Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Stelschroef achterderailleurkabel kapot

Gebruikersavatar
jackbrown
Forum-lid
Berichten: 720
Lid geworden op: 28 mar 2005 18:31

Gebruikersavatar jackbrown 17 mei 2020 15:28

Van mijn Campagnolo Mirage, 8 speed achterderailleur is de stelschroef van de kabel op een vervelende manier afgebroken (zie vooral foto 2).
Iemand een suggestie voor hoe ik h'm alsnog eruit krijg?


IMG_20200517_150451.jpg
IMG_20200517_150534.jpg
"Sometimes when you win, you really lose. And sometimes when you lose, you really win. And sometimes when you win or lose, you actually tie and sometimes when you tie, you actually win or lose."

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 17 mei 2020 16:18

Klein torx bitje dat er net niet in past erin meppen (bus ondersteunen)......
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Memento_Mori
Forum-lid
Berichten: 457
Lid geworden op: 12 jun 2012 10:29

Memento_Mori 17 mei 2020 17:55

Grabit screw/bolt extractor

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2137
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 19 mei 2020 00:22

Kruipolie inspuiten, warm maken. Twee keer herhalen met geforceerd koelen tussendoor. Dan moet het met een linkse tap gewoon eruit kunnen.

Als je geen linkse tap hebt, of kunt kopen dan boormachine erop en rechtsom draaiend uitboren. Dat werkt alleen als het uiteinde ook echt ín de schroefdraad is afgebroken, niet tegen de kraag aan want dan krijg je hem nooit eruit.
Truc is dat je het stelschroefje heus niet eruit gaat boren. Dat zou de derrie beschadigen. De clou is dat er zoveel kracht op gezet wordt dat de schroef alsnog los raakt en je hem door de derailleur heen draait.
Dogma F

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 19 mei 2020 00:39

Ik zou iets langs de onderkant erin duwen dat net pakt. Probeer met een fijne platte schroevendraaier of een torx. Langs de onderkant kan je duwen en pakt het beter. Je draait met de wijzers van de klok mee.
Als dat niet lukt me een fijne boor, net iets dikker dan de opening van schroef maar zeker dunner dan opening in de derailleur langs onder erin boren.
Met gelukt duwt/draait boor je schroef eruit. Probeer met metaal boor. Meestal is de kracht om in de schroef te boren groter dan de wrijving in de schroefdraad. De boor boort dan niet in schroef, maar de schroef draait eruit. Dus weer met wijzer mee boren.
Moest je wel in de schroef beginnen boren, eventueel een houtboor nemen (die nadien wel voor vuilbak is).

martinobongo2
Forum-lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 02 jan 2014 22:13

martinobongo2 19 mei 2020 09:44

Methode van Keezx +1

Gebruikersavatar
jackbrown
Forum-lid
Berichten: 720
Lid geworden op: 28 mar 2005 18:31

Gebruikersavatar jackbrown 19 mei 2020 13:09

Bedankt allen voor de suggesties tot dusver.


Keezx schreef: 17 mei 2020 16:18 Klein torx bitje dat er net niet in past erin meppen (bus ondersteunen)......
Raakt de schroefdraad van de derailleur op deze manier niet beschadigd?


Memento_Mori schreef: 17 mei 2020 17:55 Grabit screw/bolt extractor
Ik ga kijken of ik eraan kan komen.


Ramon73 schreef: 19 mei 2020 00:22 Kruipolie inspuiten, warm maken. Twee keer herhalen met geforceerd koelen tussendoor. Dan moet het met een linkse tap gewoon eruit kunnen.
Deze houd ik ook in gedachte. Trouwens, ik heb ergens iets gelezen over kruipolie met en kruipolie zonder koolstof. Geen idee wat precies de functie is, maar is het hiervoor relevant of kan ik dat negeren?


