FC-5603 105 (Triple) crankset installeren op BB86

Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.
123456654321
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 18 nov 2012 16:38

123456654321 24 mei 2020 14:20

Hallo

Ik ben mijn oude FC-5603 onderdelen aan het overzetten op een carbon frame met een BB86 pressfit.

Alleen nu weet ik eigenlijk niet hoe het precies met de spacers zit. In de handleiding van de FC-5603 cranckset staat dat er 1x 3mm spacer aan de non-drive kant moet zitten icm met een (B.C.1.37" x 24T) English Thread, zie https://si.shimano.com/pdfs/ev/EV-FC-5603-2440B.pdf

Is dat met een BB86 pressfit (een SM-BB72 86.5MM om precies te zijn) ook nog zo?

Verder vind ik de kleine chainring van de triple wel erg dicht tegen het frame aan zitten, klopt dit wel? (of moet daar ook nog een spacer tussen zitten? - nu past er bv geen chain catcher meer tussen)

walter-
Forum-lid
Berichten: 3325
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 24 mei 2020 14:32

Idd die sm-bb72 trapas/lagers.

Volgens de tekening uit je link wel 3 ringen/spacers.
Nummers 5/6 en 11. Dus ook de 11, die een 6.5mm spacer is aan drive side.
Waarbij ik niet direct weet of de 2 5en, met de trapas meekomen (ik denk van wel, als is de beschrijving 'ring' verrassend).

Walter

123456654321
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 18 nov 2012 16:38

123456654321 25 mei 2020 09:08

Ja klopt die 6,5mm nummer 11 spacer zit er al tussen...en klopt nummer 5 slechts een dun ringetje..maar goed die zitten er dus allemaal tussen.

Alleen wanneer ik dus de 3 mm nummer 6 spacer er aan de non-drive side ertussen zet, dan steekt ie een beetje (echt minimaal) uit, zie fotos:

Met spacer nummer 6: Afbeelding
Zonder spacer nummer 6: Afbeelding

Alleen als ik de nummer 6 spacer er niet tussen zet komt de cranck wel erg dichtbij mijn frame aan de achterkant.

Verder mbt de kleinste 30T chainring: zit die niet erg dichtbij het frame? Zoals je op de fotos kan zien probeerde ik er een chain chatcher te plaatsen, wat niet lukte (en is btw ook te kort, maar dat ter zijde, moet een andere hebben ;)

Foto 30T chainring: Afbeelding

walter-
Forum-lid
Berichten: 3325
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 25 mei 2020 10:02

Idd de meeste chaincatchers zijn te kort voor een 30T. Als je er eentje vindt die een 30 T aankan, laat maar weten ;-).

In een press fit bb komt de 30t idd zeer dicht tegen het frame (bij bsa heb je nog de cups die uitsteken). Dat is volgens mij geen probleem. Op een specialized sworx hier thuis staat de 30t zowat over het frame.

De nummers 5; horen die bij de BB?

Je moet hoe dan ook prutsen totdat het klipje in de arm aan ND, op zijn plaats valt in de as.
Als je de arm links op spanning zet (dus de cap erop zet en draait; komt de arm beter op zijn plaats?

Uiteindelijk is doel dat; links de arm zo zetten dat klipje op zijn plaats valt en dat er geen speling is op de trapas.

123456654321
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 18 nov 2012 16:38

123456654321 25 mei 2020 12:46

Alles wat in die handleiding staat is specifiek in de situatie met een bsa bb, vandaar ook mijn vraag hoe dat nou eigenlijk zit icm met een bb86 - kan dit echt nergens vinden

Het klipje kan ik trouwens gewoon inklikken (met wat gepruts ;)...betekent het dan dus dat alles gewoon goed zit zoals het hoort?

Enne heb deze Rotor chain catcher gevonden die volgens de omschrijving zou moeten passen

https://www.derks-wielersport.nl/kettin ... rood-.html

...maar dan zit ik nog steeds met de weinig ruimte gezien de seattube dik is...is dat op te lossen door een paar spacers/ringetjes tussen de chain catcher en de voorderailleur te doen? Dan komt de chain catchernamelijk ietsje naar voren waardoor de seattube niet meer/minder in de weg zit.

walter-
Forum-lid
Berichten: 3325
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 25 mei 2020 15:23

123456654321 schreef:
25 mei 2020 12:46
Alles wat in die handleiding staat is specifiek in de situatie met een bsa bb, vandaar ook mijn vraag hoe dat nou eigenlijk zit icm met een bb86 - kan dit echt nergens vinden

Het klipje kan ik trouwens gewoon inklikken (met wat gepruts ;)...betekent het dan dus dat alles gewoon goed zit zoals het hoort?

...
Volgens mij zitten de lagers altijd op dezelfde afstand van elkaar bij een shimano setup. Dus de uitleg zou voor alles (BSA, alle mogelijke press fits...)hetzelfde moeten zijn voor een race fiets - iemand kan me corrigeren.

Voor het klipje: er zit een gaatje in de as waarin het past. Als het klipje daarin gaat zit de arm correct op de as en is je probleem opgelost... of zie ik iets over het hoofd?

Walter

Jeefp
Forum-lid
Berichten: 181
Lid geworden op: 01 dec 2013 18:08

Jeefp 25 mei 2020 16:08

Idd de meeste chaincatchers zijn te kort voor een 30T. Als je er eentje vindt die een 30 T aankan, laat maar weten

Ik maak ze zelf
Bijlagen
20200525_160416.jpg

123456654321
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 18 nov 2012 16:38

123456654321 25 mei 2020 21:28

walter- schreef:
25 mei 2020 15:23
123456654321 schreef:
25 mei 2020 12:46
Alles wat in die handleiding staat is specifiek in de situatie met een bsa bb, vandaar ook mijn vraag hoe dat nou eigenlijk zit icm met een bb86 - kan dit echt nergens vinden

Het klipje kan ik trouwens gewoon inklikken (met wat gepruts ;)...betekent het dan dus dat alles gewoon goed zit zoals het hoort?

...
Volgens mij zitten de lagers altijd op dezelfde afstand van elkaar bij een shimano setup. Dus de uitleg zou voor alles (BSA, alle mogelijke press fits...)hetzelfde moeten zijn voor een race fiets - iemand kan me corrigeren.

Voor het klipje: er zit een gaatje in de as waarin het past. Als het klipje daarin gaat zit de arm correct op de as en is je probleem opgelost... of zie ik iets over het hoofd?

Walter
Ik denk ook dat de set up zoals in de handleiding (dus met alle spacers) ook op de bb86 moet, immers de extra 3 mm spacer nummer 6 zit er tussen om de balans tussen beiden zijden goed te houden (neem ik aan als ik even zo logisch nadenk - bij een double moet die spacer er namelijk niet tussen, wat logisch is gezien je aan de drive side de crank en trapper ook dichterbij het frame zit dan een triple - is dikker zeg maar)

Heb even gezocht en klopt, als het klipje dicht kan dan zit de crank in principe goed (kan er in ieder geval niet afdraaien).

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Sabbe en 13 gasten