Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Zipp60 "overleden"?

barbaar
Forum-lid
Berichten: 150
Lid geworden op: 16 dec 2009 00:25

barbaar 18 mei 2020 22:50

Keezx schreef: 18 mei 2020 22:15 Ja, ik reed wel eens solo , maar toch niet meer dan een paar rondjes per koers.....
Ik begon te koersen in 1976 en nieuwe remblokken moest ik pas na jaren kopen, het zal ergens in de vroege jaren '80 geweest zijn.
Remmen deed je zo weinig mogelijk en als je het zonder noodzaak deed werd je uitgescholden...
In die tijd kon je ook nog een ruit ingooien met je remblokken. Tegenwoordig veert ie terug ;)

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 19 mei 2020 09:16

Rijwielpaleis heeft hele mooie keuzes Fred!
Weet zeker dat jij daar kan slagen voor een Cannondale SS of een Scott Addict RC, beide met schijfremmen... ;)

Gebruikersavatar
fredmtb-sport
Forum-lid
Berichten: 1746
Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
Locatie: Soest
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 20 mei 2020 08:18

scottpch schreef: 19 mei 2020 09:16Rijwielpaleis heeft hele mooie keuzes Fred!
Weet zeker dat jij daar kan slagen voor een Cannondale SS of een Scott Addict RC, beide met schijfremmen... ;)
Ben gisteren middag al wezen "shoppen", waren 2 opties:
- Mooie wielset en later vd winter paintjob
- Andere fiets met etap en schijfjes
Jij bent heel erg warm bij wat ik gisteren besproken heb, hoop in de loop de vd dag meer te weten te komen (XXL of zoiets is vaak lastiger leverbaar)
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

senior
Forum-lid
Berichten: 2198
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 20 mei 2020 14:03

barbaar schreef: 18 mei 2020 22:50
Keezx schreef: 18 mei 2020 22:15 Ja, ik reed wel eens solo , maar toch niet meer dan een paar rondjes per koers.....
Ik begon te koersen in 1976 en nieuwe remblokken moest ik pas na jaren kopen, het zal ergens in de vroege jaren '80 geweest zijn.
Remmen deed je zo weinig mogelijk en als je het zonder noodzaak deed werd je uitgescholden...
In die tijd kon je ook nog een ruit ingooien met je remblokken. Tegenwoordig veert ie terug ;)
Niet alleen dat: de velgen uit die tijd remden zelfs bij droog weer minder dan de huidige in de regen.

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 20 mei 2020 14:10

Keezx schreef: 18 mei 2020 22:15 Ja, ik reed wel eens solo , maar toch niet meer dan een paar rondjes per koers.....
Ik begon te koersen in 1976 en nieuwe remblokken moest ik pas na jaren kopen, het zal ergens in de vroege jaren '80 geweest zijn.
Remmen deed je zo weinig mogelijk en als je het zonder noodzaak deed werd je uitgescholden...
Het ligt een beetje aan het type koers, bij rondjes om de kerk met een paar smalle haakse bochten moet de achterste helft van het peloton iedere ronde vol in de ankers. Dan ruik je soms gewoon de de remblokken. Doe je een omloopje, dan gebruik je de voorrem alleen af en toe om een beetje te corrigeren.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 20 mei 2020 17:01

Zijn 2 hele mooie fietsen Fred! :like:
Hou ons op de hoogte!

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 20 mei 2020 21:18

Klopt, ik reed in die tijp voornamelijk voornamelijk op de baan en rondjes rond de kerk en ondanks dat ik me ook zonder remmen prima kon redden had ik toch minimaal een paar setjes remblokken per seizoen nodig.

