Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

lager (de)montage gereedschap

Rob71
Forum-lid
Berichten: 493
Lid geworden op: 16 feb 2017 11:06

Rob71 22 mei 2020 13:17

hoi,

Ik ben eigenlijk op zoek naar een set om de lagers mee te kunnen monteren en demonteren. Ik zie alleen hele dure sets van een paar honderd euro. Heeft iemand ooit een set gevonden waar je goed lagers mee kunt monteren en demonteren. Zo ja, wat en waar?

En dan zowel de bracket lagers, wiellagers en de lagertjes in het frame bij een full suspension MTB. Dus zowel montage en demontage.

En ja ik weet dat je met een hamer en schroevendraaier en doppenset ook eea kunt, maar dat bedoel ik niet.

mvg
Rob

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5930
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 22 mei 2020 17:07

Kijk eens bij Ali express , daar hebben ze vast wel setjes die "alles" kunnen. Of in ieder geval meer dan 1 maat, en veelal goedkoper dan bij de gereedschap handel hier.

https://nl.aliexpress.com/item/33054335 ... hweb201603_

https://nl.aliexpress.com/item/32985682 ... hweb201603_

https://nl.aliexpress.com/item/32447437 ... hweb201603_
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Rob71
Forum-lid
Berichten: 493
Lid geworden op: 16 feb 2017 11:06

Rob71 23 mei 2020 11:00

hoi Rene,

Ja ik zag op Ali ook vanalles. Maar daarvan weet ik niet of het werkt. Ik had gehoopt dat hier iemand ervaring met iets had. Ik vind het wel raar dat dit niet te koop is bij reguliere grote fietswinkels. Ze hebben wel vanalles om je bracket lager te vervangen, maar kleine lagertjes bij je fully en zo, die moet je er blijkbaar maar met een hamer uit en in tikken.

Dat moet toch fatsoenlijker kunnen.

gr
Rob

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 23 mei 2020 11:09

Ik heb me ooit eens deze aangekocht:
https://www.mantel.com/be/rapid-racer-p ... ction-tool

Je kan daar dan alle maten bij kopen, niet goedkoop maar wel degelijk en handig in gebruik.
Afbeelding

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4691
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 23 mei 2020 11:33

Ik heb deze ooit gekocht, werkt goed voor kleine lagers zoals naven, body's, pedalen, etc.
Voor bb's en balhoofden gebruik ik ietwat zwaarder materiaal van Cyclus.

https://nl.aliexpress.com/item/33055370 ... 4c4dUZ5xaU


Onderstaande heb ik ook (eens op ebay gekocht voor ongeveer een veertig euro ) en daar ben maar matig tevreden over, vooral in de kleine maten is het randje dat achter het lager grijpt soms wel heel klein. De slinghamer is wel verrassend praktisch.

https://www.promechtools.com/en/product ... r-set.html


Eén alomvattend lagergereedschap heb ik nog niet gevonden, het is soms wat puzzelen met verschillende onderdelen. Er bestaan dan ook heel wat verschillende constructies vooral bij wielnaven.

Aesch
Forum-lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 12 apr 2013 12:30

Aesch 25 mei 2020 21:20

Braeview engineering op ebay heeft ook mooie setjes.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12634
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 26 mei 2020 10:30

Wat ik zoek is een goed bracket install en removal tool.

Wheelsmf heeft een aardige. Maar die druk alleen op het lager, zeker bij sommige cups die er zwaar ingaan wil ik graag dat het op de cup aansluit.

Wat is een goede extrator. Ik zie ze ook bij hambini, maar je bent best wel afhankelijk van je frame. waarop de bus rust.
Ik denk dat eruit tikken, meestal slaan beter is.

Lagers in wielen gaan vaak zo makkelijke dat doe ik gewoon met het oude lager en rustig tikken.
Eruit gewoon met een drivertje. Eerst in de vriezer en je druk ze er vaak al redelijk in.

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 26 mei 2020 11:10

Voor lagergereedschap geld nog meer dan voor ander gereedschap dat je precies krijgt waar je voor betaald. Ik zou de ondergrens bij de duurdere sets uit china / ebay sets leggen alles lager/goedkoper kun je net zo goed zelf iets fabriceren (daadeind met ringen / bussen / doppen werk als pers gewoon net zo goed.
Ik werk zelf met Unior (zowel qua prijs als qua kwaliteit beter dan de gerennomeerde merken), Park tool (grote pers) en Kukko (uitslag gereedschap, slaghamer).

Uit tikken, doe ik overigens zelden tot nooit meer, goede lagers zijn prijzig en het risico op schade/slecht werk te groot en dan is de keuze snel gemaakt.

Goede strategie is gereedschap enkel kopen in de maten die je nodig hebt en geen complete sets waar de het grootste deel toch nooit gebruikt gaat worden)

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 26 mei 2020 12:09

wasbeer2006 schreef: 26 mei 2020 10:30 Wat ik zoek is een goed bracket install en removal tool.

Wheelsmf heeft een aardige. Maar die druk alleen op het lager, zeker bij sommige cups die er zwaar ingaan wil ik graag dat het op de cup aansluit.

Wat is een goede extrator. Ik zie ze ook bij hambini, maar je bent best wel afhankelijk van je frame. waarop de bus rust.
Ik denk dat eruit tikken, meestal slaan beter is.

Lagers in wielen gaan vaak zo makkelijke dat doe ik gewoon met het oude lager en rustig tikken.
Eruit gewoon met een drivertje. Eerst in de vriezer en je druk ze er vaak al redelijk in.
Ik heb onlangs ook wat gereedschap aangeschaft om o.a. een Hambini BB te installeren. Je hebt inderdaad voor vrijwel elk BB of lagertype wel een andere tool nodig. De schroef BB's van C-Bear heb je bijvoorbeeld een lagerpers nodig om één van de cups te persen en vervolgens 2 van die 16 tands schroefcups om beide cups tegelijkertijd te kunnen draaien/tegenhouden. De cups kun je vervolgens weer verwijderen met een cupout remover (BBB BTL-113), ook weer in verschillende maten verkrijgbaar.

Om alleen de lagers te demonteren heb je weer een extractor nodig, of puller (Unior BB-30). Voor Shimano heb je uiteraard weer 24mm tools nodig en voor GXP ligt het aan of en welke adapters je gebruikt.

Mijn volgende uitdaging wordt wiellagers zelf vervangen, maar ook hier heb je weer een andere (kleinere) extractor en pers of in ieder geval drivers voor nodig.

Alex Slok
Forum-lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 28 mei 2013 09:51
Locatie: Rotterdam

Alex Slok 30 mei 2020 11:22

Ik ben zelf ook op zoek naar bottom bracket tools en kwam hier terecht:
https://www.bike-discount.de/en/shop/to ... -4294/l-24

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4691
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 30 mei 2020 14:01

Deze zou ik alvast niet meer kopen: Shimano
Press-Fit BB Removel Tool TL-BB13.

Is behoorlijk duur en werkt voor geen meter.

Gebruikersavatar
Desertstorm
Forum-lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 19 apr 2016 17:44
Locatie: Gld

Gebruikersavatar Desertstorm 16 sep 2020 11:38

Gister met de BBB BTL-95 gewerkt. De removal tool werkt knudde. Erg lang mee bezig geweest, omdat de drie stukjes ijzer niet genoeg uitschuiven en dus niet achter de cups blijven hangen. Op het moment van slaan ram je dus vaak de hele tool weer door je BB heen.

De press-fit pers is erg goed, was een fluitje van een cent.
"Van wat aanrotzooien leer je vaak het meest."

Plaats reactie