Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Schijfrem blijft aanlopen

sjoerdkoolen
Forum-lid
Berichten: 84
Lid geworden op: 28 sep 2016 11:47

sjoerdkoolen 25 jun 2020 22:33

Hoi! Ik heb het weer zover dat mijn schijfrem (voor) blijft aanlopen. Meestal los ik het op door boutjes remklauw open te zetten, rem inknijpen, en weer aandraaien maar het lukt dit keer niet. Zijn hier nog tips voor? Ik had het op de kop zover dattie stil was maar omgedraaid ging het weer verder..!

Ook alles uit elkaar gehaald, schoongemaakt met juiste middelen, remblokjes idem..

Zijn er nog tips?

Ik denk echt dat mijn schijfrem zelf nog recht is.. is daar iets wat ik zelf kan doen hieraan? Zaterdag grote toch :S

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16216
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 25 jun 2020 23:50

Losdraaien en op het oog afstellen (aan beide zijden van de schijf een streepje licht). Als dat niet lukt is je schijf toch krom.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Codalunga
Forum-lid
Berichten: 156
Lid geworden op: 20 okt 2013 20:10

Gebruikersavatar Codalunga 26 jun 2020 06:20

Ernie C. schreef: 25 jun 2020 23:50 Losdraaien en op het oog afstellen (aan beide zijden van de schijf een streepje licht). Als dat niet lukt is je schijf toch krom.
om het streepje licht (beide zijden) het licht te laten zien, doe ik wel eens "voelermaatjes" tussen remblok en schijf en knijp dan de rem in. Dit zou de zuigers iets verder moeten indrukken waardoor ze iets dieper in de cilinders inlossen en bij het terugkomen nadat de rem wordt losgelaten meer inwaartse vrijheid hebben. De keren dat ik aanlopende remmen had werkte dit wel eens.
Wat ook kan is je snelspanner of steekas iets "lossen". Een lichte vervorming van achtervork of voorvork door de druk komt wel eens voor waardoor bijgevolg ook de remklauw minimaal van hoek verandert. Heb ik wel eens toegepast.
Kromme remschijven kun je zien in het licht tussen schijf en blok als je het wiel draait, schijven zijn bij te buigen met de juiste tool en voorzichtigheid.
Is de schijf de juiste maat? Er zijn veel remvlakprofielen, soms loste wissel van schijf het probleem ook op.
Er zijn nog veel andere oorzaken van het probleem denkbaar. Het is dus belangrijk de oorzaak te kennen, maar het probleem is ALTIJD oplosbaar. Er zijn veel merken en soorten schijfremmen, wellicht is het noemen van het merk nog een mogelijk voor een beter advies.
De groeten

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 26 jun 2020 07:24

Sticky pads?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 26 jun 2020 08:54

Bij moeilijk af te stellen calipers is het ook raadzaam om de bevestigingspunten te laten vlakken.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 26 jun 2020 09:38

Welke schijfremmen?

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12640
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 26 jun 2020 12:08

@codalunga, kijk daar heb je ze de voelermaatjes :-), had ik het hier pas over, maar vrijwel niemand wist wat het was. Ik gebruik die bv ook bij het inpersen van een bracket. Dat je niet net een cup de laatste 0.1mm er schuin indraait.

Of de schijf krom is kan je gewoon zien, maar kijk uit voor je vingers :-)
Kijk of beide zuigers gelijktijdig naar buiten komen en als de blokken bijna versleten zijn, elk merk heeft een minimale dikte, dan is soms de beste oplossing nieuwe blokken. de zuigers staan da ook weer veel meer naar binnen.

Gebruikersavatar
apexrider
Forum-lid
Berichten: 1639
Lid geworden op: 16 okt 2009 21:39
Locatie: Almere

Gebruikersavatar apexrider 26 jun 2020 13:13

thestudent schreef: 26 jun 2020 08:54 Bij moeilijk af te stellen calipers is het ook raadzaam om de bevestigingspunten te laten vlakken.
Dit was bij mij de oplossing. Bij het aandraaien van de bout trok de klauw scheef. Na het vlakken geen probleem meer.
Afbeelding

sjoerdkoolen
Forum-lid
Berichten: 84
Lid geworden op: 28 sep 2016 11:47

sjoerdkoolen 26 jun 2020 13:45

Wat is vlakken? Wat voorheen de oplossing telkens was was de remklauw herbevestigen. Ook nu zie ik een continue wisselend resultaat.

Gebruikersavatar
apexrider
Forum-lid
Berichten: 1639
Lid geworden op: 16 okt 2009 21:39
Locatie: Almere

Gebruikersavatar apexrider 26 jun 2020 16:06

Je maakt de montagepunten daarmee vlak en recht zodat de remklauw perfect uitgelijnd is met de schijf. Doorgaans wordt daarvoor een frees gebruikt. Vooral van belang bij een flat mount bevestiging.
Afbeelding

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 26 jun 2020 16:35

Het is jammer dat die tool zoveel kost, teveel om als thuis-mechanicien aan te schaffen.

Voor post-mount heb ik de tool van SuperB, die was niet zo heel erg duur.
Afbeelding

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27551
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 26 jun 2020 16:38

Typisch iets waarvoor je even naar de LBS rijdt toch? Verdient die beste man of vrouw ook eens wat ;)

Plaats reactie