Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Campa Ultra Torque Lagers monteren

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 08 jul 2020 00:49

Op een van mijn fietsen moet ik op een ultra torque crank nieuwe lagers monteren omdat eentje versleten is.

Nu heb ik een setje FC-RE012 lagers gekocht en ben een beetje confuus hoe deze gemonteerd moeten worden. De lagers zijn namelijk eenzijdig afgedicht en bij het revisie setje zit nog een aparte afdichtingsring. Normaal gesproken zou ik denken dat deze afdichting aan de open zijde van het lager komt te zitten, en ik wilde vervolgens opzoeken of de ring dan aan de crank-arm kant (buitenkant) of aan de binnenkant moet zitten. Maar als ik in de spare parts lijst van Campa naar de exploded view kijk dan zie ik dat de ring weliswaar aan de buitenkant zit maar de gesealde kant van het lager zit op die tekening ook aan dezelfde buitenkant. Hierdoor is de buitenkant "dubbel" geseald (wat dat waard is) en de binnenkant gewoon open.
Nu zou je zeggen: de binnenkant blijft toch droog" maar dat is bij veel frames niet zo.

Weet iemand hoe dit zit en wat echt de juiste wijze van montage is?
Afbeelding

ncornelisse
Forum-lid
Berichten: 503
Lid geworden op: 14 mei 2016 11:51

ncornelisse 08 jul 2020 07:45

De openzijde aan de binnenkant is mijn idee.
Maar ondertussen rijd ik al een aantal jaar met dubbel afgedichte lagers van Ali en dat werkt nog beter en duurzamer. Al een aantal keer meegemaakt dat de originele lagers van Campa maar een 1000 km meegaan terwijl de Ali lagers makkelijk de 15000 km aantikken.

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 08 jul 2020 08:13

Heb je toevallig een linkje naar die lagers? Ik mag de lagers van de Chorus crank op de gravelbike vervangen.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

barbaar
Forum-lid
Berichten: 150
Lid geworden op: 16 dec 2009 00:25

barbaar 08 jul 2020 09:10

ncornelisse schreef: 08 jul 2020 07:45 De openzijde aan de binnenkant is mijn idee.
Maar ondertussen rijd ik al een aantal jaar met dubbel afgedichte lagers van Ali en dat werkt nog beter en duurzamer. Al een aantal keer meegemaakt dat de originele lagers van Campa maar een 1000 km meegaan terwijl de Ali lagers makkelijk de 15000 km aantikken.
Kan je een iinkje geven van die Ali-lagers??

De campa lager zijn inderdaad aan een kant open. Als het goed is zit er een losse afdichtring bij de lagers die je kan gebruiken. Nadeel is alleen dat, als je die ring gebruikt, je lager minder soepel loopt (zie ook recente Hambini film hierover). Ik laat die ring weg en laat dus aan een kant de lager open. Verkort wel de levensduur, maarja..

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 08 jul 2020 09:45

Ali keramisch: https://www.aliexpress.com/item/1593057 ... 4c4dHg0gS1

Ali staal: https://www.aliexpress.com/item/3289817 ... hweb201603_

Ik had nu geen tijd (recent vaak 8 weken gewacht op Ali) dus heb me nu een setje Campa's gekocht maar tegelijkertijd ook nog bij Ali de keramische besteld.
Ik had deze dubbel afgedichte keramische al 3 jaar op mijn fiets zitten en deze lopen behoorlijk lichter dan de Campa's vandaar dat ik ze weer opnieuw heb besteld. Maar ja voor de prijs van die stalen kun je ze misschien beter veel vaker vervangen. Ik vind uit elkaar halen, schoonmaken en weer monteren vaak toch een min of meer noodzaak om alles mooi soepel een kraakvrij te houden.

Als ik zeg "behoorlijk lichter lopen" dan bedoel ik dat als je aan het crank draait zonder ketting erop. Met de Campa lagers na 3 rondjes stop en met de Ali keramische lagers bleef het 10 minuten draaien. Of je dat dan merkt bij het fietsen is een ander verhaal. Wellicht ligt dat puur aan die extra afdichtring.
Afbeelding

Gebruikersavatar
apexrider
Forum-lid
Berichten: 1639
Lid geworden op: 16 okt 2009 21:39
Locatie: Almere

Gebruikersavatar apexrider 08 jul 2020 10:18

Open zijde aan de binnenkant volgens deze instructie.

https://youtu.be/EJ7VlQkCT9M
Afbeelding

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 08 jul 2020 12:58

Okay, ik heb nog eens goed gekeken en zie dat het lager aan de buitenkant nog speling heeft tussen arm en lager, zelfs met die extra afdichtring, dus daar komt inderdaad veel meer vocht en vuil dan aan de binnenkant.
Dan zou je denken: waarom is het aan de binnenkant niet ook afgedicht? Maar op deze manier kun je het gemonteerde lager eigenlijk nog schoonmaken en opnieuw invetten terwijl je het laat zitten, crank moet dan wel los. Ik denk dat ik dat maar elke keer ga doen als ik een nieuwe ketting moet opleggen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 08 jul 2020 14:57

In principe zou er ook een seal in de cup moeten zitten. In de super record cups bestaat deze seal niet.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

ncornelisse
Forum-lid
Berichten: 503
Lid geworden op: 14 mei 2016 11:51

ncornelisse 09 jul 2020 19:20

Hier mijn 2 linkjes. Beide goede ervaringen

€ 8,13 | Free shipping 7149783 bike repair bearing for Campagnolo Record Chorus UT ball bearing 25x37x6 mm
https://a.aliexpress.com/_dSRDW1k

€ 12,64 | 2pcs 6805N 6805N-2RS SI3N4 hybrid ceramic bearing 25x37x6 6805N 25376 bike wheel bottom bracket bearing BB51 HT2
https://a.aliexpress.com/_d7mSF62

Plaats reactie