Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Kraak...

meuk
Forum-lid
Berichten: 1099
Lid geworden op: 06 sep 2010 14:58

meuk 12 jul 2020 14:06

Ik heb al een paar maanden last van een kraak/tik in mijn Canyon Ultimate CF SL. Ik, en de fietsenmaker, krijgen er maar geen grip op. Wordt er gek van… fiets moet gewoon stil zijn (los van het heerlijk zoevend geluid van de hoge carbonwielen). Zie onder wat er al is gedaan/onderzocht, maar wellicht hebben jullie nog briljante suggesties. 😊

Hoe, wat, waar?
• Kraak/tik treedt alleen op als ik trap, ook staand.
• Kraak ontstaat meestal pas op na een half uur tot driekwartier en wordt dan frequenter/luider.
• De hoeveelheid kracht die ik uitoefen maakt niet uit voor de kraak. Ook als ik zachtjes/losjes trap, hoor je de kraak.
• Kraak treedt op met beide wielsets, maar lijkt met de hoge carbonwielen wat luider (klankkast?). Wielen zijn verder onderzocht door de fietsenmaker, maar lagers, hub, body allemaal uitstekend.
• Kraak lijkt onafhankelijk van schoenen, want treedt op met beide paar schoenen met nieuwe schoonplaatjes.

Wat al gedaan?
• Alles gesmeerd/ingevt wat er maar gesmeerd kan worden. Balhoofd, zadelpen, bladboutjes crankstel, derailleurpadje, steekassen, etc.
• Speling balhoofd eruit
• Derailleurpadje laten richten en kleine speling op derailler verholpen.
• Heb nieuwe trapaslagers/BB laten installeren (2x keer zelfs 😊)
• Nieuwe pedalen en nieuwe linker crank (powermeter)
• Nieuwe ketting
• En zal vast nog wat vergeten zijn...

Wie heeft er nog tips?

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12460
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 12 jul 2020 15:03

Gaan rijden, treed het kraken op, zadelpen eruit en rijden, is dit het niet balhoofd los schoenen, stuurpen schroeven los en weer vast en weer rijden. Er zit dan wellicht iets speling op je balhoofd.

Je moet dingen uit gaan sluiten. Heb je kunstof bracket cups? Kan ook nog
En zo kan je nog wel een paar dingen doen.

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1744
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 12 jul 2020 15:34

Ik had de laatste weken een kraak en dacht dat het uit de trapas kwam. Dan eens beginnen opzoeken en blijkbaar komt het vaak door de zadelpen. Eens nieuw carbonvet aan gedaan en het gekraak is weg.

Bij mij was het wel niet al staand, maar ik zou eens de pedalen demonteren en opnieuw voorzien van vet en de zadelpen ook.

Edit. Ik zie dat je dat al gedaan hebt. Pedalen staan er wel niet tussen in je lijstje?

meuk
Forum-lid
Berichten: 1099
Lid geworden op: 06 sep 2010 14:58

meuk 12 jul 2020 16:21

Wat betreft balhoofd, stuur en stuurpen. Zijn ook nagekeken. Kraak treedt op onafhankelijk of ik stuur wel of niet vasthoudt. Lijkt daar dus niet vandaan te komen (ook de call van de fietsenmaker). Maar kan de stuurpenschroeven nog eens opnieuw insmeren.

Wat betreft bracket cups: geen idee... Zal ik bij de FM eens navragen en naar laten kijken als ik daar weer langs ga..

Zadelpen en frame schoongemaakt en met nieuwe carbonpasta ingesmeerd. Lijkt het ook niet te zijn; kraak treedt namelijk ook op bij staand fietsen.

Trappers dus idd vernieuwd.

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 12 jul 2020 16:24

Geen oplossing maar wel herkenbaar.
Bijlagen
56B8B606-2D9F-43AF-BFA1-EC103D07A576.jpeg
Laatst gewijzigd door Douglas op 12 jul 2020 16:52, 1 keer totaal gewijzigd.
o'7o

meuk
Forum-lid
Berichten: 1099
Lid geworden op: 06 sep 2010 14:58

meuk 12 jul 2020 16:25

:)

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4202
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 12 jul 2020 16:32

Wat ik nog mis is het schoonmaken van je dropouts, en deze wel (of juist niet) licht invetten.
Daarnaast experimenteren met het strakker of juist losser zetten van je quick releases (of steekassen)

O ja, je zadelrails? Dus zadel opnieuw monteren op de pen.

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1744
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 12 jul 2020 16:38

Veel meer kun je niet meer doen denk ik.. Nergens geen barst in het frame? Denk wel niet dat zoiets gekraak zou veroorzaken maar je weet nooit.

meuk
Forum-lid
Berichten: 1099
Lid geworden op: 06 sep 2010 14:58

meuk 12 jul 2020 16:43

Goede Hanz, dropouts heb ik ook schoongemaakt en opnieuw ingevet. Zadel ook losgedraaid en opnieuw gemonteerd (maar aangezien ik de kraak ook hoor als ik staand fiets, lijkt daar het probleem niet te zitten).

meuk
Forum-lid
Berichten: 1099
Lid geworden op: 06 sep 2010 14:58

meuk 12 jul 2020 16:45

Djemz, zag laatst een filmpje van een Canyon hier op het forum met een barstje onder bij het BB. Ook nagelopen, maar zag er keurig uit. Zal fiets in zijn geheel nog eens nalopen.

Dank allemaal trouwens voor de suggesties! Much appreciated.

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5808
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 12 jul 2020 18:48

Snelspanners controleren, of eventueel eens andere proberen.
Bladboutjes controleren op goed vast en juiste moment.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
razenderoeland
Forum-lid
Berichten: 1313
Lid geworden op: 28 jul 2006 21:30
Locatie: Dronryp

Gebruikersavatar razenderoeland 12 jul 2020 18:49

Het verhaal hoe je dat omschrijft komt me totaal bekend voor, heb dezelfde klachten gehad. Bij mij bleek het om de snelspanner in het achterwiel te gaan. Deze een halve slag strakker gezet en het kraken was weg.
Hoe sterk is de eenzame fietser...

Plaats reactie