Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

potenza disc remt niet na vullen en bleeden...

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5231
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 26 jun 2020 17:29

Terug geprobeerd...

Geen succes. Ik heb echt het gevoel dat ik kan bleeden tot alle lucht eruit is. Maar toch kan ik geen druk opbouwen.

Eerst dit; de sram manier werkt niet bij campa. Die vraagt te duwen/zuigen op de spuit aan shifter en dat laat de campa oplossing niet toe. De aansluiting aan de spuit shifter is niet bestand tegen druk. Duw je op de spuit dan duw je olie weg bij de aansluiting spuit-shifter. De campa methode vraagt dat ook niet. De spuit aan shifter is eigenlijk een open reservoir.

Wat ik het gevoel heb nu; ik vul; ik sluit de spuiten af. Als ik de shifter induw is er geen echte drukopbouw en nooit weerstand... Op de linker shifter na even induwen kom je tot een punt dat je niet verder kan induwen. Dat gebeurt rechts gewoon niet.
Ik wat echte druk op het systeem brengen door de spuit aan de calliper in te duwen met de shifter afgesloten. Als ik dan rem hoor ik een zeker gesis aan de shifter. Ik kan niet duiden van waar het komt. Maar ik zie niet direct ergens olie lopen. Misschien is het ergens in het midden.

Als de shifter en/of leidingen lekken: zou ik dat moeten merken?

Walter

deoudegek
Forum-lid
Berichten: 227
Lid geworden op: 12 jun 2013 12:35

deoudegek 26 jun 2020 17:35

Als je de rem.inknijpt, zie je dan de zuigers of de blokken bewegen?
Als je de rem snel een aantal keren achter elkaar inkijkt, wordt het handel dan" harder"?
Voor dat je met remvloeistof gaat spelen effe proberen: rem intrekken, handel ingeknepen vastzetten( tiewrap, elastiek, touwtje) en het spul een half uurtje laten staan. Dan checken of het beter is.
Zo nee met remvloeistof aan de gang. Zo ja lekker gaan fietsen.
Succes

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5231
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 26 jun 2020 17:58

Aahh ; lekker gaan fietsen, het enige wat ik wil....
Nog een paar tips die ik probeer!

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5231
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 26 jun 2020 18:11

deoudegek schreef: 26 jun 2020 17:35 Als je de rem.inknijpt, zie je dan de zuigers of de blokken bewegen?
Ja; ttz de zuigers doen het hulpstuk in de caliper bewegen.
deoudegek schreef: 26 jun 2020 17:35 Als je de rem snel een aantal keren achter elkaar inkijkt, wordt het handel dan" harder"?
Als je zacht induwt; dan ja; dus snel zacht achter elkaar induwen geeft een gevoel van druk opbouw. Maar als je even doorduwt zit ik direct weer tegen het stuur.
deoudegek schreef: 26 jun 2020 17:35 Voor dat je met remvloeistof gaat spelen effe proberen: rem intrekken, handel ingeknepen vastzetten( tiewrap, elastiek, touwtje) en het spul een half uurtje laten staan. Dan checken of het beter is..
Dat half uur is gestart (worden er rap 2; even iets anders te doen).

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1635
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 26 jun 2020 19:48

Het gesis kan nog steeds lucht zijn dat door de leiding of de overgang van shifter naar leiding “travelled”
Als je de rem bediend en druk opbouwd komt er compressie op de lucht die bij loslaten weer verdwijnt en het geluid veroorzaakt.

Heb je nu nergens op de overgangen van leiding naar shifter en bij de caliper op leiding lekkage?

En dan, ben niet geheel thuis is campa, maar bij Shimano kun je reach en fee stroke afstellen. Bij maximale free stroke loopt de rem ook tegen het stuur. Staat dat goed?

