand van zitstabiliteit (geen geschuif naar voren of achteren door trappen) en evenwichtige belasting der beenspieren.
Toelichting op het laatste: zou je na enkele weken het gevoel hebben dat bepaalde spiergroepen klachten geven dan kan je de zit daaraan aanpassen.
Vereenvoudigd:
Pien in de bovenbenen> naar achteren
Pien in de hamstrings> zadel naar voren
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 30 jul 2020 19:15

MarkVeenstra schreef: 30 jul 2020 11:42
Overigens is er een basale vuistregel, waarvan ik niet weet in hoeverre die nog op gaat tegenwoordig hoor. Maar als jij gewoon, normaal fietst (dus niet extra rechtop of extra plat en aero), gewoon je normale ontspannen houding. Dat de as van je voorwiel dan zou mogen wegvallen achter je stuur.
Mocht dit compleet achterhaald zijn, vraag aan anderen, laat dat ook vooral weten :)
Je moet al wel heel extreem op je fiets zitten , wil dat niet van toepassing zijn, dus geen regel waar je wat aan hebt, negeren maar .....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 30 jul 2020 19:18

ottorongo schreef: 30 jul 2020 00:47 Mij geeft de onderste foto een beter gevoel .TS zit volgens mij veel te recht op de fiets, deze lijkt dan ook een te korte bovenbuis te hebben.Zonder oneerbiedig te willen klinken is TS (zoals op de foto's ) nogal houterig, waarschijnlijk wegens onaangepaste fiets of afstelling.
Op de onderste foto heeft ie een stuurpen van 90 mm, dus dat frame heeft zeer zeker geen te korte bovenbuis....
Los van de positie van het zadel, dat is van de foto niet te beoordelen.

Beginners hebben nogal eens het gevoel van gestrekt zitten en dat moet ook en moet wennen, omdat te kort zitten tot rugklachten kan leiden.
Zou men schouderklachten krijgen, pas dan kan je gaan denken aan TE gestrekt,
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Plaats reactie