Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Vraag Kabelloop, wel/geen liners Canyon Aeroad 1st generatie

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2240
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 20 jun 2020 09:40

Hallo, ik mijn kabels (binnen en buiten) laatst laten vervangen van mijn Canyon Aeroad cf f10 Ultegra 6800.
Helaas is de afstelling vanaf het moment met nieuwe kabels niet meer zoals voorheen. Het blijft zeer lastig om de achterderailleur goed af te stellen. (al heel wat uurtjes inzitten) FM was tevreden, ik niet :dislike:

Ik vermoed dat het komt doordat er (langere) liners gebuikt zijn en er hierdoor er meer weerstand wordt veroorzaakt.
Ter info: de kabels lopen buiten onder het bracket in zo'n kunststof cable guide welke onder het frame is geschroefd , dus niet intern in het bracket. Hier zitten nu liners in geklemd.

Kan iemand mij vertellen of het verstandig is om wel of geen liners onder het bracket te hebben. Ik heb twijfels of deze er voorheen wel zaten op die positie.
Iemand misschien een foto van de onderzijde bracket? Dit is de huidige situatie. (Sorry voor de smerige fiets, gisteren een tochtje gemaakt)
Afbeelding
Laatst gewijzigd door vincent75 op 22 jun 2020 13:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2240
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 22 jun 2020 11:12

Niemand iets nuttigs/tips te melden?
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 22 jun 2020 11:15

Ik gebruik daar nooit liners!

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3229
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 22 jun 2020 11:22

Hoe meer liner hoe meer weerstand.
De grootste weerstand zit volgens bij het stuur waar je kabels een paar redelijk krappe bochten moet maken.

Omdat de afstelling verloopt denk ik meer aan een niet mooi afgeknipte buitenkabel waarbij de stalen mantel de binnenkabel raakt of de liner van die buitenkabel dichtknijpt.

Als je het aandurft om je achterderriekabel los te maken (laat het kabeleindhulsje zitten) dan kun je misschien je kabels wat bewegen en voel je mogelijk in welk deel van de kabelloop de weerstand zit.

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2240
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 22 jun 2020 14:00

Dank, voor de reacties. Ik denk dat ik dan zelf maar nieuwe kabels ga monteren. Gooi er zo veel mogelijk liners uit.
Wat ik wel zeker weet is dat er voor de voorderailleur wel een liner was gemonteerd af fabriek, al weet ik niet hoever die doorliep onder het bracket De schuine buis in.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1632
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 22 jun 2020 14:16

vincent75 schreef: 22 jun 2020 14:00 Dank, voor de reacties. Ik denk dat ik dan zelf maar nieuwe kabels ga monteren. Gooi er zo veel mogelijk liners uit.
Wat ik wel zeker weet is dat er voor de voorderailleur wel een liner was gemonteerd af fabriek, al weet ik niet hoever die doorliep onder het bracket De schuine buis in.
Zoals het op je foto zit, zou ik ook niet wenselijk vinden.
Alle liners zou ik eruit halen, en dan de kale kabel door het frame laten lopen.
De liner bij de voorderailleur is uitsluitend bedoeld om het stukje Carbon waar de kabel uit het frame komt te beschermen.
Dus ik zou uitsluitend een stukje liner plaatsen vanaf het “metalen” plaatje onder je bracket tot buiten het frame.
Niet over dat metalen stripje.

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2240
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 23 jun 2020 12:17

Zo setje road shift cables van Shimano binnen.
Spuiten jullie nog teflon o.i.d. in de buitenkabel?
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 23 jun 2020 13:43

Nee, ze zijn af fabriek gesmeerd.

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2240
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 01 jul 2020 07:48

Gisterenavond de nieuwe kabels gemonteerd. Appeltje eitje door de liners te gebruiken en deze later te verwijderen.
Gebruikte materiaal: Shimano buitenkabel OT-SP41 en
polymeer gecoate binnenste shift-kabel met polymeercoating. (De duurste kabel)

Kabels lopen nu dus zonder liners in het frame.
Na controle valt mij op dat bij een niet vastgezette binnenkabel aan de derailleur deze niet soepel weer naar buiten komt bij het afschakelen. Je moet er best even aan trekken. Gelukkig is de veer van de derailleur sterk genoeg omdat te doen maar dit verbaasde mij enigszins.
Iemand een idee waar dit wordt veroorzaakt? Door de krappe bocht in de buitenkabel t.p.v. stuur?
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2212
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 01 jul 2020 08:23

Dit komt omdat je verwachtingen te hoog zijn. Het is normaal, een kabel trekt nu eenmaal beter dan hij duwt, die veer zit daar om dat op te lossen. Gewoon afmonteren en kijken hoe het dan loopt.

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2240
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 01 jul 2020 09:58

Woefdram schreef: 01 jul 2020 08:23 Dit komt omdat je verwachtingen te hoog zijn. Het is normaal, een kabel trekt nu eenmaal beter dan hij duwt, die veer zit daar om dat op te lossen. Gewoon afmonteren en kijken hoe het dan loopt.
Gedaan, en alles loopt nu soepeltjes. :like:
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

Plaats reactie