Ramon73 schreef: 19 mei 2020 00:22 Als je geen linkse tap hebt, of kunt kopen dan boormachine erop en rechtsom draaiend uitboren. Dat werkt alleen als het uiteinde ook echt ín de schroefdraad is afgebroken, niet tegen de kraag aan want dan krijg je hem nooit eruit.
Truc is dat je het stelschroefje heus niet eruit gaat boren. Dat zou de derrie beschadigen. De clou is dat er zoveel kracht op gezet wordt dat de schroef alsnog los raakt en je hem door de derailleur heen draait.
Ik haal dan liever een tap. Het experiment met het boren vind ik te link, daar vertrouw ik mezelf niet mee.


CMP schreef: 19 mei 2020 09:40 Gevaar van langs de onderkant boren is dat als de boor zich vastvreet in het restant van de moer, je een ander probleem hebt: boor - derailleur - restant moer vast aan boor.
Goeie!


CMP schreef: 19 mei 2020 09:40 Torx vanaf bovenkant zoals Keezx aangeeft of Grabit screw/bolt extractor van Memento_Mori zijn de betere oplossingen naar mijn mening.
:like:
"Sometimes when you win, you really lose. And sometimes when you lose, you really win. And sometimes when you win or lose, you actually tie and sometimes when you tie, you actually win or lose."

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 19 mei 2020 13:53

Met een torx bitje in het kabelgat kom je nooit in de buurt van schroefdraad,,,,,,
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 19 mei 2020 14:05

CMP schreef: 19 mei 2020 09:40 Gevaar van langs de onderkant boren is dat als de boor zich vastvreet in het restant van de moer, je een ander probleem hebt: boor - derailleur - restant moer vast aan boor.

Torx vanaf bovenkant zoals Keezx aangeeft of Grabit screw/bolt extractor van Memento_Mori zijn de betere oplossingen naar mijn mening.
Langs onder werken heeft als voordeel dat de kracht die je zet tenminste werkt in de richting dat de moer moet.

Ik heb het probleem gehad met 2 9 speed campa derailleurs en bij beide lukte het boren zonder probleem.

Hetgeen gebeurt is dat de boor meer kracht nodig heeft om in de moer te boren dan dat de schroefdraad de bout tegenhoudt. De afgebroken moer draait er gewoon uit.

Maar mijn belangrijkste punt is dat langs onder moet werken; dat voorkom je ook dat je een links tap nodig hebt.
Wat je niet langs onder lukt zal nooit gaan langs de bovenkant.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 19 mei 2020 14:52

Voor de duidelijk ; je moet niet boren van mij.
Probeer eerst langs onder met iets dat misschien pakt in de bout; torx, fijne platte schroevendraaier.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 26 mei 2020 14:40

Ondertussen al gelukt?
- vraag omdat ik in zoektocht naar wat campa onderdelen de stelschroefjes tegen kwam en aan deze vraagstaart dacht....

Gebruikersavatar
jackbrown
Forum-lid
Berichten: 720
Lid geworden op: 28 mar 2005 18:31

Gebruikersavatar jackbrown 28 mei 2020 14:52

Helaas (nog) niet. Ik heb eerst geprobeerd het schroefje van de onderkant te verwijderen zoals je voorstelde. Toen dat niet lukte heb ik geprobeerd hem eruit te krijgen met het linkse tab setje van Gamma (3mm). Ook dat lukte niet omdat het afgebroken stukje stelschroef dat nog in zit volgens mij van een vrij zacht materiaal was. Eerst scheurde hij wat toen ik het bitje erin sloeg, en toen ik hem eruit probeerde te draaien brokkelde hij gewoon verder af. Er zit nog steeds een gedeelte in de derailleur.

Btw, ik zal een nieuwe stelschroef nodig hebben straks, dus als je eentje weet ....


IMG_20200528_140347.jpg
Gamma schroefverwijderset 3-18 mm.jpg
Gamma schroefverwijderset 3-18 mm.jpg (4.03 KiB) 921 keer bekeken
"Sometimes when you win, you really lose. And sometimes when you lose, you really win. And sometimes when you win or lose, you actually tie and sometimes when you tie, you actually win or lose."

Plaats reactie