Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Af en toe vreemd schurend geluid (Campagnolo Ultra Torque)

iroelho
Forum-lid
Berichten: 123
Lid geworden op: 24 sep 2013 20:46

iroelho 18 mei 2020 19:45

@thestudent
Sleutelen geeft voldoening ja, ik probeer mijn skills ook steeds wat verder uit te breiden maar heb nog een lange weg te gaan, ik zal zeker nooit geen mechanieker kunnen worden geloof ik :)

@thestudent & @fgrs
Ik heb vanmiddag de body's van de achterwielen omgezet en de wielen verwisseld. Zojuist een testrondje gemaakt en dat ging goed. Wat helaas weinig zegt, omdat het euvel dus slechts een paar keer op een langere rit optreedt. Later deze week tijd voor een langer rondje, ben benieuwd!
Merci in elk geval voor jullie advies, ik zal jullie zeker even laten weten wat er uit de volgende rondjes en/of FM-bezoek volgt!

iroelho
Forum-lid
Berichten: 123
Lid geworden op: 24 sep 2013 20:46

iroelho 06 jun 2020 16:08

Update:
Gisteren de fiets opgehaald; nieuwe Super Record cups laten monteren (had de FM op voorraad & nauwelijks prijsverschil) incl. nieuwe Record lagers. Hopelijk dat daarmee de vreemde trapas-geluiden definitief verleden tijd zijn!

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5947
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 07 jun 2020 11:43

thestudent schreef: 18 mei 2020 17:40 Als er een shimano casette op de fulcrum 0 ligt kan je daar ook wel mee rijden met de campagnolo groep. Dat lukt wel voor dat stukje.

Maar het is wat anders om met fietsen je geld te verdienen. Dan kan je nooit een enkele klant zo veel aandacht geven als dat je kan aan je eigen fiets. Dat snap ik echt wel. Ik zou als fietsenmaker geen reet verdienen :lol:

Er zijn ook dingen die ik niet zelf doe. Al wil ik zeker het wielen spaken nog gaan oppakken.
Als je met een Campa groep 11 speed rijdt, kan dat prima hoor op een Shimano cassette. Zelfs met een 10 speed gaat het nog om te testen als je maar 1 versnelling gebruikt.

- Qua probleem met getik voor de vraag van TS , kijk ook eens naar je bladboutjes of ze nog goed op moment staan. Zou zo maar eens daar vandaan kunnen komen. Ik heb ok een klant/collega gehad die het probleem had ( Ultegra 6800 ) en daar zaten 2 bladboutjes niet goed vast. Een onregelmatig getik was zijn deel.

@Thestudent : Ik ken het gevoel. Ik sleutel veel voor collega's en doe het onderhoud van hun fietsen. 2 van deze collega's durven niet meer naar de "fietsenmaker" of moet ik zeggen "fietsverpester" . Slecht onderhoud , geen onderhoud uitvoeren en wel rekenen. Noem maar op, ik heb wat ellende gezien de afgelopen 2 jaar van de "fietsenmakers".

Ook ik verdien er geen pepernoot aan. Mijn collega's nemen meestal een lekker Belgisch biertje voor mij mee als ik iets voor ze doe, en dat heb ik ook veel liever dan geld. Ik zou dus ook zo failliet zijn. Terwijl veel collega's zeggen dat ik het als kleine ZZP-er best goed zou doen. Ik maak de fietsen van mijn collega's dan ook goed schoon bij een beurtje, let op de kleinste details en neem er mijn tijd voor.

Wielen spaken heb ik ook nog nooit geheel onder de knie gekregen. Wel eens een set EDCO wielen / Powertap G3 omgespaakt naar een carbon clincher wielset wat wel goed gelukt was. Daarvoor zelf spaken uitgezocht van goede lengte, nippels uitgekozen en gaan. Was erg leuk maar om dit nu regelmatig en zeer goed te doen is moeilijk omdat het nog al wat specifiek gereedschap heeft.

Voor Campagnolo Ultra Torque heb ik trouwens een lager pers ipv een slag tool. Deze drukt het lager zachtjes op de as en geeft geen slag belasting op de lagers. Ideale tool die ik samen heb gekocht met een lager trekker voor de Ultra Torque lagers.

Voor de rest lees ik prima tips van je :like:
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

iroelho
Forum-lid
Berichten: 123
Lid geworden op: 24 sep 2013 20:46

iroelho 24 jun 2020 22:16

Update: fiets is terug van de fietsenmaker en vandaag eerste rondje kunnen maken. Helaas; de klachten zijn niet verdwenen :( Mocht iemand nog raad weten, ik hou me aanbevolen!

