Beste forummers,
De colnago van een vriend wil ik upgraden qua drivetrain. Het is volgens mij Tiagra icm 105, en ik zou het liefst alles minimaal 105 hebben, en een 'klimcassette' (denk weinig mogelijk vanwege korte koooi). Momenteel liggen er de volgende componenten op:
Voorbladen:
-groot: Shimano 10speed 53-b
-klein: Shimano SG-X 10speed 39-b
Cassette:
-Shimano Tiagra CS-4600 CASSETTE 10 speed 11-28
Derailleur:
-Shimano 105 RD-5701
Trapaslagers:
-Shimano bc 1.37x24 road (doorsnede 24mm, lengte 66mm
De cassette zou compatibel moeten zijn met een huidige 105, tot welke vertanding (30 of 32) kan ik gaan met deze derailleur. (Toch een korte kooi, of ben ik mis?)
Dus welke huidige componten zouden passen? Ook derailleurwieltjes en kabels? Remkabels zijn 5mm in buitenkabeldiameter, versnellingskabels 4mm in buitenkabeldiameter. Alvast bedankt voor het meedenken, groet victor
Drivetrain 5 jaar oude Colnago vervangen, compatibiliteitsvragen Shimano
De huidige 105 is 11-speed, en een 11-speed cassette met je huidige shifters en derailleur gaat niet werken (en past waarschijnlijk ook niet op de achternaaf)
Gelukkig zijn 10-speed cassettes zijn nog alom verkrijgbaar.
Maar wat is precies je doel? Lichter klimverzet? En wat is je budget? Ik vind de bladen en derailleurwieltjes op de foto er nog bijna nieuw uit zien.
Gelukkig zijn 10-speed cassettes zijn nog alom verkrijgbaar.
Maar wat is precies je doel? Lichter klimverzet? En wat is je budget? Ik vind de bladen en derailleurwieltjes op de foto er nog bijna nieuw uit zien.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Doel is inderdaad qua groep, indien mogelijk, ietwat te upgraden vanaf Tiagra...lichter klimverzet is geen must, maar 30-11 zou net wat beter zijn, budget is niet echt een issue, het moet picobello worden, vandaar ook dat ik die Tiagra BB, cassette en voorbladen wellicht wil upgraden naar 105/ultegra, maar die 10 speed is dus een beetje de bottleneck begrijp ik? Voornaamste doel is ook de bottombracket lagers vervangen, die zijn echt hoorbaar op aan een kant....scepticus schreef: ↑29 jul 2020 22:13 De huidige 105 is 11-speed, en een 11-speed cassette met je huidige shifters en derailleur gaat niet werken (en past waarschijnlijk ook niet op de achternaaf)
Gelukkig zijn 10-speed cassettes zijn nog alom verkrijgbaar.
Maar wat is precies je doel? Lichter klimverzet? En wat is je budget? Ik vind de bladen en derailleurwieltjes op de foto er nog bijna nieuw uit zien.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6334
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Wil je van 10 naar 11sp dan moet je zo ong. de gehele groep vervangen, blijf je bij 10sp dan ben je een stuk goedkoper uit.
Maar aangezien budget geen issue is zou ik voor een complete 11sp groep, 105 of Ultegra compact, gaan.
Dan ben je voor zo'n €500,- (105) klaar.
Maar aangezien budget geen issue is zou ik voor een complete 11sp groep, 105 of Ultegra compact, gaan.
Dan ben je voor zo'n €500,- (105) klaar.
Als ik het zo zie zijn de cranck en derailleur al uit de 105 serie. De shifters dan waarschijnlijk ook. En eigenlijk alleen de kettingbladen en cassette niet. Als je die upgrade naar 105 of Ultegra merk je er niets van. Een paar gram gewicht besparing, maar that's all.
Overigens denk ik dat de drivetrain ouder is dan 5 jaar. Als ik me niet vergis was 2014 het laatste jaar van 10 speed 105.
Hmmm, goede reactie's, bedankt! Slijtage op voorbladen lijkt mij ook erg mee te vallen, dus wellicht bij 10 speed blijven en enkel BB, kabels, cassette, ketting en derriewieltjes vervangen (slijtage lijkt mij ook mee te vallen maar 1 wieltje loopt erg stroef...
Wieltje demonteren, delen schoonmaken en met druppel motorolie weer in elkaar > loopt als nieuw.
De enige goede reden om ook maar iets te gaan "upgraden" aan dat spulletje is de wens naar een bergverzet, daarvoor is de 130 BCD crankset niet optimaal.
De enige goede reden om ook maar iets te gaan "upgraden" aan dat spulletje is de wens naar een bergverzet, daarvoor is de 130 BCD crankset niet optimaal.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ja, dat dacht ik ook en had daarom 'n tweetal weken geleden, toen ik de ketting in de bijenwax hebt gezet de full clean gedaan...'hele' drivetrain in de ultrasoon en derriewieltjes geopend, gereinigd en gesmeerd....vandaar dat ik wil vervangen. Inmiddels dezelfde cassette gevonden en voorbladen, binnen en buitenkabels...bij mn LBS!....de trapaslager leek te lang (origineel 66mm, vervanger SM-BB52, , tot mn LBS adviseerde het originele plastic buisjes terug te plaatsen weer iets geleerd. Service van futurumshop was via whatsapp ook top!
-Cassette dus vervangen door een originele CS-HG500-10. Vanwege de korte kooi werd me geadviseerd niet hoger te gaan dan 11-30, of 12-30, die nergens meer te krijgen was/is)
-Trapaslager vervangen door een SM-BB52 met originele tussenbuis
-Derailleurwieltjes door Shimano RD-6700
-Voorbladen vervangen door 105 FC-5700 10 speed
-Ketting vervangen door Ultegra CN-6701 10 speed
Onderdelen zoeken in deze tijden lijkt ietwat lastiger. M'n lokale fietsenmaker Souvereyns had gelukkig 'veel' gewoon nog hangen aan het rek! Top! Dank voor alle tips! Nu in schoonmaak-invet-vervangmodi