Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

potenza disc remt niet na vullen en bleeden...

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 27 jun 2020 10:43

Wij hebben magura HS33 remmen op 1 van onze fietsen. Het is heel iets anders maar ga toch mijn opmerking maken. Wij hadden achter ook problemen om hem goed te vullen. Volgde alle instructies op. Maar nog geen of weinig druk. Wat wij gedaan hebben. Vullen zoals voorgeschreven. Daarna de kant van de remgreep dicht gezet. En aan de andere kant onder druk nog wat olie erin geprobeerd te spuiten. Onder druk ook die kant dicht zetten. En toen deed hij het wel goed.
Elk merk heeft zo zijn eigenaardigheden (en geen enkel merk is m.b.t. schijven op de racefiets al helemaal / optimaal doorontwikkeld maar bij Hope en Shimano doe ik bovenstaande eigenlijk standaard om exact de gewenste remdruk te krijgen, werkt altijd top.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 27 jun 2020 11:21

roos1 schreef: 27 jun 2020 09:25 ....Daarna de kant van de remgreep dicht gezet. En aan de andere kant onder druk nog wat olie erin geprobeerd te spuiten. Onder druk ook die kant dicht zetten. En toen deed hij het wel goed.
Ik heb idd wel al een aantal keren proberen afsluiten onder druk aan de caliper. Maar niet met de rem ingedrukt. Als de rem ingedrukt, dan blokkeert die de doorvoer heb ik gemerkt. Ook nog eens het proberen waard.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 27 jun 2020 11:22

roos1 schreef: 27 jun 2020 09:25 Wij hebben magura HS33 remmen op 1 van onze fietsen. ...
Gezien magura mee de campa remmen ontwierp, misschien niet zo anders....

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 27 jun 2020 14:09

De disc remmen van Campa zijn van Magura...

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12627
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 27 jun 2020 15:44

@roos1 dat kan ook zeker wel eens een oplossing zijn. Maar bij een schijfrem komt dat echt heel nauw.
Een hs33 krijg je nog wel goed als het een mm afwijkt.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12627
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 27 jun 2020 15:48

walter- schreef: 27 jun 2020 11:21
roos1 schreef: 27 jun 2020 09:25 ....Daarna de kant van de remgreep dicht gezet. En aan de andere kant onder druk nog wat olie erin geprobeerd te spuiten. Onder druk ook die kant dicht zetten. En toen deed hij het wel goed.
Ik heb idd wel al een aantal keren proberen afsluiten onder druk aan de caliper. Maar niet met de rem ingedrukt. Als de rem ingedrukt, dan blokkeert die de doorvoer heb ik gemerkt. Ook nog eens het proberen waard.
Dat laatste moet juist! Anders krijg je slecht druk.
Als het geen materiaal probleem is denk ik dat je ergens de lucht niet weg krijgt.
Nu de zuiger eruit is gooi daar wat olie in.

Simpel het kan ook gewoon een materiaal probleem zijn bij een hope rem een keer gehad dat er een ring niet goed was gemonteerd. Waardoor de hendel de olie niet op druk zette, er lekte ook niets omdat je dan "in" het systeem zit.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 27 jun 2020 17:15

De hendel zet wel een beetje druk want de zuigers bewegen wel degelijk. Maar vandaag fietspauze; morgen verder prutsen...

specializedmerida
Forum-lid
Berichten: 489
Lid geworden op: 03 okt 2013 17:49

specializedmerida 27 jun 2020 21:52

roos1 schreef: 27 jun 2020 09:25 Wij hebben magura HS33 remmen op 1 van onze fietsen. Het is heel iets anders maar ga toch mijn opmerking maken. Wij hadden achter ook problemen om hem goed te vullen. Volgde alle instructies op. Maar nog geen of weinig druk. Wat wij gedaan hebben. Vullen zoals voorgeschreven. Daarna de kant van de remgreep dicht gezet. En aan de andere kant onder druk nog wat olie erin geprobeerd te spuiten. Onder druk ook die kant dicht zetten. En toen deed hij het wel goed.
Wat een onzin, die hs33 kan je aan de caliper niet onder druk afsluiten. je moet de spuit er uitdraaien en dan de afsluitbout er in, dus geen druk er meer op.
De truc bij weerbarstige HS achterremmen is gewoon de hele spuit er heel hard door drukken en niet langzaam, werkt gegarandeerd
sensa guilia
Cannondale scalpel
Trek Superfly 100 pro sl

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 28 jun 2020 20:27

Vanmiddag nog een paar keer geprobeerd....
Ik kan de remmen bleeden tot er totaal geen lucht meer uitkomt. Vloeistof snel doorduwen, wat druk zetten voor sluiten, caliper hoog/laag houden... , alle tips hier nog eens doorlopen.
Het is telkens hetzelfde: op zich na afsluiten van het systeem lijkt de rem even juist te werken. Er is enige drukopbouw. Maar als ik dan doorduw, zit ik direct tegen het stuur met de remhendel.

Ik heb beslist een ander setje te bestellen en nog eens te proberen...

Ik kwam nog deze vraagstaart tegen.
https://weightweenies.starbike.com/foru ... p?t=153263

Daar worden wat gelijkaardige problemen gemeld waarbij een remhendel wel eens defect is.

Walter

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 28 jun 2020 21:00

En morgenavond nog even langs een mecanicien gaan met wat campa ervaring...

specializedmerida
Forum-lid
Berichten: 489
Lid geworden op: 03 okt 2013 17:49

specializedmerida 28 jun 2020 21:24

Heb je die olie al eens van aan de caliper weer terug getrokken, en dan weer omhoog, en paar keer herhalen.
Zijn altijd wel remmen die een speciale behandeling nodig hebben.
Caliper los van het frame laten hangen ?
sensa guilia
Cannondale scalpel
Trek Superfly 100 pro sl

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 28 jun 2020 22:58

specializedmerida schreef: 28 jun 2020 21:24 Heb je die olie al eens van aan de caliper weer terug getrokken, en dan weer omhoog, en paar keer herhalen.
Zijn altijd wel remmen die een speciale behandeling nodig hebben.
Caliper los van het frame laten hangen ?
Ik denk dat ik die handeling van de olie terug te trekken wel 100 keer heb gedaan de voorbije dagen (dat is namelijk de manier van de lucht weg te nemen volgens campa). Je ziet dan goed dat je zo resterende lucht kan wegnemen en dat het na enige keren stopt met wegnemen.

Caliper heeft overal gehangen; aan het frame, naast de shifter, lager , hoger dan de shifter.... -idd caliper los, nog wat tikjes erop gaf weer wat extra lucht die eruit ging als je zuigt. Maar telkens was het eindresultaat

Wat me vooral verbaasd bij het telkens herhalen is dat ik de afsluitschroefjes nog niet kwijt ben geraakt (de 8mm sleutel en de juiste inbus heb veel verloren gelegd (was het op de tafel, in mijn zak op de weerstand? Neen ik had hem laten vallen).

Plaats reactie