Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Montage di2 ultegra voorderailleur

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 05 jun 2020 13:13

Vraagje ivm de di2 voorderailleur.

Die heeft een bout om de kooi evenwijdig te zetten met de kettingbladen.
Het boutje indraaien laat de derailleur tegen de klok draaien. De bout uitdraaien laat de derailleur met de klok meedraaien.

Maar als ik de derailleur monteer met de bout helemaal uitgedraaid, staat de derailleur al te veel achteraan naar buiten gedraaid. Ik zou dus de derailleur nog met de klok mee moeten draaien maar dat kan niet meer want de bout is al helemaal uitgedraaid.

Veelal verwacht ik dat de derailleur bij bevestigen wat gekanteld kan worden. Maar ik kan hem niet genoeg draaien zodat hij een beetje schuin staat en ik de derailleur met de bout nauwkeurig kan positioneren*.
Is er manier om de derailleur toch wat meer te draaien bij het aandraaien.

Walter
* als ik wat duw tegen de derailleur tijdens monteren krijg ik hem net net net niet evenwijdig gezet. Het lijkt wel correct te schakelen. Maar ik zou zo willen installeren dat ik het ook fijn kan afregelen.

Bikerdt
Forum-lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 24 mar 2017 14:30

Bikerdt 05 jun 2020 14:27

Lastig antwoorden, wordt vooral wat draaierig bij het lezen van je post, misschien ff een foto?

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1218
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 05 jun 2020 14:43

Je moet de voorderrie positioneren met de bevestigingsschroef. Daarmee zou je normaal gezien toch ruim voldoende stelmogelijkheid moeten hebben.
Het kleine inbusschroefje moet je gewoon tegen de derailleurhaak van het frame of desgevallend tot tegen het kleine meegeleverde plakdingetje draaien.
Dit dient eigenlijk enkel om een en ander iets stijver en steviger te maken als je opschakelt.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 06 jun 2020 18:38

Nee, je moet de voorderailleur positioneren met de bevestigingsschroef zodat de kooi ietsje naar binnen staat, ongeveer maar niet meer dan drie millimeter boven de tanden van het grootste blad en draai je goed vast. Het kleine inbusboutje draai je dan tegen het frame of het meegeleverde beschermingsplaatje aan en iets door zodat de kooi evenwijdig komt met het grote kettingblad. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27551
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 06 jun 2020 20:46

Zoals Orlok aangeeft is er een derde bout bij deze derailleur. Daarmee druk je m iets naar buiten en zo creëer je een extra contactpunt. Dat is nodig voor de stevigheid.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 06 jun 2020 22:01

Orlok schreef: 06 jun 2020 18:38 Nee, je moet de voorderailleur positioneren met de bevestigingsschroef zodat de kooi ietsje naar binnen staat, ...
Wel dat is het probleem; ik kan hem bij bevestigen niet iets naar binnen zetten. Hij staat direct iets naar buiten en ik kan dus niet bijregelen. Door best hard te duwen tijdens bevestigen komt hij ongeveer goed te te staan.

Bij een klemband draai je natuurlijk zoveel je wil.

Walter

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 06 jun 2020 22:04

dwangarbeider schreef: 05 jun 2020 14:43 ...
Dit dient eigenlijk enkel om een en ander iets stijver en steviger te maken als je opschakelt.
Ben je zeker? De handleiding zegt toch duidelijk die schroef te gebruiken om de derailleur te positioneren.
Terwijl ik het schrijf: was het de handleiding waar ik het vandaan haalde of een niet-shimano instructie filmpje....

Wel een goede opmerking. Ik moet die schroef nog eens terug tegen het frame/derailleurhouder aandraaien.

Walter

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 06 jun 2020 22:23

Nog even een handleiding serieus gelezen...: https://di2center.com/hardware-road-and ... ion-guide/

Die schroef is dus hier idd enkel een extra steun. Niet als doel te positioneren.
Probleem bij deze opgelost.
Zegt deze handleiding ;-).

Ik volgde deze video:
https://m.youtube.com/watch?v=PU2kQp9IeBc
Na 1:00 gebruiken ze de schroef wel om te positioneren. Ik ga ervan uit dat ze fout zijn in de video.

Dan toch maar eens de shimano handleiding gezocht : https://si.shimano.com/pdfs/dm/DM-R8050-02-ENG.pdf

Pagina 41 gebruikt de bout wel om te positioneren... dus het moet wel kunnen ;-).

Dus mijn vraag opnieuw: is er een oplossing te bedenken als ik mijn derailleur niet genoeg naar binnen geplaatst krijg bij het aandraaien?
Het boutgat wat uitvijlen naar buiten toe?
Het is een Ridley tijdrijfiets.

Walter

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 06 jun 2020 23:00

Bikerdt schreef: 05 jun 2020 14:27 Lastig antwoorden, wordt vooral wat draaierig bij het lezen van je post, misschien ff een foto?
Ik kan het me voorstellen. Soms wordt zo volledig mogelijk proberen te zijn totaal onbegrijpelijk ;-).

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 07 jun 2020 09:47

Kan maar drie dingen betekenen of je hanger is krom (bij ridley vaker gezien) of het steunpunt van de derde schroef zit niet optimaal (daar zijn die matalen plakkertjes voor). Maar als ik de brei van uitleg goed interpreteeer begin je al verkeerd. De derde schoef moet bij montage helemaal uitgedraaid zijn, na volledige motage draai je het boutje in tot het moment dat de derailleurkoor van te negatief naar de juiste stand beweegt.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 07 jun 2020 10:13

Voor de duidelijkheid, de schroef is helemaal uitgedraaid bij montage en zit helemaal in de derailleur. Niets steekt ervan uit en kan dus ook niet tegen frame aankomen.

Wat me even niet duidelijk is: wat bedoel je met de 'derde' schroef. Havana verwees ook naar een derde schroef.
Ik ken de montageschroef, en die steunschroef. Maar is er nog een derde schroef om de positie af te stellen?

Hanger krom moet ik eens nakijken. Kan een verklaring zijn.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27551
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 07 jun 2020 10:14

Er zijn twee limietbouten, zoals bij iedere VD. En dan nog de steunschroef.

Plaats reactie