eonderde
Forum-lid
Berichten: 130
Lid geworden op: 08 feb 2013 19:56

eonderde 28 jun 2020 12:50

Ben bang dat je naar een andere fietsenmaker moet. Superrecord cups missen een rubber seal die op de record cups wel zit. Dit omdat superrecord cult heeft gesmeerd met olie en record heeft gewone stalen lagers en daar is wel een afdichting noodzakelijk. Superrecord cups en geen cult lagers is vragen om problemen.
Als ik dit topic lees is nog niet gemeten of de bottom bracket aan de Campagnolo specs voldoet. Dat zou actie 1 moeten zijn. Daarna zou ik alleen de lagers vervangen. Veel waarschijnlijker dan dat vervangen van die cups, en dan ook nog door het verkeerde type. Kost weinig, is een eenvoudig klusje en grote kans op succes.
En dan nog de uitgevoerde actie: Is er bij de gedemonteerde cups enige indicatie van mis alignment? Bijvoorbeeld glanzend plekje waar de anodisering weg is?
Verder zit er aan de non drive side (links) een ring die als veer werkt. Ken even de Nederlandse term niet. Wave washer in het Engels. Wellicht is die wat slap geworden.
Verder even goed checken of de borgveer rechts wel helemaal op zijn plaats zit.
En dan nog een laatste. Zit de borgveer op de as die het lager fixeert wel goed op zijn plaats? Deze laatste is wel onwaarschijnlijk maar toch wel de moeite waard. Een fietsenmaker die de verkeerde cups monteert kan ook zo maar een klein borgringetje vergeten

iroelho
Forum-lid
Berichten: 123
Lid geworden op: 24 sep 2013 20:46

iroelho 30 jun 2020 15:22

@EONDERDE

Dank je wel voor je uitgebreide reactie!
Ik ga morgenmiddag weer bij de fietsenmaker langs en zal ik dit voorleggen.

- Ik zal in elk geval de cups terug laten vervangen door de Record versie, ik was daar niet van op de hoogte. Erger is dat de fietsenmaker dat klaarblijkelijk ook niet is...

- of bottom bracket met Campa samen gaat; het werkte tot nu toe zo’n 33.000 goed samen...

- wave washer is een goeie tip, zal ik sowieso ook laten vervangen. Borgveer zit zoals ik het zelf kan zien goed op zijn plek gelukkig.

- mbt gedemonteerde cups; wel of geen mis alignment vrees ik niet meer te kunnen achterhalen, die cups zijn ben ik bang al weg gegooid..

Benieuwd morgen hoe ik het samen met de fietsenmaker kan oplossen!

iroelho
Forum-lid
Berichten: 123
Lid geworden op: 24 sep 2013 20:46

iroelho 19 jul 2020 17:39

@eonderde, @thestudent & @fgrs

De SR cups zijn inmiddels kosteloos vervangen naar de correcte R cups gelukkig!

Bij het nog eens goed nalopen van mijn achterwiel en het eraf halen van de body, kwam ik erachter dat de body-lagers zeer stroef lopen. Ik hoop, ik hoop dat dát de oorzaak is van de nog altijd aanwezige kraak- en schuurgeluiden. Direct een nieuwe body besteld (zelf vervangen vereist toch iets te veel materiaal & skills die slechts 1x per heel erg veel km's nodig zijn :)). Dinsdag komt 'ie aan!

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 19 jul 2020 18:13

Zelf vervangen van die bodylagers vraagt weinig skills en helemaal geen materiaal anders dan nieuwe lagers.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

iroelho
Forum-lid
Berichten: 123
Lid geworden op: 24 sep 2013 20:46

iroelho 19 jul 2020 18:41

@keezx

Ik vond deze instructievideo anders behoorlijk indrukwekkend:
https://m.youtube.com/watch?v=IMlARo8AiFM

Met name het deel met die ‘drukpers’. Ik kwam dat stuk gereedschap ook niet tegen bij Mantel / Futurumshop trouwens; waar koop je zoiets überhaupt?

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5947
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 19 jul 2020 20:32

Keezx schreef: 19 jul 2020 18:13 Zelf vervangen van die bodylagers vraagt weinig skills en helemaal geen materiaal anders dan nieuwe lagers.
Als je de C-clip wilt verwijderen om het achterste lager te verwijderen heb je toch echt gereedschap nodig.

Ik heb de lagers ook wel eens vervangen, lagerpers maken van een oud lager en wat ringen op een M8 draadeind is voldoende om de nieuwe erin te krijgen.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 21 jul 2020 10:32

iroelho schreef: 19 jul 2020 18:41 @keezx

Ik vond deze instructievideo anders behoorlijk indrukwekkend:
https://m.youtube.com/watch?v=IMlARo8AiFM

Met name het deel met die ‘drukpers’. Ik kwam dat stuk gereedschap ook niet tegen bij Mantel / Futurumshop trouwens; waar koop je zoiets überhaupt?
Dat koop je dus gewoon niet, want nergens voor nodig...
Meer dan een 2 mm boortje (en boormachientje uiteraard) en een ouwe spaak + doppendoos (dingen die vrijwel iedereen wel in huis heeft) is niet nodig, dat hele arsenaal van die snuiter op Joetoep is 100% overbodig....
Gaatje t.h.v. de groef boren en clip eruit drukken met spaak.
Persen of drukken doe ik ook nooit, kloppen met hamertje op een passende dop op de goeie plek doet het ook, altijd.
Zou je godganse dag alleen maar wiellagertjes vervangen , dan kan je misschien wat tijd sparen met speciale spullen, maar dat telt voor ons niet.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

iroelho
Forum-lid
Berichten: 123
Lid geworden op: 24 sep 2013 20:46

iroelho 25 jul 2020 14:09

Update: na 2 ritten met een nieuwe Fucrum RS-005 body is het gekraak/geschuur ein-de-lijk verdwenen!!!

Plaats reactie