Trapas/cups voor een crank bb386 in pf30 frame
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5349
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Excuses. Jazeker die bestaan ook. Kost alleen wat meer.
bijvoorbeeld.
https://www.c-bear.com/nl/products/bott ... -clavicula
bijvoorbeeld.
https://www.c-bear.com/nl/products/bott ... -clavicula
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5230
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Is het nu Bb386? Of Evo 386?
Die fabrikanten maken het tegenwoordig niet echt gemakkelijk..
Die fabrikanten maken het tegenwoordig niet echt gemakkelijk..
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5349
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Het is bb386 evo voor de bracketnaam. Bb386 is in essentie een pf30 maar dan langer. Net zo lang als bb86 pressfit
Het probleem is nu dat fsa na het introduceren van de nieuwe standaard dus hun nu langere cranks is gaan aanduiden met 386.Tegenwoordig zijn de meeste 30mm assen dus langer zodat ze in zowel pf30/bb30 als bb386 kunnen. ( maar weer niet hetzelfde!) Hierdoor heb je een wirwar aan conversiespacers/brackets etc nodig om een bepaalde crank in een bepaald bracket te krijgen.
Dus in pf30 gebruik je of een pf30 bracket met twee spacers om de extra breedte te vullen. Of je gebruikt een 1 piece conversie systeem.
Het probleem is nu dat fsa na het introduceren van de nieuwe standaard dus hun nu langere cranks is gaan aanduiden met 386.Tegenwoordig zijn de meeste 30mm assen dus langer zodat ze in zowel pf30/bb30 als bb386 kunnen. ( maar weer niet hetzelfde!) Hierdoor heb je een wirwar aan conversiespacers/brackets etc nodig om een bepaalde crank in een bepaald bracket te krijgen.
Dus in pf30 gebruik je of een pf30 bracket met twee spacers om de extra breedte te vullen. Of je gebruikt een 1 piece conversie systeem.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Effectief wil je de breedte van een BB386 as halen in een PF30 frame. Een PF30 frame zou 68mm breed moeten zijn, Om een 86mm brede as te ondersteunen zullen de lagers naar buiten moeten, of je zult spacers moeten gebruiken. Het lijkt me niet zo ideaal om de lagers naar buiten te plaatsen, aangezien daar geen frame meer zit. Je zult er dus niet omheen kunnen om met een vorm van spacers te werken.
Een redelijk complete guide staat hier:
https://www.bikeradar.com/advice/buyers ... standards/
Dat was idd wat ik zocht.thestudent schreef: ↑01 jul 2020 18:07 Excuses. Jazeker die bestaan ook. Kost alleen wat meer.
bijvoorbeeld.
https://www.c-bear.com/nl/products/bott ... -clavicula
Bedankt!
Buitenboordlagers deden we jaren met BSA . Maar idd ook niet ideaal.wmc schreef: ↑02 jul 2020 09:06 ...Om een 86mm brede as te ondersteunen zullen de lagers naar buiten moeten, of je zult spacers moeten gebruiken. Het lijkt me niet zo ideaal om de lagers naar buiten te plaatsen, aangezien daar geen frame meer zit. Je zult er dus niet omheen kunnen om met een vorm van spacers te werken....
Ik ga nog eens rustig nadenken of ik voor de c-bear ga.
Misschien is mijn frustratie enkel dat ik bij mijn pf30 BB een set spacers bij kreeg en het totaal niet duidelijk is welke te gebruiken.
Walter
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12460
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Je bedoeld waarschijnlijk dit (los van het merk)
https://r2-bike.com/KOGEL-BEARINGS-Bott ... ng-Spindle
Ik heb hetzelfde bracket in een American eagle MTB. ik snapte het ook even niet meer.
Aan beide kanten steekt het lager uit
https://r2-bike.com/KOGEL-BEARINGS-Bott ... ng-Spindle
Ik heb hetzelfde bracket in een American eagle MTB. ik snapte het ook even niet meer.
Aan beide kanten steekt het lager uit
The student hierboven gaf al een gelijkaardige oplossing van C-bear hierboven.wasbeer2006 schreef: ↑02 jul 2020 11:09 Je bedoeld waarschijnlijk dit (los van het merk)
https://r2-bike.com/KOGEL-BEARINGS-Bott ... ng-Spindle
Ik heb hetzelfde bracket in een American eagle MTB. ik snapte het ook even niet meer.
Aan beide kanten steekt het lager uit
200 euro wordt al echt duur .
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12460
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Nee dat snap ik, moet je ook niet doen. C-bear loopt mooier ook en is al duur zat.
Sram Dub is de kwaliteit ook een stuk beter van geworden en slecht 30 toto 50 euro.
Alleen daar heb je niets aan
Sram Dub is de kwaliteit ook een stuk beter van geworden en slecht 30 toto 50 euro.
Alleen daar heb je niets aan
Ondertussen door waar mijn PF30 probleem echt vandaan komt.
Ik bestelde blijkbaar een fsa pf30 bb voor BB392EVO; daar komen een set gekke spacers bij. Zonder de 'normale' seals bij bb30. Ik heb dan uiteindelijk seals en wave washer van een oude bb gerecupereerd. Samen met de specifieke bb386 spacers werkt het.
Nu nog even nadenken of ik toch ga voor de optie met buitenboord lagers.
Ik bestelde blijkbaar een fsa pf30 bb voor BB392EVO; daar komen een set gekke spacers bij. Zonder de 'normale' seals bij bb30. Ik heb dan uiteindelijk seals en wave washer van een oude bb gerecupereerd. Samen met de specifieke bb386 spacers werkt het.
Nu nog even nadenken of ik toch ga voor de optie met buitenboord lagers.
Klopt helemaal, met het verschil dat je de cups (laten we zo maar noemen) in het frame schroeft in plaats van erin perst. Overigens is BSA ook een pressfit systeem, echter de lagers zijn al voorgemonteerd in cups die je in het frame schroeft .walter- schreef: ↑02 jul 2020 10:48Buitenboordlagers deden we jaren met BSA . Maar idd ook niet ideaal.wmc schreef: ↑02 jul 2020 09:06 ...Om een 86mm brede as te ondersteunen zullen de lagers naar buiten moeten, of je zult spacers moeten gebruiken. Het lijkt me niet zo ideaal om de lagers naar buiten te plaatsen, aangezien daar geen frame meer zit. Je zult er dus niet omheen kunnen om met een vorm van spacers te werken....
Ik ga nog eens rustig nadenken of ik voor de c-bear ga.
Misschien is mijn frustratie enkel dat ik bij mijn pf30 BB een set spacers bij kreeg en het totaal niet duidelijk is welke te gebruiken.
Walter
Die spaces is inderdaad een grote frustratie, dat hangt helaas volledig af van je crank aangezien elk merk net ietsjes anders is qua maatvoering. Als je het kunt verdragen staat het kanaal van Hambini vol met uitleg.