Piep/klingel/klokkenspel in achterwiel? {opgelost}
Lekker aan het fietsen in het mooie weer de laatste tijd en ook gaandeweg een nieuw geluid ontwikkeld. Nu heb ik al een behoorlijke lijst van 'usual' suspects afgewerkt met klussen (zadel/zadelpen/snelspanner voor en achter/bladbouten/stuur plus pen/pedalen/crank losgehad en weer vast/BB lagers lopen soepel). Er blijft echter nog een wat gek geluid over.
Alleen met trappen, soms 10km stil en dan weer heel hard geluid.
Fragment gewist.
Ik heb het achterwiel losgehad, cassette schoon en opnieuw vast en de hub schoongemaakt, zowel pawls als buitenkant, en daarna was het 100km weg dus dacht ik 'klaar'. helaas kwam het terug en lijkt het wel dubbel zo erg.
Testrit met ander wiel was stil, en na terugplaatsen meteen weer het geplingel van de video, dus dat moet het haast wel zijn. Omdat het zo wisselend aanwezig is twijfel ik: lagers vervangen? of zoeken in de spaken? of iets anders?
(spaakspanning nagemeten en binnen 15%marge allemaal, wiel is gericht door fietsenmaker en daarna geen verschil).
Dank voor de hulp!
Alleen met trappen, soms 10km stil en dan weer heel hard geluid.
Fragment gewist.
Ik heb het achterwiel losgehad, cassette schoon en opnieuw vast en de hub schoongemaakt, zowel pawls als buitenkant, en daarna was het 100km weg dus dacht ik 'klaar'. helaas kwam het terug en lijkt het wel dubbel zo erg.
Testrit met ander wiel was stil, en na terugplaatsen meteen weer het geplingel van de video, dus dat moet het haast wel zijn. Omdat het zo wisselend aanwezig is twijfel ik: lagers vervangen? of zoeken in de spaken? of iets anders?
(spaakspanning nagemeten en binnen 15%marge allemaal, wiel is gericht door fietsenmaker en daarna geen verschil).
Dank voor de hulp!
Laatst gewijzigd door Aesch op 30 mei 2020 17:10, 3 keer totaal gewijzigd.
Ik dacht auw, dat zal pijn gedaan hebben.
Maar heb je ook naar een los zittend ventiel gekeken?
Dit zal het in ieder geval niet zijn
https://www.youtube.com/watch?v=krPQ1PMM00Y
Maar heb je ook naar een los zittend ventiel gekeken?
Dit zal het in ieder geval niet zijn
https://www.youtube.com/watch?v=krPQ1PMM00Y
Dit zal het in ieder geval niet zijn
https://www.youtube.com/watch?v=krPQ1PMM00Y
[/quote]
Jeugdsentiment, juist nu met Pinksteren (=luilak).
Nu nog blikjes achter de fiets en hij is klaar voor a.s. zaterdag
https://www.youtube.com/watch?v=krPQ1PMM00Y
[/quote]
Jeugdsentiment, juist nu met Pinksteren (=luilak).
Nu nog blikjes achter de fiets en hij is klaar voor a.s. zaterdag
Courir c'est mourir un peu
Klinkt wel een beetje als dit
https://www.youtube.com/watch?v=p5L6kJ59ug0
Heb je het wiel van de fiets afgehaald en flink mee geschud oid? Uitsluiten dat er niets los zit in je velg? Wellicht beter om direct te stoppen als het geluid zich voordoet, wiel er af en schudden maar.
https://www.youtube.com/watch?v=p5L6kJ59ug0
Heb je het wiel van de fiets afgehaald en flink mee geschud oid? Uitsluiten dat er niets los zit in je velg? Wellicht beter om direct te stoppen als het geluid zich voordoet, wiel er af en schudden maar.
Uiteindelijk, omdat de goede lagers ondanks meerdere pogingen niet geleverd werden, de cartridge lagers maar open gehaald en opnieuw ingevet. Dat lijkt 't te hebben gedaan, vandaag 90km kraak loos gereden.
Wel een nieuw probleem gevonden, een van de cx ray spaken is getordeerd:
De fietsenmaker heeft 't wiel gericht door daar aan te draaien ipv via de interne nippel .
Nu twijfel ik: spaak preventief vervangen of zolang 't niet gebroken is gewoon laten? 't wiel is nu wel recht.
Wel een nieuw probleem gevonden, een van de cx ray spaken is getordeerd:
De fietsenmaker heeft 't wiel gericht door daar aan te draaien ipv via de interne nippel .
Nu twijfel ik: spaak preventief vervangen of zolang 't niet gebroken is gewoon laten? 't wiel is nu wel recht.
Ja exact, en er staat ook nog een tocht van 2x200km in 't verschiet en daar wil ik echt geen gedoe.. Beetje if it aint broken don't fix it.
Aan de andere kant de vraag of het preventief wel slim is om niet ergens te komen staan met 't idee "had ik maar".
Aan de andere kant de vraag of het preventief wel slim is om niet ergens te komen staan met 't idee "had ik maar".
Waarschijnlijk heeft de fietsenmaker de spaak niet op zijn plek gehouden met speciale gereedschap terwijl hij aan de nippel draaide. Dus tja. Wat is handig. Opnieuw laten doen lijkt mij het handigst ter voorkoming van problemen in de toekomst.
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5383
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Die cx-rays zijn ook moeilijk recht te houden als de nippels wat vast zitten op de spaak. Maar een hele spaak torderen is gewoon een kwestie van niet opletten. Laten vervangen die spaak. Als hij net een beetje scheef staat nog niet zo erg. Als hij echt een wokkel is zeker vervangen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!