Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Cannondale Topstone balhoofdlagers vervangen

Gebruikersavatar
fabber
Forum-lid
Berichten: 332
Lid geworden op: 08 mar 2011 10:33
Locatie: Amersfoort

Gebruikersavatar fabber 15 jun 2020 23:39

Dag,

Ik wil de balhoofd lagers van mijn Cannondale Topstone vervangen. Deze heb ik eruit kunnen halen maar ik niet wat ik had verwacht.

https://drive.google.com/file/d/1F3ikon ... sp=sharing

Links de lager die uit de bovenkant kwam, rechts uit de onderkant.

Met name de kogelring verbaasd me, ik had namelijk ook aan de onderkant een cartridge verwacht.

Na enig onderzoek op internet maak ik op dat er aan de onderkant een conus ingeperst zit waar de kogelring invalt en in draait. Klopt dat? Welke maar kogelring heb ik nodig nu ik deze wil vervangen?
Kan ik dit systeem (conus + kogelring) ook vervangen door een systeem zoals aan de bovenzijde, dus met een gesloten cartridge?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3235
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 16 jun 2020 00:20

fabber schreef: 15 jun 2020 23:39 Met name de kogelring verbaasd me, ik had namelijk ook aan de onderkant een cartridge verwacht.
Volgens mij gewoon onder en boven een cartridge.
Zie deze headset
En hier aan de andere kant van het kanaal.

Type headset is Cannondale K35098

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 16 jun 2020 06:20

De Topstone kan toch niet zo oud zijn? Hoe lang rijd je er al mee.? En was deze nu al versleten?

De kogelring verbaast mij ook. Kan bijna niet geloven dat deze er origineel in zat. Misschien even terug naar de FM waar je deze gekocht hebt.
o'7o

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 16 jun 2020 08:30

Heb je zo veel geweld nodig gehad tijdens het verwijderen dat je het onderste lager uit elkaar hebt geslagen?
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

martinobongo2
Forum-lid
Berichten: 195
Lid geworden op: 02 jan 2014 22:13

martinobongo2 16 jun 2020 08:34

Dat vermoed ik ook, dat het onderste lager uit elkaar Is gegaan bij demontage.

Gebruikersavatar
fabber
Forum-lid
Berichten: 332
Lid geworden op: 08 mar 2011 10:33
Locatie: Amersfoort

Gebruikersavatar fabber 16 jun 2020 08:41

@douglas, fiets 2de hands gekocht. Zou uit 2019 moeten komen. Proefrit gemaakt en alles leek in orde. Thuis gekomen hoor ik stuur kraken. Balhoofd los gehaald en je hoefde geen geleerde te zijn om te begrijpen waar het kraken vandaan kwam. Maar goed, kan het altijd naar lokale FM brengen.

@NicoNB, deze heb ik allemaal gezien. Ik twijfel er alleen over omdat de onderste lager geen cartridge blijkt te zijn maar een kogelring.
Ik heb met een schroevendraaier geprobeerd om nog iets uit de onderkant te krijgen maar heb dat maar gelaten om beschadigingen te voorkomen.

Op internet gezocht en naar aanleiding van een aantal filmpjes die ik gezien heb denk ik te weten dat er een vork conus in het balhoofd geperst is icm kogellagerring (maar dat zeg ik als absolute leek op dit gebied).

@the student; absoluut geen geweld gebruikt. Topcap en stuur eraf gehaald en toen kon ik de vork eruit halen. Aan de bovenzijde kon ik de cartrdige er zo uithalen. Aan de onderkant haalde ik met mijn vingers de kogellager ring eruit.
Ook mijn gedachte was dat ik iets kapot had gemaakt, maar volgens mij is er iets anders aan de hand.

Wat een simpel klusje leek te worden lijkt toch een gang naar de FM te worden.

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5947
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 16 jun 2020 09:10

fabber schreef: 16 jun 2020 08:41
Wat een simpel klusje leek te worden lijkt toch een gang naar de FM te worden.
Doe het niet , tenzij je fietsenmaker je een echt goed cartridge lager kan leveren. 9 van de 10 knutselaars ( want dat zijn het ) frotten er zo'n zelfde slecht lager in en je staat er volgend jaar weer.