@Fred als je al persé schijfremmen wilt (ik heb beide en zeker in nederland kies ik toch voor velgremmen) zou ik me drie keer bedenken of het wel sram moet worden. Afgezien van het feit dat het meer onderhoud nodig heeft en onderdelen zeker in het buitenland belachelijk slecht verkrijgbaar zijn zou ik niet voor een systeem met dot vloeistof kiezen, Simpelweg teveel gezeik gezien met lekkende systemen en de gevolgen zowel in de auto als op de fietsdrager (terwijl de systemen met olie evengoed of beter voldoen).

Gebruikersavatar
fredmtb-sport
Forum-lid
Berichten: 1746
Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
Locatie: Soest
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 21 mei 2020 07:47

Om eerlijk te zijn was ik niet van plan om op korte termijn een andere racefiets aan te schaffen. Hoewel ik schijfremmen mooi vind, heb ik me altijd goed gered met “ touwtjesremmen”. Heb toch redelijk wat afgedaald in buitenland en remkracht voldoende.
2 jaar terug kon ik via een mazzeltje mijn EVO upgraden naar Etap, dus nog minder reden om andere fiets aan te schaffen. Zelfs vorige week toen ik een maatje sprak roep ik nog: Waarom andere fiets, mijn EVO mankeert niets aan. Hooguit het kleurtje en dat kan komende winter wel opgelost worden.
Nu door het voorwiel krijg je toch weer een bepaald soort jeuk en daarbij komt het dat ik binnenkort 40 jaar bij de zaak ben en leuk bedrag krijg, dus Marga (mijn vrouw) zei: Dan koop je toch lekker andere fiets. Zijn ook samen bij RWP geweest en ze kijkt gelukkig niet gek op van (idiote) bedragen.
Hoop dat eea gaat lukken en kan dan zeker tot mijn pensioen weer vooruit.
Dan stap ik in ieder geval over op schijfrem en en Etap. Dus ook SRAM remmen en genoemde ervaring heb ik niet met mijn SuperX waarmee ik nu zo’n 9.000 km gereden heb.
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 21 mei 2020 10:02

Zolang je geen lekkages hebt gehad je het zelf kan maken (en bereid bent reserve onderdelen mee op reis te nemen) valt het allemaal nog wel mee. Sram heeft echter voor haar topgroep wat keuze gemaakt (o.a. het fluid lock systeem in de grepen) die minder geschikt zijn voor zelf sleutelen en even servicen ook een heel stuk lastiger maakt en een reis afbreken vanwege een mooie groep lijkt mij ook niet de bedoeling.
Maar voor gebruik in Nederland en met wat geluk moet het zeker goed komen.

Gebruikersavatar
fredmtb-sport
Forum-lid
Berichten: 1746
Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
Locatie: Soest
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 22 mei 2020 16:49

Verhaal lijkt een beetje op "asbak vol, doe maar nieuwe auto".
Ga niet (meer) investeren in mijn EVO met andere wielset, maar komt binnen nu en hooguit 2 weken een Scott Addict RC20 met hogere velgen voor terug. In ieder geval een fiets met SRAM Etap en schijfremmen.
Vraag 1: Heb je het nodig? Antwoord: Nee, maar soms "moet" het......
Vraag 2: Wat zal ik met de EVO doen? Dat antwoord ben ik nog niet uit.
  • - Kan hem voor de Elite indoortrainer gebruiken, want daar zal 12 speed niet op passen en wellicht als "winterfiets", maar misschien beetje te gek zo'n (ooit) dure fiets daarvoor te pakken.
  • - Verkopen inclusief het setje Mavic Aksium wielen, want stuur een nieuwe koper niet met die velg op pad. Althans zeker mee delen dat voorwiel "op" is.
    Kan dan mijn Gravebike (is 1x11) op de Elite zetten mocht ik dat willen
Hoe dan ook: Van het 1 komt vaak het ander
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 22 mei 2020 17:15

Dit is wel een goed moment om te verkopen..

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2851
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 22 mei 2020 17:19

Zo gauw mogelijk verkopen om het momentum van nu mee te pakken en gravelfiets op de trainer/slecht weer.

Plaats reactie