Nieuwe set potenza disc; remleidingen gemonteerd, olie gevuld en voorrem werkt perfect, achterrem nauwelijks...
Wat ik zelf deed; kabel inkorten, pin indrijven remleiding monteren voor en achter, leidingen vullen met campa spuitjes.
Voorrem remt correct. Achterrem; je kan hem direct na vullen/bleeden tegen het stuur aanduwen en remkracht zowat onbestaande.
ik zie nergens olie ontsnappen.
waar zoek ik eerst? Toch eerst de remleiding terug open maken en opnieuw monteren? Eventueel nieuwe pin en huls?
Walter
potenza disc remt niet na vullen en bleeden...
Zoals je het omschrijft - geen weerstand van de remgreep - kan bijna niet anders dan dat er lucht in de leiding zit. Remedie, meer olie er door heen pompen, volgens bleedinstructie. T,o.v voorrem, de leiding is wat langer he, dus ook meer kans op nergens ergens bubbeltjes die er uit moeten.
De groeten
Ja, zit nog lucht in.
Doe het op deze manier totdat alle lucht weg is, en herhaal totdat je een stijve rem hebt.
https://youtu.be/WQk-pUPKOqk
Doe het op deze manier totdat alle lucht weg is, en herhaal totdat je een stijve rem hebt.
https://youtu.be/WQk-pUPKOqk
Dat is de manier die ik gebruikte.t2300 schreef: ↑26 jun 2020 06:44 Ja, zit nog lucht in.
Doe het op deze manier totdat alle lucht weg is, en herhaal totdat je een stijve rem hebt.
https://youtu.be/WQk-pUPKOqk
Geen idee waar die lucht nog zit. Bij zuigen/duwen zie ik geen bubbels meer.
Ik doe nog eens een nieuwe poging met nieuw flesje remolie.
Walter
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Is de remklauw tijdens het bleeden wel het laagste punt van je frame (gemonteerd op het frame gaan vaak niet werken (blijft lucht rond het bracket en in de kabel door de vork hangen.
Je kunt de caliper lospakken, en dan opnieuw bleeden met de leiding verticaal.sharkman113 schreef: ↑26 jun 2020 08:38 Is de remklauw tijdens het bleeden wel het laagste punt van je frame (gemonteerd op het frame gaan vaak niet werken (blijft lucht rond het bracket en in de kabel door de vork hangen.
Beetje met een schroevendraaier erop kloppen en meestal zet ik ook tijdens het bleeden de fiets met het stuur omhoog en vervolgens juist weer omlaag. Om zodoende lucht de kans te geven zich uit moeilijke plekken te laten vrijkomen.
Kwestie van geduldig herhalen totdat de rem hard is.
En ook tijdens het injecteren uitkijken dat zowel spuit en leiding aan spuit echt luchtvrij is. Anders blijf je bezig
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12640
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Het is 100% lucht. Met een achterrem kan dat irritant zijn, zoals Sharkman en T2300 ook al aangeven
Wat je kan doen is de sram manier van bleeden, die is nagenoeg gelijk, maar je trekt tijdens het vullen de rem een paar keer vacuum.
Dus je zet de remhendel dicht zodat daar geen olie in en uit kan. Dan trek je aan de spuit aan de onderkant. De klauw moet dan wel openstaan.
Dan komen er als het goed is bubbels. Hoe gewoon even een paar seconden de druk op de spuit. Dan hou je met de olie naar beneden zodat als je de druk eraf laat niet diezelfde lucht teruggaat.
Je kan het ook andersom doen klauw dicht en hendel open. Ik ken Campa niet heel goed en weet niet wat het handiste is.
Als je het hele filmpje kijkt. zie je ook in de voorbereiding al dat ze de lucht uit de vloeistof halen. Dat is een soort tweak, wil je dat je rem keihard aanvoelt heel zo veel mogelijk lucht uit de olie. Als je de olie er zo impomt is de rem zachter. Met iets overfilling kan je ook niet iets heftiger laten aangrijpen, maar dat is wel een werkje en voor race zeker niet nodig.
