Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

potenza disc remt niet na vullen en bleeden...

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 26 jun 2020 00:12

Nieuwe set potenza disc; remleidingen gemonteerd, olie gevuld en voorrem werkt perfect, achterrem nauwelijks...

Wat ik zelf deed; kabel inkorten, pin indrijven remleiding monteren voor en achter, leidingen vullen met campa spuitjes.

Voorrem remt correct. Achterrem; je kan hem direct na vullen/bleeden tegen het stuur aanduwen en remkracht zowat onbestaande.
ik zie nergens olie ontsnappen.
waar zoek ik eerst? Toch eerst de remleiding terug open maken en opnieuw monteren? Eventueel nieuwe pin en huls?

Walter

Gebruikersavatar
Codalunga
Forum-lid
Berichten: 156
Lid geworden op: 20 okt 2013 20:10

Gebruikersavatar Codalunga 26 jun 2020 06:26

Zoals je het omschrijft - geen weerstand van de remgreep - kan bijna niet anders dan dat er lucht in de leiding zit. Remedie, meer olie er door heen pompen, volgens bleedinstructie. T,o.v voorrem, de leiding is wat langer he, dus ook meer kans op nergens ergens bubbeltjes die er uit moeten.
De groeten

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 26 jun 2020 06:44

Ja, zit nog lucht in.

Doe het op deze manier totdat alle lucht weg is, en herhaal totdat je een stijve rem hebt.
https://youtu.be/WQk-pUPKOqk

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 26 jun 2020 07:51

t2300 schreef: 26 jun 2020 06:44
Ja, zit nog lucht in.

Doe het op deze manier totdat alle lucht weg is, en herhaal totdat je een stijve rem hebt.
https://youtu.be/WQk-pUPKOqk
Dat is de manier die ik gebruikte.

Geen idee waar die lucht nog zit. Bij zuigen/duwen zie ik geen bubbels meer.
Ik doe nog eens een nieuwe poging met nieuw flesje remolie.

Walter

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 26 jun 2020 08:38

Is de remklauw tijdens het bleeden wel het laagste punt van je frame (gemonteerd op het frame gaan vaak niet werken (blijft lucht rond het bracket en in de kabel door de vork hangen.

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 26 jun 2020 10:22

sharkman113 schreef: 26 jun 2020 08:38 Is de remklauw tijdens het bleeden wel het laagste punt van je frame (gemonteerd op het frame gaan vaak niet werken (blijft lucht rond het bracket en in de kabel door de vork hangen.
Je kunt de caliper lospakken, en dan opnieuw bleeden met de leiding verticaal.
Beetje met een schroevendraaier erop kloppen en meestal zet ik ook tijdens het bleeden de fiets met het stuur omhoog en vervolgens juist weer omlaag. Om zodoende lucht de kans te geven zich uit moeilijke plekken te laten vrijkomen.
Kwestie van geduldig herhalen totdat de rem hard is.
En ook tijdens het injecteren uitkijken dat zowel spuit en leiding aan spuit echt luchtvrij is. Anders blijf je bezig

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12640
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 26 jun 2020 12:02

Het is 100% lucht. Met een achterrem kan dat irritant zijn, zoals Sharkman en T2300 ook al aangeven

Wat je kan doen is de sram manier van bleeden, die is nagenoeg gelijk, maar je trekt tijdens het vullen de rem een paar keer vacuum.

Dus je zet de remhendel dicht zodat daar geen olie in en uit kan. Dan trek je aan de spuit aan de onderkant. De klauw moet dan wel openstaan.

Dan komen er als het goed is bubbels. Hoe gewoon even een paar seconden de druk op de spuit. Dan hou je met de olie naar beneden zodat als je de druk eraf laat niet diezelfde lucht teruggaat.

Je kan het ook andersom doen klauw dicht en hendel open. Ik ken Campa niet heel goed en weet niet wat het handiste is.

Als je het hele filmpje kijkt. zie je ook in de voorbereiding al dat ze de lucht uit de vloeistof halen. Dat is een soort tweak, wil je dat je rem keihard aanvoelt heel zo veel mogelijk lucht uit de olie. Als je de olie er zo impomt is de rem zachter. Met iets overfilling kan je ook niet iets heftiger laten aangrijpen, maar dat is wel een werkje en voor race zeker niet nodig.

Vanaf ongeveer 5m10
https://www.youtube.com/watch?v=-_tGOPniwgo

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 26 jun 2020 12:23

Net nog eens opnieuw gebleed; geen verbetering. Zuigen en duwen bij de rem geeft gewoon geen lucht.

Ik begrijp nu weer de manier van werken bij sram ivm bleeden met hendel toe en dan de hendel open duwen met de olie...
Ga het zo nog eens testen....

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 26 jun 2020 12:55

Weer even getest; geen verbetering;

Ik ga nog eens proberen met nieuwe remolie.

En ook de remolie eens van remhendel naar remblok te duwen.

Als ik de remhendel induw, is er een ligt sissen. Dat is misschien in de remhendel. Ik kan niets zien ontsnappen. Dat er geen olie ontsnapt bij de hendel is wel moeilijk te zien omdat ik wel wat gemorst heb.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 26 jun 2020 12:56

En ik wil over 8 dagen met de fiets gaan trekken...!
Voel de stress opkomen ;-).

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15953
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 26 jun 2020 13:28

wasbeer2006 schreef: 26 jun 2020 12:02 Het is 100% lucht. Met een achterrem kan dat irritant zijn, zoals Sharkman en T2300 ook al aangeven

Wat je kan doen is de sram manier van bleeden, die is nagenoeg gelijk, maar je trekt tijdens het vullen de rem een paar keer vacuum.

Dus je zet de remhendel dicht zodat daar geen olie in en uit kan. Dan trek je aan de spuit aan de onderkant. De klauw moet dan wel openstaan.

Dan komen er als het goed is bubbels. Hoe gewoon even een paar seconden de druk op de spuit. Dan hou je met de olie naar beneden zodat als je de druk eraf laat niet diezelfde lucht teruggaat.

Je kan het ook andersom doen klauw dicht en hendel open. Ik ken Campa niet heel goed en weet niet wat het handiste is.

Als je het hele filmpje kijkt. zie je ook in de voorbereiding al dat ze de lucht uit de vloeistof halen. Dat is een soort tweak, wil je dat je rem keihard aanvoelt heel zo veel mogelijk lucht uit de olie. Als je de olie er zo impomt is de rem zachter. Met iets overfilling kan je ook niet iets heftiger laten aangrijpen, maar dat is wel een werkje en voor race zeker niet nodig.

Vanaf ongeveer 5m10
https://www.youtube.com/watch?v=-_tGOPniwgo
Ik had met de achterrem soms ook wat problemen, zowel bij Shimano als Sram, tot ik ergens een bijdrage van @wasbeer2006 op dit forum las.
Je staat er inderdaad van versteld hoeveel lucht er op de "traditionele manier" in je kabels achterblijft.
I know myself like no one else
Nothing to defend

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 26 jun 2020 13:45

Ik probeer vanavond nog eens...
Nu terug IT problemen veroorzaken.

Plaats reactie