Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

stuurpen

blazer
Forum-lid
Berichten: 44
Lid geworden op: 03 jun 2020 21:52

blazer 09 jun 2020 16:49

Beste wielervrienden ,

Even een vraagje , ik heb deze fiets tweedehands gekocht , zadel heb ik reeds juist gezet , maar als ik de regel volg van afstand van zadel naar stuur door midden van mijn arm met de elleboog tegen het punt van de zadel te zetten kom ik belangen niet met mijn vingers aan mijn stuur , dus zou ik mijn stuurpen moeten inkorten en dit zeker met een 5 tal cm .

dan ga ik van een 120 mm naar een 70 mm moeten gaan , is dit een normale situatie ?
Graag zou ik dan ook dezelfde stuurpen vinden (in een kortere lengte ) maar vind die ook al nergens .

Wat is jullie advies ?
Dit is de fiets en de stuurpen nu
Afbeelding
Afbeelding

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 09 jun 2020 18:39

Hoe zit je nu dan op de fiets, te gestrekt of gewoon goed?
Is het je eerste racefiets?
Die methode die je hanteert is uit de middeleeuwen en dus niet meer van deze tijd, evenals een witte stuurnok! ;)
Dus, is ie te lang dan vervang je 'm voor een iets kortere zwarte, moet ie 5cm korter dan is de fiets te groot voor je.
Het is een Roubaix, een endurance fiets waarbij je al wat rechterop zit en de bovenbuis wat korter is dan een gewone racer.
Ook zitten er nogal wat spacers onder je stuur...
Succes.

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 09 jun 2020 18:42

Een betere vuistregel is dat als je op je fiets zit, je nog net je vooras ziet als je over het stuur kijkt.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16216
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 09 jun 2020 18:47

Volgens die middeleeuwse bikefitmethode moeten je vingers tot halverwege de stuurpen komen.

Maar het belangrijkste is natuurlijk: hoe voelt het.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15953
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 09 jun 2020 18:51

Monteer eens een stuurpen van 9 cm en haal er een spacer tussenuit.
Je kan een heel goedkope nemen juist om direct te voelen of dit beter past.

Geen antwoord op je vraag maar toch, Voor een model 2012 ziet deze fiets er nog geweldig goed uit, lijkt nog echt bijna als nieuw.
Afbeelding
I know myself like no one else
Nothing to defend

blazer
Forum-lid
Berichten: 44
Lid geworden op: 03 jun 2020 21:52

blazer 09 jun 2020 22:52

Jongens , alvast bedankt voor jullie hulp , ondertussen beetje aan het lezen geraakt via google en inderdaad vind ik terug dat bij de elleboog methode je vingers halverwege stuurpen moeten komen , en dat is ook wel zo bij mij , ik dacht dat ze tot aan het stuur moesten komen .

En inderdaad is de fiets nog bijna nagelnieuw , heb hem overgekocht van ook al een oudere man die hem nieuw destijds heeft aangekocht en dat er ongeveer 4000 km mee gereden is , en dat kan ik best geloven .

een spacer er tussen uit halen zodat het stuur iets lager komt te staan , bedoel je dat Lcsmet ? één spacer is ongeveer een 0,5 cm schat ik .

Ik ben 1,80 m groot , en binnenbeenlengte van 85 cm , de frame maat is 56 , volgens ik had opgezocht zou de maat goed zijn voor mij , ook de man waar ik hem van gekocht heb had ongeveer mijn lengte .

En ja dit is mijn eerst racefiets , vroeger reed ik met een 29"" mtb vooral op de baan .

blazer
Forum-lid
Berichten: 44
Lid geworden op: 03 jun 2020 21:52

blazer 09 jun 2020 23:08

misschien kan ik wel een foto maken als ik zelf op de fiets zit , weet niet of dit voor jullie meer duidelijkheid brengt

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 10 jun 2020 08:22

Ja, een foto geeft meer duidelijkheid, hoewel een 56 prima is voor jouw lengte.
1 Spacer is 1cm en je hebt er 4 onder je stuurnok zitten, terwijl de Roubaix al een lang balhoofd heeft.
Daar mogen er nog een paar onderuit.
Wanneer je nu kijkt zie je dat het stuur nagenoeg op gelijke hoogte staat met je zadel.

blazer
Forum-lid
Berichten: 44
Lid geworden op: 03 jun 2020 21:52

blazer 10 jun 2020 09:53

scottpch ,

er zit één spacer van 1 cm en 5 van 0,5 cm onder de stuurnok .

ik ga vandaag nog even de zadelhoogte nakijken heb de indruk dat die ook nog een 1 cm omhoog zou mogen .
bij het meten van je binnenbeenlengte hangt het ervan af hoe hard je die boek tegen je kruis aanduwt zeg maar.

nu op deze foto heb ik ongeveer een verschil van 3 cm dat het stuur lager zit dan de zadel .

Ik ga zien dat ik vandaag een foto kan laten maken door het vrouwtje als ik op de fiets zit

blazer
Forum-lid
Berichten: 44
Lid geworden op: 03 jun 2020 21:52

blazer 10 jun 2020 10:02

ook de stand van het zadel , lees je verschillende verhalen , de punt iets omhoog , ergens anders de punt iets omlaag , of best zo goed mogelijk horizontaal ?

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15953
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 10 jun 2020 10:14

blazer schreef: 10 jun 2020 09:53 ...............
nu op deze foto heb ik ongeveer een verschil van 3 cm dat het stuur lager zit dan de zadel .
.........
Als je geen medische klachten hebt is dat erg weinig, als je dan toch nog moet wennen aan de racefiets houding kan je er wel 3 cm spacers tussenuit halen. Dan heb je een drop van 6 cm wat normaal zou moeten kunnen.
blazer schreef: 10 jun 2020 10:02 ook de stand van het zadel , lees je verschillende verhalen , de punt iets omhoog , ergens anders de punt iets omlaag , of best zo goed mogelijk horizontaal ?
Dat is puur persoonlijk. Zet je zadel mooi horizontaal om mee te starten. Ga fietsen en speel een beetje met je zadelstand, wat jij het beste vindt is de juiste stand.
I know myself like no one else
Nothing to defend

blazer
Forum-lid
Berichten: 44
Lid geworden op: 03 jun 2020 21:52

blazer 10 jun 2020 10:35

Lcsmet ,

Heb net de zadelhoogte wat aangepast , die mocht iets hoger staan met als gevolg als ik nu een waterpas op mijn zadel leg richting stuur heb ik 4 cm hoogte verschil gemeten tot tegen de bovenkant stuur .

ga proberen van snel een foto te posten als ik op de fiets zit , en dan komen we er wel uit

Plaats reactie