Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Correcte houding (van Nicholas)

joostvdbrink
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 mei 2020 20:57

joostvdbrink 28 mei 2020 14:58

Dus kort samengevat; de praktijk zal het leren. Rationele wijsheden (met uitzondering van 25-35 graden van de knie) even vergeten en puur op gevoel gaan afstellen. Zal beginnen met mijn zadel naar voren te doen en kijken naar de hoogte van het zadel om de hoek 25 / 35 graden aan te houden. Mocht dit niet helemaal helpen wellicht een kortere (80mm) stuurpen proberen.

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1751
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 28 mei 2020 15:06

Er zal toch wel een grote marge op zitten ook zeker? Het ene moment zit ik ook verder op mijn zadel dan het andere, of zit ik met mijn armen minder gebogen dan het andere. Dat zijn toch ook verschillen van centimeters toch..

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 28 mei 2020 15:07

joostvdbrink schreef: 28 mei 2020 12:53 Onderin heb ik een foto toegevoegd met wat ik bedoel knie- trapas.
Dat is niet de trapas waar de lijn door heen gaat ;)

joostvdbrink schreef: 28 mei 2020 12:53 Nog geen 80mm pen geprobeerd, wellicht de moeite waard. Ik woon zelf in Rotterdam maar ben ook vaak in de omgeving van Duiven (Arnhem).
Probeer eerst je zadel een klein beetje naar voren te zetten en kijken hoe dat werkt. Daarna kun je altijd aan een kortere pen denken. Als je een topic start in het gedeelte "Te koop gevraagd" met daarbij je regio in de titel, zullen er vast wel leden zijn uit jouw buurt die hun overbodige pen aan je willen uitlenen om het te proberen (en bij wel bevallen verkopen).

joostvdbrink schreef: 28 mei 2020 12:53 Ik heb nog even gekeken naar mijn spatborden. Helaas kan ik geen merklogo oid zien. Nog even gekeken op internet en op de website van Van Nicholas maar helaas. Ik heb hem zo gekocht. Wellicht dat zij deze zelf produceren maar niet los verkopen.. Wel bijzonder want zou graag nieuwe willen mochten deze kapot zijn. Misschien een belletje plegen? Maar volgens mij verkoopt SKS modellen die aardig in de buurt komen.

Wellicht dat je hier iets aan hebt?
https://yacf.co.uk/forum/index.php?topic=103892.0
Dank. Ik zag dat je fiets al hiermee geleverd werd. Als die van jou "op" zijn kun je vast wel bij hun aankloppen voor een nieuwe set.

joostvdbrink
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 mei 2020 20:57

joostvdbrink 28 mei 2020 15:13

Excuus, pedaalas! Was te snel.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 28 mei 2020 16:38

Verander 1 ding per keer, dus niet meteen en een kortere stuurnok en het zadel naar voren, anders raak je het overzicht kwijt.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 28 mei 2020 20:41

Je zit er wat mij betreft prima op. Zadel zou nog ietsjes hoger kunnen. Als je deze houding 1200km kunt volhouden dan zijn je problemen beperkt.
Je armen zijn redelijk gestrekt, maar niet overstrekt. Je zit vrij rechtop. Is dat je voorkeurshouding? Als je iets meer met je romp naar voren gaat en dus je bekken naar voren kantelt, dan kom je er wat meer als een racefietser op te zitten, dus met een knik in je elleboog.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 28 mei 2020 22:00

scottpch schreef: 28 mei 2020 16:38 Verander 1 ding per keer, dus niet meteen en een kortere stuurnok en het zadel naar voren, anders raak je het overzicht kwijt.
Zolang je maar goed weet te documenteren hoe de fiets nu is afgesteld kun je best wat verder gaan. Eén ding veranderen aan de fiets betekent meestal meer dingen veranderen aan de zitpositie. Voorbeeld (extreem): Je zet je zadel 2 cm naar voren. Behalve korter zitten, wordt de balans tussen gewicht op zadel en stuur veranderd en de gebruikte spiergroepen om te trappen worden anders belast. Monteer je een 1cm kortere stuurpen en zet je het het zadel 1cm naar voren dan behoud je dezelfde balans en is het verschil in belasting van de spiergroepen een stukje kleiner.

Ik sluit mij in ieder geval grotendeels bij Nee_nee aan. In eerste instantie proberen wat dieper te gaan zitten door het bekken wat meer te kantelen en/of gewoon wat meer door te buigen. Lukt dit niet dan zou ik in eerste instantie de kortere stuurpen verkiezen boven het zadel naar voren schuiven. Gestrekte armen zijn meestal een teken dat je nog steeds moeite hebt je bovenlichaam omhoog te houden. Zet je het zadel naar voren dan 'val' je wat meer voorover waardoor je wellicht nog meer ondersteuning moet halen uit je armen.

Verder valt het mij op dat er een ergo stuur op zit i.p.v. een compact stuur. Meestal hebben die ergo sturen meer reach dan een compacte bocht. Wellicht kun je daar ook de kortere zit uithalen i.p.v. je stuurpen. Dat staat net wat fraaier en waarschijnlijk kun je dan ook makkelijker lang in de beugels fietsen, daar wordt je dan weer sneller van. Maar met het lenen van een 8cm stuurpen kun je er in eerste instantie eenvoudig en gratis achter komen of het je gaat helpen.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8546
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 28 mei 2020 22:46

Een totaal andere opmerking maar dit heb ik zelf ervaren afgelopen 2 maanden.
Ik ben van 83 kg naar 75-76kg gegaan en kan iets dieper/gestrekter zitten en het voelt soepeler aan.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 28 mei 2020 22:50

Djemz schreef: 28 mei 2020 15:06 Er zal toch wel een grote marge op zitten ook zeker? Het ene moment zit ik ook verder op mijn zadel dan het andere, of zit ik met mijn armen minder gebogen dan het andere. Dat zijn toch ook verschillen van centimeters toch..
Ja , er is een behoorlijke marge en het is zelfs heel erg aan te bevelen om niet in 1 vaste houding te rijden....de vermoeiing wordt dan ook over de diverse spiergroepen verdeeld.
Afwisseling is uitermate gunstig om iets lang vol te houden.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

meca1
Forum-lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 21 mei 2006 00:05

meca1 28 mei 2020 23:03

nijkie schreef: 28 mei 2020 22:46 Een totaal andere opmerking maar dit heb ik zelf ervaren afgelopen 2 maanden.
Ik ben van 83 kg naar 75-76kg gegaan en kan iets dieper/gestrekter zitten en het voelt soepeler aan.
Fitter=soepeler... en bereikt met trainen of voeding? Scheelt ook nog wel in fitheid

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8546
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 28 mei 2020 23:07

meca1 schreef: 28 mei 2020 23:03
nijkie schreef: 28 mei 2020 22:46 Een totaal andere opmerking maar dit heb ik zelf ervaren afgelopen 2 maanden.
Ik ben van 83 kg naar 75-76kg gegaan en kan iets dieper/gestrekter zitten en het voelt soepeler aan.
Fitter=soepeler... en bereikt met trainen of voeding? Scheelt ook nog wel in fitheid
Fit was ik altijd wel,maar ik heb een zittend beroep met soms lange dagen.
Nu al bijna 3 maanden thuis ivm Corona en dus veel kilometers maken.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

joostvdbrink
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 mei 2020 20:57

joostvdbrink 29 mei 2020 09:39

Leuk om alle diverse adviezen te lezen. Ik ga aankomende tijd wat verschillende manieren proberen! Bedankt heren.

Plaats reactie