Meet de boel even op , koop een goed set lagers ( Cane Creek / Ritchey WCS ) en ja kan er een aantal jaren goed mee vooruit op de gravelbike. BIj dit soort fietsen van deze prijsklasse zijn dit vaak de sluitposten om de fiets betaalbaar te houden. Een goed set lagers kost waarschijnlijk een € 40,- of iets meer. Het setje wat jij in de fiets had zeker niet meer dan € 4,-

Zoals Nico NB al getypt had - dit moet het zijn vlgs Cannondale. Een vol geintregreerd headset waar de lagers zo in de lagerschalen vallen.

https://www.cannondalespares.com/Cannon ... il/3-44770

en dan heb je plots ook de volgende keuze.

https://www.merlincycles.com/fsa-tapere ... 92745.html

Er zijn hier op het forum genoeg mensen met wat kennis die ook nog wel links weten naar goede alternatieven.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
fabber
Forum-lid
Berichten: 332
Lid geworden op: 08 mar 2011 10:33
Locatie: Amersfoort

Gebruikersavatar fabber 16 jun 2020 09:35

@rene, ik zou graag een volledige geintegreerd setje willen hebben alleen ik weet niet wat ik van die kogellager ring moet denken.

Ik kan geen filmpje vinden waarin ze lagers met zo'n kogelring vervangen of installeren. Ik heb dus ook geen idee of er nog iets aan de onderkant van het balhoofd zit dat er eerst uit moet voordat ik cartridge kan plaatsen.

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1635
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 16 jun 2020 10:00

fabber schreef: 16 jun 2020 09:35 @rene, ik zou graag een volledige geintegreerd setje willen hebben alleen ik weet niet wat ik van die kogellager ring moet denken.

Ik kan geen filmpje vinden waarin ze lagers met zo'n kogelring vervangen of installeren. Ik heb dus ook geen idee of er nog iets aan de onderkant van het balhoofd zit dat er eerst uit moet voordat ik cartridge kan plaatsen.
Plaats eens een foto van de onderkant?

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3235
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 16 jun 2020 10:01

rene schreef: 16 jun 2020 09:10 Meet de boel even op , koop een goed set lagers ( Cane Creek / Ritchey WCS ) en ja kan er een aantal jaren goed mee vooruit op de gravelbike. BIj dit soort fietsen van deze prijsklasse zijn dit vaak de sluitposten om de fiets betaalbaar te houden. Een goed set lagers kost waarschijnlijk een € 40,- of iets meer. Het setje wat jij in de fiets had zeker niet meer dan € 4,-
Nameten ja, en wel met een digitale schuifmaat.

Om de een of andere reden zijn de variaties in de lagers groot.
Er is geen one size fits all.
Vroegah was het genoeg als je wist of je een 1", 1 1/8" of een 1 1/4" balhoofd had.

Nu moet je echt heel goed kijken wat er origineel in zat en volstaat het niet om even te kijken wat de diameter van het lager boven of beneden is.

Als ik jou was zou ik gewoon een nieuwe originele set kopen en die lagers heel goed nameten voor montage. JE hebt dan de precieze maten en kunt gaan kijken waar je welke onderdelen kunt krijgen.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 16 jun 2020 10:05

Wat ik uit de Cannondale link (en Google) opmaak , is dat het bovenste lager geintegreerd is en het onderste semi-geintegreerd of met buitenliggende cup, er staat namelijk een cup bij afgebeeld .
(wat @fabber ook al waarneemt)
Alvorens iets te kopen zou ik dat eerst verifieren, er moet in die cup nog een loopring van het onderste lager zitten, nog maar eens kijken en eruit halen en alles schoonmaken.
Overigens zijn er niet veel fabrikanten voor dit soort speciale cartridge lagers, lagers van 4€zijn er echt niet, ze zijn altijd een 10-15€ per stuk.
Deze cup+conus cartridge lagers kan je in principe zo uit elkaar trekken i.t.t. normale groefkogellagers,

De precieze maten zijn niet zo belangrijk, de contactpunten met het frame zijn de conische vlakken aan binnen- en buitenkant van de lagers en de hoeken daarvan.


Edit: misschien volstaat het schoonmaken van het onderste lager (beide loopringen dus)+ nieuw vet erin....
Hier nog een heel artikel over Cannondale balhoofden en compatibiliteiten:
https://www.cannondaleanswers.com/defin ... ain-bikes/
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
fabber
Forum-lid
Berichten: 332
Lid geworden op: 08 mar 2011 10:33
Locatie: Amersfoort

Gebruikersavatar fabber 16 jun 2020 10:29

Ik zal vanmiddag/vanavond de fiets eens op z'n kop zetten (de werkstandaard die ik heb is niet voor fietsen met steekassen) en de onderkant fotograferen.

Ik ben wel overtuigd dat het niet om een buitenliggende cup gaat.

Plaats reactie