Schijfrem blijft aanlopen
-
- Forum-lid
- Berichten: 84
- Lid geworden op: 28 sep 2016 11:47
Hoi! Ik heb het weer zover dat mijn schijfrem (voor) blijft aanlopen. Meestal los ik het op door boutjes remklauw open te zetten, rem inknijpen, en weer aandraaien maar het lukt dit keer niet. Zijn hier nog tips voor? Ik had het op de kop zover dattie stil was maar omgedraaid ging het weer verder..!
Ook alles uit elkaar gehaald, schoongemaakt met juiste middelen, remblokjes idem..
Zijn er nog tips?
Ik denk echt dat mijn schijfrem zelf nog recht is.. is daar iets wat ik zelf kan doen hieraan? Zaterdag grote toch :S
Ook alles uit elkaar gehaald, schoongemaakt met juiste middelen, remblokjes idem..
Zijn er nog tips?
Ik denk echt dat mijn schijfrem zelf nog recht is.. is daar iets wat ik zelf kan doen hieraan? Zaterdag grote toch :S
om het streepje licht (beide zijden) het licht te laten zien, doe ik wel eens "voelermaatjes" tussen remblok en schijf en knijp dan de rem in. Dit zou de zuigers iets verder moeten indrukken waardoor ze iets dieper in de cilinders inlossen en bij het terugkomen nadat de rem wordt losgelaten meer inwaartse vrijheid hebben. De keren dat ik aanlopende remmen had werkte dit wel eens.
Wat ook kan is je snelspanner of steekas iets "lossen". Een lichte vervorming van achtervork of voorvork door de druk komt wel eens voor waardoor bijgevolg ook de remklauw minimaal van hoek verandert. Heb ik wel eens toegepast.
Kromme remschijven kun je zien in het licht tussen schijf en blok als je het wiel draait, schijven zijn bij te buigen met de juiste tool en voorzichtigheid.
Is de schijf de juiste maat? Er zijn veel remvlakprofielen, soms loste wissel van schijf het probleem ook op.
Er zijn nog veel andere oorzaken van het probleem denkbaar. Het is dus belangrijk de oorzaak te kennen, maar het probleem is ALTIJD oplosbaar. Er zijn veel merken en soorten schijfremmen, wellicht is het noemen van het merk nog een mogelijk voor een beter advies.
De groeten
- amclassic-fan
- Moderator
- Berichten: 24321
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5385
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Bij moeilijk af te stellen calipers is het ook raadzaam om de bevestigingspunten te laten vlakken.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12640
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
@codalunga, kijk daar heb je ze de voelermaatjes , had ik het hier pas over, maar vrijwel niemand wist wat het was. Ik gebruik die bv ook bij het inpersen van een bracket. Dat je niet net een cup de laatste 0.1mm er schuin indraait.
Of de schijf krom is kan je gewoon zien, maar kijk uit voor je vingers
Kijk of beide zuigers gelijktijdig naar buiten komen en als de blokken bijna versleten zijn, elk merk heeft een minimale dikte, dan is soms de beste oplossing nieuwe blokken. de zuigers staan da ook weer veel meer naar binnen.
Of de schijf krom is kan je gewoon zien, maar kijk uit voor je vingers
Kijk of beide zuigers gelijktijdig naar buiten komen en als de blokken bijna versleten zijn, elk merk heeft een minimale dikte, dan is soms de beste oplossing nieuwe blokken. de zuigers staan da ook weer veel meer naar binnen.
Dit was bij mij de oplossing. Bij het aandraaien van de bout trok de klauw scheef. Na het vlakken geen probleem meer.thestudent schreef: ↑26 jun 2020 08:54 Bij moeilijk af te stellen calipers is het ook raadzaam om de bevestigingspunten te laten vlakken.
-
- Forum-lid
- Berichten: 84
- Lid geworden op: 28 sep 2016 11:47
Wat is vlakken? Wat voorheen de oplossing telkens was was de remklauw herbevestigen. Ook nu zie ik een continue wisselend resultaat.
Typisch iets waarvoor je even naar de LBS rijdt toch? Verdient die beste man of vrouw ook eens wat