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5231
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 26 jun 2020 20:12

Beide remmen zijn gelijk afgesteld. Dus dat zou lange beide kanten even goed/even slecht moeten zijn.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15963
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 26 jun 2020 20:20

In het you tube filmpje van Campa kan je vanaf ongeveer 1:10 min zien dat je voor het bleeden de shifter helemaal "uit" moet draaien.
Heb je dat gedaan?
Na het bleeden zal je de Greef strike van de shifter terug moeten regelen.
I know myself like no one else
Nothing to defend

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 26 jun 2020 21:29

Dan zit het mogelijk in de klauw. Vergeet ook de t2300 niet. De klauw losmaken en tikken.
Er zit een kans in dat er lucht zit in een van je kanalen van de klauw, dat is heel irritant.
.
Je kan ook tijdens bladen de zuigers uitlaten komen weer terugduwen, als zo de lucht verdwijnt, dan daarna even goed bleeden voor de juiste stand van de zuigers.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5231
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 26 jun 2020 22:15

Lcsmet schreef: 26 jun 2020 20:20 In het you tube filmpje van Campa kan je vanaf ongeveer 1:10 min zien dat je voor het bleeden de shifter helemaal "uit" moet draaien.
Heb je dat gedaan?
Na het bleeden zal je de Greef strike van de shifter terug moeten regelen.
Uitdraaien helemaal gedaan; terug zetten moet natuurlijk niet (tenzij je dichterbij wilt natuurlijk). Aan jnstelling voor aangrijpmoment aangepast.
Maar ik versta dat het terugzetten niet noodzakelijk is voor goed remmen(heb ze eens helemaal ingedraaid, geen verschil en voorraan geen probleem...)

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5231
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 26 jun 2020 22:19

wasbeer2006 schreef: 26 jun 2020 21:29 Dan zit het mogelijk in de klauw. Vergeet ook de t2300 niet. De klauw losmaken en tikken.
Er zit een kans in dat er lucht zit in een van je kanalen van de klauw, dat is heel irritant.
.
Je kan ook tijdens bladen de zuigers uitlaten komen weer terugduwen, als zo de lucht verdwijnt, dan daarna even goed bleeden voor de juiste stand van de zuigers.
klauwen losmaken en tikken getest...;
Zuigers uit laten komen... dat ik had ik dus net bedacht en getest; iets smaller tussen de zuigers gestopt; maar nu kwam een zuiger helemaal uit; een niet... en die uitkwam wilt niet terug. Morgen verder prutsen... ik sta op punt ze terug te sturen.. (wel even de zuiger nog op zijn plaats krijgen...).

Gebruikersavatar
Codalunga
Forum-lid
Berichten: 156
Lid geworden op: 20 okt 2013 20:10

Gebruikersavatar Codalunga 27 jun 2020 08:18

Ik was al lang bij iemand langs geweest die echt ervaring heeft met hydraulische remmen. Ik vind ook altijd dat ik het moet snappen, moet proberen maar weet dat er ergens een ergenisgrens overschreden wordt en biedt dit meestal soelaas voor mijn gebrek aan daadwerkelijke sleutelervaring.. Bovendien kun je ook van zo iemand leren! Wat weerhoudt je daarvan ipv terugsturen? Kijk fietsen zoals wij dat doen is ook een materiaalsport, dus volg die weg deel ook met je LBS bijvoorbeeld, daar zijn er genoeg van.
De groeten

roos1
Forum-lid
Berichten: 636
Lid geworden op: 17 mei 2006 09:24

roos1 27 jun 2020 09:25

Wij hebben magura HS33 remmen op 1 van onze fietsen. Het is heel iets anders maar ga toch mijn opmerking maken. Wij hadden achter ook problemen om hem goed te vullen. Volgde alle instructies op. Maar nog geen of weinig druk. Wat wij gedaan hebben. Vullen zoals voorgeschreven. Daarna de kant van de remgreep dicht gezet. En aan de andere kant onder druk nog wat olie erin geprobeerd te spuiten. Onder druk ook die kant dicht zetten. En toen deed hij het wel goed.
Gr Roos

Plaats reactie