Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Kabelgeleiding onderkant fiets stuk

lawnmower
Forum-lid
Berichten: 619
Lid geworden op: 19 mar 2012 22:13
Locatie: Apeldoorn

lawnmower 25 jul 2020 21:01

Elke fietsenmaker heeft ze liggen. Vaak voor eigen gebruik, maar je hebt maar 40cm nodig, dat knip je doormidden en klaar..
Als je in gelderland woont mag je er wel op komen halen.
Of google op 'jagwire slick lube liner', dan krijg je wel wat hits

GertSolo
Forum-lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 29 jan 2020 07:59

GertSolo 25 jul 2020 22:06

Thx, woon in een landje onder jullie😇 dus niet vlakbij.
Zal het wel online zoeken.

lawnmower
Forum-lid
Berichten: 619
Lid geworden op: 19 mar 2012 22:13
Locatie: Apeldoorn

lawnmower 25 jul 2020 22:52

Ah ja? En bij wie komt uw emonda vandaan?
(Gewoon nieuwsgierig)

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5064
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 25 jul 2020 23:09

lawnmower schreef: 25 jul 2020 19:13 Ik heb ook niet gezegd dat het kwam door de interne cablerouting.
Dat zwarte ding is geen cableguide. Het is een frameguard. De cableguide is geïntegreerd in het frame. Dat zwarte plaatje is puur om het frame te beschermen tegen de kabel.
Hij wordt op zijn plaats gehouden door de shifterkabels, de spanning maakt dus geen zak uit, sterker nog hoe hoger de kabelspanning hoe beter hij blijft zitten.
Dit plaatje is kapot gegaan door onzorgvuldige montage.
Het is een Trek specific part en je kunt het alleen krijgen bij een trek dealer.
Wat je wèl kunt doen, is de guard weghalen en 20cm liner over de kabel trekken en die in de cableguide leggen. Dan ben je overal vanaf
Ik begin er eigenlijk steeds minder van te begrijpen wat je zegt. Eerst noem je het zwarte ding de cableguide. Als ik dan aangeef dat mijn cableguide (dat zwarte ding) ook stuk ging door teveel druk van de kabel, is het opeens een frameguard. Waar ik nog nooit van heb gehoord. Kan je beide onderdelen eens toelichten met een afbeelding?

lawnmower
Forum-lid
Berichten: 619
Lid geworden op: 19 mar 2012 22:13
Locatie: Apeldoorn

lawnmower 26 jul 2020 00:10

Oke, je hebt gelijk. Ik was niet duidelijk met de benamingen.
Komt ie:
Dit ding is een frameguard, trek noemt het een open groove cableguide

Afbeelding

Deze valt in de open groove (cableguide) die voorgevormd is in het bracket, zie hieronder

Afbeelding
Die open groove cableguide wordt dus op zijn plek gehouden door de kabels en niet door een bout of schroef
Het maakt dus niet uit hoe hoog de spanning wordt, de open groove cableguide wordt alleen maar vaster tegen het frame aan gedrukt. Hij heeft daar echter geen last van omdat hij vol ondersteund wordt door het frame.

Als laatste hieronder dan de situatie met liners in plaats van de frameguard
Afbeelding

Zoals je ziet doet de open groove cableguide niets anders dan het frame beschermen tegen cable rub. Op andere plekken op het frame noemt trek dat een frameguard, vandaar dat ik die benaming gebruikte.

GertSolo
Forum-lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 29 jan 2020 07:59

GertSolo 26 jul 2020 10:11

Helemaal helder!
Die liners hangen dus ook met niets vast en worden door de kabelspanning op zijn plaats gehouden? Hoever komen die in het kader?

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5064
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 26 jul 2020 12:41

Ja precies, we hebben het dus beide over dat zwarte stukje die los zit en vast wordt gehouden door de kabels. Dat is van hart plastic en dus niet bestand tegen te hoge druk.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15953
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 26 jul 2020 12:50

GertSolo schreef: 26 jul 2020 10:11 Helemaal helder!
Die liners hangen dus ook met niets vast en worden door de kabelspanning op zijn plaats gehouden? Hoever komen die in het kader?
Dat maakt niet zoveel uit, enkel cm's is genoeg.
I know myself like no one else
Nothing to defend

GertSolo
Forum-lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 29 jan 2020 07:59

GertSolo 26 jul 2020 14:04

en aan het uiteinde wordt dit nog afgewerkt met één of ander stukje? Aan alle uiteinden of enkel degenen die niet in het kader zitten?
Trek4.JPG

lawnmower
Forum-lid
Berichten: 619
Lid geworden op: 19 mar 2012 22:13
Locatie: Apeldoorn

lawnmower 26 jul 2020 14:51

Daar kun je iets opzetten, shimano en campa hebben daar idd rubbertjes voor. Het maakt het af en houd je kabel schoner maar het is niet absoluut noodzakelijk.

lawnmower
Forum-lid
Berichten: 619
Lid geworden op: 19 mar 2012 22:13
Locatie: Apeldoorn

lawnmower 26 jul 2020 15:13

NuitKor schreef: 26 jul 2020 12:41 Ja precies, we hebben het dus beide over dat zwarte stukje die los zit en vast wordt gehouden door de kabels. Dat is van hart plastic en dus niet bestand tegen te hoge druk.
Prima man., jij zal t wel weten.
Dat ding gaat kapot omdat de fd kabel iets anders gemonteerd is.....

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5064
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 26 jul 2020 16:06

lawnmower schreef: 26 jul 2020 15:13
NuitKor schreef: 26 jul 2020 12:41 Ja precies, we hebben het dus beide over dat zwarte stukje die los zit en vast wordt gehouden door de kabels. Dat is van hart plastic en dus niet bestand tegen te hoge druk.
Prima man., jij zal t wel weten.
Dat ding gaat kapot omdat de fd kabel iets anders gemonteerd is.....
Ding zat idd niet goed aan de fd. Die conclusie had ik na 1 post al gemaakt. Jij hebt er blijkbaar wat meer woorden voor nodig om het onnodig ingewikkeld te maken.

TS is uiteindelijk geholpen, dat is het belangrijkste.

Plaats reactie