Vanaf ongeveer 5m10
https://www.youtube.com/watch?v=-_tGOPniwgo
Wat je kan doen is de sram manier van bleeden, die is nagenoeg gelijk, maar je trekt tijdens het vullen de rem een paar keer vacuum.
Dus je zet de remhendel dicht zodat daar geen olie in en uit kan. Dan trek je aan de spuit aan de onderkant. De klauw moet dan wel openstaan.
Dan komen er als het goed is bubbels. Hoe gewoon even een paar seconden de druk op de spuit. Dan hou je met de olie naar beneden zodat als je de druk eraf laat niet diezelfde lucht teruggaat.
Je kan het ook andersom doen klauw dicht en hendel open. Ik ken Campa niet heel goed en weet niet wat het handiste is.
Als je het hele filmpje kijkt. zie je ook in de voorbereiding al dat ze de lucht uit de vloeistof halen. Dat is een soort tweak, wil je dat je rem keihard aanvoelt heel zo veel mogelijk lucht uit de olie. Als je de olie er zo impomt is de rem zachter. Met iets overfilling kan je ook niet iets heftiger laten aangrijpen, maar dat is wel een werkje en voor race zeker niet nodig.
Vanaf ongeveer 5m10
https://www.youtube.com/watch?v=-_tGOPniwgo
Net nog eens opnieuw gebleed; geen verbetering. Zuigen en duwen bij de rem geeft gewoon geen lucht.
Ik begrijp nu weer de manier van werken bij sram ivm bleeden met hendel toe en dan de hendel open duwen met de olie...
Ga het zo nog eens testen....
Ik begrijp nu weer de manier van werken bij sram ivm bleeden met hendel toe en dan de hendel open duwen met de olie...
Ga het zo nog eens testen....
Weer even getest; geen verbetering;
Ik ga nog eens proberen met nieuwe remolie.
En ook de remolie eens van remhendel naar remblok te duwen.
Als ik de remhendel induw, is er een ligt sissen. Dat is misschien in de remhendel. Ik kan niets zien ontsnappen. Dat er geen olie ontsnapt bij de hendel is wel moeilijk te zien omdat ik wel wat gemorst heb.
Ik ga nog eens proberen met nieuwe remolie.
En ook de remolie eens van remhendel naar remblok te duwen.
Als ik de remhendel induw, is er een ligt sissen. Dat is misschien in de remhendel. Ik kan niets zien ontsnappen. Dat er geen olie ontsnapt bij de hendel is wel moeilijk te zien omdat ik wel wat gemorst heb.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 15953
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Ik had met de achterrem soms ook wat problemen, zowel bij Shimano als Sram, tot ik ergens een bijdrage van @wasbeer2006 op dit forum las.wasbeer2006 schreef: ↑26 jun 2020 12:02 Het is 100% lucht. Met een achterrem kan dat irritant zijn, zoals Sharkman en T2300 ook al aangeven
Wat je kan doen is de sram manier van bleeden, die is nagenoeg gelijk, maar je trekt tijdens het vullen de rem een paar keer vacuum.
Dus je zet de remhendel dicht zodat daar geen olie in en uit kan. Dan trek je aan de spuit aan de onderkant. De klauw moet dan wel openstaan.
Dan komen er als het goed is bubbels. Hoe gewoon even een paar seconden de druk op de spuit. Dan hou je met de olie naar beneden zodat als je de druk eraf laat niet diezelfde lucht teruggaat.
Je kan het ook andersom doen klauw dicht en hendel open. Ik ken Campa niet heel goed en weet niet wat het handiste is.
Als je het hele filmpje kijkt. zie je ook in de voorbereiding al dat ze de lucht uit de vloeistof halen. Dat is een soort tweak, wil je dat je rem keihard aanvoelt heel zo veel mogelijk lucht uit de olie. Als je de olie er zo impomt is de rem zachter. Met iets overfilling kan je ook niet iets heftiger laten aangrijpen, maar dat is wel een werkje en voor race zeker niet nodig.
Vanaf ongeveer 5m10
https://www.youtube.com/watch?v=-_tGOPniwgo
Je staat er inderdaad van versteld hoeveel lucht er op de "traditionele manier" in je kabels achterblijft.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend