Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Batterij status Sram AXS in app

Rob71
Forum-lid
Berichten: 493
Lid geworden op: 16 feb 2017 11:06

Rob71 01 jun 2020 15:18

Hoi.

Sinds een paar weken heb ik een Sram force AXS. Netjes de software geupdate via de app. Nu kun je dan op je app ook de batterijstatus bekijken als je de app verbind met de derailleur om de software td updaten.

Maar kun je ook de batterijstatus zien als je niet je telefoon direct geconnect hebt met de derailleur. Dus kan ik vanaf de bank controleren of ik mijn accus nog even moet bijladen.

Mvg Rob

Gebruikersavatar
pieterm
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 13 feb 2020 14:02
Locatie: Deerlijk, België

Gebruikersavatar pieterm 01 jun 2020 18:57

Hey Rob

Heb ook de force AXS (en een quarq AXS pm) en voor zover ik al gezien heb kan je enkel de batterijstatus controleren als je de derailleur/pm verbonden hebt met je telefoon door deze “wakker” te maken en dan in de app op connect te drukken.

Dus jammer genoeg niet vanop de bank

Gr
Pieter
*Giant Contend SL1 Disc 2017 - Shimano 105
*Ridley Noah Fast Disc - Sram Force Etap AXS

Rob71
Forum-lid
Berichten: 493
Lid geworden op: 16 feb 2017 11:06

Rob71 01 jun 2020 19:01

Hoi Pieter.

Dat dacht ik al, maar was makkelijk geweest als het anders was.

Mvg Rob

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 10 apr 2021 15:30

Mijn Axs Force shifters geven via de app aan dat de batterij laag is (less the a month). Ondanks dat ik deze groep pas 3 maanden in gebruik heb (dacht dat deze knoopcellen 2 jaar zouden meegaan). Heb ik de batterijen vervangen (duracel). Na het vervangen geven beide shifters echter nog steeds aan dat het niveau van de batterij laag is. Heeft iemand vergelijkbare ervaringen?
o'7o

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12640
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 10 apr 2021 16:58

Bijzonder, ik heb de knoopcellen in de Etap 11 speed shifters een maandje geleden vervangen. de garmin 1030 gaf aan dat ze bijna leeg was links. Dat was na 3 jaar en 3 maanden na aankoop en minimaal 18K.

Zijn alle firmware versies bij, dus alles gelijk, shifters en derries?
Als dat niet zo is heb ik de raarste dingen meegemaakt.

Als ik en probleem heb, met etap 11 speed nooit meegemaakt, maar wel met axs. Dan alles updaten, is dat gebeurt opnieuw parren, nadat je de accu's er even 10 seconde af hebt gehad.

Geeft je garmin het ook aan. Ik vind de app van garmin heel selcht hierin, quarq stond groen en ik ga rijden en de garmin kwam ook met de melding batterij quarq bijna leeg en na 1u30 inderdaad geen vermogen meer. Ik zou de garmin in de gaten houden.

Het is logisch dat je de status niet vanaf de "bank" kan zien gezien het syteem na een paar seconde inactiviteit uit gaat,

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 10 apr 2021 17:07

Firmware versies waren wel aan een update toe. Ik zal ook nog eens een rondje rijden om te kijken dat de huidige status dan wijzigt. Opnieuw pairen kan ik nog proberen. Dat heb ik niet gedaan. Blijf het wel vreemd vinden.
Met de link naar de garmin ben ik er nog niet uit. Hij geeft bij mij in 1 veld aan wat de status van de batterij is. Maar volgens mij geeft hij bij mij 1 van de derrie accus weer. Moet me hier ook nog even in verdiepen heb net een nieuwe garmin.
o'7o

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12640
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 10 apr 2021 17:18

Ik heb gewoon de etap en quarq als sensor staan in de garmin, verder niets gedaan. Ik heb wel het veld met de tandwiel verhoudingen staan, maar dat heeft er volgens mij niets mee te maken. (grappig dat heel veel niet weten dat dit veld bestaat overigens)

De garmin kwam echt met een melding, net zo een als je bv een sms of whatsapp ontvang, dus onderaan het scherm een vak met een piep erbij.

Op de shifter brandje het lampje nog groen en niet geel of rood, omdat het drie jaar betrof maar vervangen.

Een hele kleine kans, maar de fietsen die ik met (firmware)problemen heb gezien waren allemaal op IOS, ik heb ze toen zelf via android geupate en toen geen problemen meer, kan toeval zijn geen idee. Maar het viel me op

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5938
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 11 apr 2021 10:46

@wasbeer - heb jij overigens al eens een update gehad voor je 11 speed eTap ?? Ik nog nooit namelijk - ondanks de mooie dongle bij aanschaf. Sram is trouwens slecht in de app met het vermelden van de batterij status. In de app gaf de Quarq nog een groen batterij aan - maar op de Garmin een melding dat de batterij vervangen moest worden. De oudere app van Sram was daarin een stuk beter heb ik het idee.

Trouwens van mijn 2016 eTap groep nog nooit !! de batterijen moeten vervangen van de shifters - en ook nog steeds geen melding op de Garmin - dus ik heb nog effe.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12640
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 11 apr 2021 10:53

Nee ook nog nooit een update gehad. De groep werkt probleemloos daar niet van hoor.

De oude quarq/sram app vond ik ook beter.
Nu kan je met de AXS wel zaken aanpassen maar dan weer net niet wat ik wil.............

(ik heb zelf nog geen AXS groep overigens, zolang de 11speed het doet zie ik geen enkele noodzaak over te stappen, sterker ik zou eerder een nieuw frame kopen en de oude 11speed monteren)

Plaats reactie