Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Voorderailleur loopt tegen crank

joep01
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 31 mar 2011 18:45

joep01 29 jun 2020 09:48

Heb een nieuw frame gekocht met het idee om de onderdelen van mijn oude racefiets naar het nieuwe frame over te zetten.
Afgelopen weekend aan geklust en alles lijkt op zijn plek te zitten, maar bij het testrondje blijkt dat de voorderailleur (op het buitenblad) tegen de crank aanloopt (op de montagestandaard bij het afstellen heb ik dit niet doorgehad dus het gaat om enkele mm's).

Ik twijfel zelf waar het door komt:
- of het afstellen van de voorderailleur (ketting spoort wel mooi)
- of dat er misschien een spacer bij het bottom bracket geplaatst moet worden. Bij mijn vorige fiets had ik een BSA (SM-BBR60) bottombracket en bij de nieuwe afstelling is dit een Press Fit (SM-BB72-41b)
- of is er iets anders wat ik over het hoofd zie?
Het gaat om de Shimano 105 R7000 groepset (voorbladen 52-36)

Hieronder ook een foto, zal vanavond proberen om nog wat duidelijkere foto's te plaatsen.
Afbeelding

Alvast bedankt voor hulp

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 29 jun 2020 10:17

De derailleur zit gewoon te laag, probeer hem pakweg 3 mm boven het grote blad te zetten.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 29 jun 2020 15:06

5mm werkt ook nog goed.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 29 jun 2020 15:45

joep01 schreef: 29 jun 2020 09:48 ..........blijkt dat de voorderailleur (op het buitenblad) tegen de crank aanloopt (op de montagestandaard bij het afstellen heb ik dit niet doorgehad dus het gaat om enkele mm's).

Ik twijfel zelf waar het door komt:
- of het afstellen van de voorderailleur (ketting spoort wel mooi)
..............
Misschien heb je hier iets aan.

Voorderailleur

- Bij het afstellen van de voorderailleur is het van belang dat de hoogte juist is. Controleer dit dus eerst van te voren.
- Ook de voorderailleur beschikt over twee kleine stelschroefjes op de derailleur. Deze schroefjes hebben dezelfde aanduiding als op de achterderailleur ‘H’ (van high) en ‘L’ (van low). Let op! De buitenkant van het voorderailleur moet evenwijdig lopen met het grote blad.
- Zet de ketting op het kleine voorblad en het grootste achtertandwiel. Stel het L-schroefje zo af dat de voorderailleur 1mm van de ketting staat. Wanneer de ketting tegen de kooi aan de binnenkant komt moet je de stelschroef linksom draaien zodat de derailleur iets naar binnen gaat. Valt de ketting tussen het frame en het crankstel dan moet de stelschroef uitgedraaid worden (rechtsom) zodat de derailleur naar buiten komt.
- Schakel nu naar het grote tandwiel voor en naar de kleinste achter. Stel met de H-schroef de derailleur naar binnen tot deze 1 mm van het kettingblad staat. Bij linksom draaien van de stelschroef gaat de derailleur naar buiten, waardoor de ketting niet meer tegen de kooi aan komt.
- Zo zal de ketting er nooit af kunnen vallen en loopt je derailleur vrij.

Bron: Futurum
I know myself like no one else
Nothing to defend

joep01
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 31 mar 2011 18:45

joep01 29 jun 2020 15:51

Bedankt, ga vanavond eens proberen om de derailleur hoger te zetten.

Had met handleiding van shimano 1-3 mm gelezen en dacht als er maar iets tussenzit is het allicht meer dan 1mm, maar dat zou het wel eens kunnen oplossen. Hopelijk nog genoeg ruimte over met mijn binnenkabel.

joep01
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 31 mar 2011 18:45

joep01 30 jun 2020 07:35

Verhogen gaf ook niet het gewenste resultaat.
Wanneer ik onderstaande afbeelding bekijk mis ik een ringetje (#8) wat voor een betere afstelling moet zorgen.
Heb het ringetje besteld dus hopelijk is het daarmee verholpen.
Afbeelding

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 30 jun 2020 10:18

    Hoi Joep,
    De afbeeldingen komen wel niet door.

    Walter

    Keezx
    Forum-lid HC
    Berichten: 9745
    Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

    Keezx 30 jun 2020 10:46

    Moet toch aan jouw hard- of software liggen....
    Met zo'n ringetje kan je inderdaad de derailleur nauwkeuriger positioneren....
    Herhaal dit niet onnodig
    Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

    Plaats reactie