Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Sram force 10sp voorderailleur ketting loopt af

Gebruikersavatar
rchv
Forum-lid
Berichten: 190
Lid geworden op: 24 apr 2010 22:22

Gebruikersavatar rchv 22 jun 2020 15:34

Ik heb een Sram force 10speed voorderailleur die ik niet goed afgesteld krijg. Als ik naar het buitenblad schakel gooit de derailleur de ketting over het blad heen, als ik de limit schroef dan naar binnen draai komt de kooi niet ver genoeg naar buiten en krijg ik de ketting niet op het buitenblad..

Zelfs met hele kleine stapjes aan de limit schroef krijg ik het niet goed (komt niet ver genoeg of gaat er juist overheen). Iemand een idee?

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 22 jun 2020 17:01

Bij de sram road derailleurs ligt dat in mijn ervaring idd wel eens nauw.

Ik krijg het altijd opgelost door de derailleur wat te draaien of hoger of lager zetten.
Op de kooi zelf zit nog een schroefje. Ik heb ook eens gehad dat dat schroefje los zat en slecht schakelen gaf.

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5949
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 22 jun 2020 18:04

rchv schreef: 22 jun 2020 15:34 Ik heb een Sram force 10speed voorderailleur die ik niet goed afgesteld krijg. Als ik naar het buitenblad schakel gooit de derailleur de ketting over het blad heen, als ik de limit schroef dan naar binnen draai komt de kooi niet ver genoeg naar buiten en krijg ik de ketting niet op het buitenblad..

Zelfs met hele kleine stapjes aan de limit schroef krijg ik het niet goed (komt niet ver genoeg of gaat er juist overheen). Iemand een idee?
Dit heeft maar 1 reden, de kooi staat niet goed parallel aan de kettingbladen. Waarschijnlijk staat de achterkant van de kooi te ver naar buiten. Anders kan het zijn dat de voorderailleur een een tik heeft gehad of de voor derailleur klem. Als bij Sram de kooi perfect staat tov de kettingbladen heb je het probleem niet.

Als je ketting op het grote blad staat moet het streepje op de derailleur ( want dat heeft Sram ) nagenoeg perfect parallel met het grote kettingblad lopen. Ik heb 2 fietsen met Sram ( Force 22 en eTap ) en beide hebben het streepje bovenop de derailleur )
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
rchv
Forum-lid
Berichten: 190
Lid geworden op: 24 apr 2010 22:22

Gebruikersavatar rchv 22 jun 2020 19:11

Interessant, ik zie geen lijntjes maar vergeleek net de stand van de kooi met mijn mtb (shimano) en die loopt met de buitenkant parallel aan de kettingbladen. Mn race had ik met het midden van de kooi uitgelijnd op de ketting, stond daardoor naar binnen gedraaid. Nu ook parallel, morgens eens testen :like:
rene schreef: 22 jun 2020 18:04
rchv schreef: 22 jun 2020 15:34 Ik heb een Sram force 10speed voorderailleur die ik niet goed afgesteld krijg. Als ik naar het buitenblad schakel gooit de derailleur de ketting over het blad heen, als ik de limit schroef dan naar binnen draai komt de kooi niet ver genoeg naar buiten en krijg ik de ketting niet op het buitenblad..

Zelfs met hele kleine stapjes aan de limit schroef krijg ik het niet goed (komt niet ver genoeg of gaat er juist overheen). Iemand een idee?
Dit heeft maar 1 reden, de kooi staat niet goed parallel aan de kettingbladen. Waarschijnlijk staat de achterkant van de kooi te ver naar buiten. Anders kan het zijn dat de voorderailleur een een tik heeft gehad of de voor derailleur klem. Als bij Sram de kooi perfect staat tov de kettingbladen heb je het probleem niet.

Als je ketting op het grote blad staat moet het streepje op de derailleur ( want dat heeft Sram ) nagenoeg perfect parallel met het grote kettingblad lopen. Ik heb 2 fietsen met Sram ( Force 22 en eTap ) en beide hebben het streepje bovenop de derailleur )

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5949
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 22 jun 2020 20:10

@rchv : Streepje op de derailleur.

Afbeelding
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
wido
Forum-lid
Berichten: 1110
Lid geworden op: 29 okt 2009 18:47

Gebruikersavatar wido 22 jun 2020 20:24

rene schreef: 22 jun 2020 20:10 @rchv : Streepje op de derailleur.
Dat is interessant ! Mijn Sram Red voorderrie heeft dat streepje niet. Is een ouder modelletje denk ik.
Staat dat streepje precies in het midden van de kooi ?
Over je fiets lullen is beter dan andersom...........
mybikes
ikfietsvriendelijk.nl

Gebruikersavatar
rchv
Forum-lid
Berichten: 190
Lid geworden op: 24 apr 2010 22:22

Gebruikersavatar rchv 22 jun 2020 21:08

@rchv : Streepje op de derailleur.

Zonet gecheckt, mijn derailleur heeft het streepje ook niet. Ws is bij mij de uitlijning aan die kant van de kooi het probleem niet (ketting op het oog in het midden) maar de staart kant van de kooi zat naar binnen gedraaid tov mijn mtb. Buitenkant kooi heb ik nu parallel aan kettingblad gezet.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 22 jun 2020 21:45

Ik denk dat 10 speed het streepje niet heeft.
En bij sommige modellen 'verdwijnt' het streepje ook wel en wordt moeilijk zichtbaar. Bij een sram red shifter van mij zit het bij mij op een zwart stuk plastic en is nog moeilijk zichbaar.

Walter

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 24 jun 2020 15:24

Een sram voorderrie staat nooit recht! Op het binnenblad staat de buitenkant naar buiten en op het buitenblad naar binnen. Bij mijn 11 speed groep zie je de derrie duidelijk schuin draaien.

Dus recht zetten gaat niet goed komen.

Het kan af en toe lastig zijn. Ik heb best een paar 10 sp sram fietsen in elkaar gezet. bij 2 duurde de afstelling totdat ik hem goed had een uur en bij de de andere 2 ongeveer 1 minuut. En ik deed precies hetzelfde, dat kan natuurlijk bv met de kabelloop te maken hebben, maar gek werd ik ervan.

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5949
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 24 jun 2020 19:05

walter- schreef: 22 jun 2020 21:45 Ik denk dat 10 speed het streepje niet heeft.
En bij sommige modellen 'verdwijnt' het streepje ook wel en wordt moeilijk zichtbaar. Bij een sram red shifter van mij zit het bij mij op een zwart stuk plastic en is nog moeilijk zichbaar.

Walter
Mijn zoon zijn Cervélo 10 speed Sram Red heeft ook het streepje bovenop de voorderailleur.

@Wasbeer, je hebt gelijk - de derailleur heeft een verdraaiing bij het opschakelen. wij hebben 3 fietsen met Sram staan en alle drie schakelen ze prima.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Plaats reactie