Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Vector 3

Daffers
Forum-lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 06 jan 2019 15:11

Daffers 19 mei 2020 09:52

Ik heb in de winter veel binnen gefietst (zwift) op de wahoo kickr core. Ik heb daar een ftp van 230.

Nu ben ik buiten gaan fietsen op mijn andere fiets met vector 3 pedalen. Daar is mijn wattage veel lager. Wat natuurlijk kan, mss geeft die kickr wat hoog aan. Echter als ik kijk naar gemiddelde snelheid en gemiddeld wattage lijkt mij dat de vector 3 wel een erg laag wattage geven.

Wat denken jullie? 32kmh gemiddeld (solo) met een gewogen wattage van 189.
Is dat überhaupt mogelijk?

Bekijk mijn activiteit op Strava: https://strava.app.link/uwjX0LuRB6
Apex Blackbuck
Sensa Romagna Comp 105

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 19 mei 2020 10:01

Veel fietstrainers geven hogere wattages is mijn ervaring. Helaas laten Powermeters zich onderling niet altijd goed vergelijken. Mijn 4iiii geeft bijvoorbeeld een hoger wattage dan de Stages gen 2 doe ik daarvoor had.

Daffers
Forum-lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 06 jan 2019 15:11

Daffers 19 mei 2020 10:08

Ja ik denk dat die Core mss wat optimistisch is. Maar is dit gemiddelde wel mogelijk met dit wattage? Ik heb toch het idee dat die Vector juist weer erg laag zit.

Erg lastig want nu heb ik eigenlijk nog steeds geen flauw idee wat mijn FTP is en welk wattage nou klopt. Ze zitten zo ver uit elkaar.

Het kan ook nog in het midden liggen,
Apex Blackbuck
Sensa Romagna Comp 105

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27543
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 19 mei 2020 10:14

Het is toch een koud kunstje om die twee te vergelijken?

Fiets met Vectors op de Wahoo zetten, je telefoon koppelen aan de Wahoo, je fietscomputer aan je Vectors. Activiteit van de Core loggen met bijvoorbeeld de Wahoo app, en vervolgens de DCR Analyzer gebruiken en de twee files vergelijken.

Overigens geeft mijn Neo ongeveer 10w minder aan dan mijn twee Quarqs. Wat goed verklaarbaar is doordat je altijd wat verlies hebt in de aandrijving.

190w en 32 gemiddeld lijkt mij heel laag. Ik rijd bij dat gemiddeld vermogen 30 km/uur. Maar er zijn nogal wat factoren van invloed

- hoe lang ben je
- hoe diep zit je
- hoe stond de wind
- heb je auto start/stop aan staan of niet
- tel je nullen mee of niet

Daffers
Forum-lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 06 jan 2019 15:11

Daffers 19 mei 2020 10:19

Ik hoef ze niet persé te vergelijk want het is duidelijk dat de Vector ongeveer 30w lager aangeeft. Vraag me nu vooral af welke er dichter in de buurt zit. Vandaar de vraag of dit gemiddelde met de wattages die de vector aangeeft überhaupt kan. Zo niet weet ik waar de fout zit namelijk.
Dan zou ik wellicht via Garmin Support wat moeten regelen.
Apex Blackbuck
Sensa Romagna Comp 105

wm
Forum-lid
Berichten: 364
Lid geworden op: 13 aug 2007 11:02

wm 19 mei 2020 10:32

Gemiddeld 32 rijden met een gemiddeld wattage of NP van rond de 190 is voor mij prima mogelijk. Zoals DOOR al aangeeft zijn er veel variabelen die van belang zijn (met als aanvulling het gewicht).

Daffers
Forum-lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 06 jan 2019 15:11

Daffers 19 mei 2020 10:47

Dan klopt die kickr dus niet, pfff gedoe..
Eigenlijk erg lastig vast te stellen wat er nu klopt en wat niet.
Heb ook nog een 4iii op de indoorfiets, die komt weer in de buurt van de kickr qua wattages.

Deze twee weleens duo meting gedaan, scheelde 5w. Core iets hoger.

Maar goed, ergens tussen de 190 en 230 dus...
Qua trainen niet echt handig zo, per fiets (meter) dan maar gewoon een ander ftp aanhouden ofzo.

Was er maar een manier om of de kickr of de vector bij te stellen, maakt me eigenlijk niet eens zoveel uit welke nou correct is. Als ze maar hetzelfde aangeven. Ik vind het verschil wel groot.

Zo is het per fiets erg lastig te zeggen.
Apex Blackbuck
Sensa Romagna Comp 105

k33z
Forum-lid
Berichten: 345
Lid geworden op: 17 sep 2008 12:26

k33z 19 mei 2020 11:07

Begin eens met een vergelijking te maken, dan kan je ook zien waar de afwijking zit. Zonder data kan je geen conclusies trekken.

Als je de mogelijkheid hebt (2 fietscomputers en bijvoorbeeld Zwift), dan kan je de 4iii, de Core en de Vectors tegelijk opnemen. Dan heb je 3 meetpunten en kan je wel ongeveer bepalen wat er klopt.

Van daaruit weer verder wat je eraan kunt doen.

Plaats reactie