Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Campa record slecht op kleinste kransje.

Bikerdt
Forum-lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 24 mar 2017 14:30

Bikerdt 17 mei 2020 13:22

Bedankt al voor het meedenken gasten, de reactie van keezx klinkt erg plausibel, ook Momento lijkt kennis van zaken te hebben. Zoals gezegd zonder kabel loopt ie ook slecht op de 11 en voel je tik manueel. Ken helaas weinig van campa. Is dit dan automatisch een nieuwe derrie? En dat al na twee jaar?? Alles is schoon, recht en zonder schade. Met perslucht schoongespoten en in gesmeerd.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 17 mei 2020 14:33

Moet toch te vinden zijn zoiets, het zijn behoorlijk simpele dingen...
Perslucht blaast los vuil weg, maar maakt dingen niet gangbaar...
Ooit kocht ik een paar Record remmen voor 15€, waar bijna geen beweging meer in zat.
Totaal gedemonteerd, schoongemaakt en met vet/olie op de draaipunten weer gemonteerd en die werken nu al weer jaren perfect.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Bikerdt
Forum-lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 24 mar 2017 14:30

Bikerdt 17 mei 2020 15:27

Dat dacht ik ook Keezx dat zoiets simpel te vinden moest zijn. Alles al drie keer schoongemaakt en nagekeken. Vandaar dat ik het hier vraag kom er niet. Ga maar een nieuwe bestellen denk ik.

Memento_Mori
Forum-lid
Berichten: 457
Lid geworden op: 12 jun 2012 10:29

Memento_Mori 17 mei 2020 17:39

Bikerdt schreef: 17 mei 2020 01:16
Memento_Mori schreef: 17 mei 2020 00:42 Op het moment dat je de derailleur heen en weer beweegt (zonder kabel spanning) voel je dan een soort tik halverwege?
Ja inderdaad, is dit normaal bij Campa? ben alleen bekend met Shimano.
Nee, dit hoort niet. Even bellen met ICC, vragen naar Wim van de service afdeling en aangeven dat je het tikje hebt halverwege. Die is hier normaal gesproken bekend mee.

Memento_Mori
Forum-lid
Berichten: 457
Lid geworden op: 12 jun 2012 10:29

Memento_Mori 17 mei 2020 17:46

loonatik schreef: 17 mei 2020 11:26 Heb hier toevallig ook last van, heb de aandrijving vervangen en het kleine kransje is nu 1 tandje kleiner. Maar wil er niet soepel op lopen. Alles is heel schoon. Ga binnenkort ff met de padrichter aan de gang.
Maar wel gek dat het bij mij oude cassette geen probleem was.
Derailleurwieltjes zijn nog heel goed.
Het overkomt de beste mechanieker, check eerst even wanneer de fiets met beide wielen op de grond staat of je wiel er wel daadwerkelijk recht in zit. Vaak wordt het achterwiel tijdens zo een klusje in de werkstand erin gestoken waardoor het vaak niet 100% recht zit.

Ketting en cassette slijten op elkaar in, wanneer deze niet tegelijkertijd vervangen worden en ze hebben al wat kilometers achter de kiezen, dan kan het voorkomen dat het niet lekker schakelt.

Check zoals eerder aangegeven even de afstand van de kooi tot de kransen. Vaak hoeft dit enkel te worden aangepast wanneer je b.v. van een 25 naar een 29 cassette gaat maar wellicht was je basis afstelling op de vorige cassette niet 100% goed waardoor je nu tegen dit euvel aanloopt.

In mijn ervaring is het 99 van de 100x te verklaren echter is het soms even zoeken. En soms is er gewoon simpelweg iets kapot.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 18 mei 2020 09:59

Bijkomend vraagje; als je de stelvijsjes van de derailleur bijregelen, kan je toch zo regelen dat de ketting er langs buiten afvalt?
Dit maar op zeker te zijn dat de derailleur ver genoeg naar buiten kan komen.. En als je vergenoeg naar buiten kan komen moet er toch ergens een positie zijn die ok is?
Of moeten we heel het probleem samenvatten dat de derailleur niet ver genoeg naar buiten kan?
Hoe doet de derailleur het zonder ketting?

Walter

Bikerdt
Forum-lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 24 mar 2017 14:30

Bikerdt 18 mei 2020 23:20

Walter, de ketting kan er dus niet afvallen langs buiten, zelfs met de stelboutjes volledig vrij.
De derrie komt zonder ketting, na volledig naar buiten te drukken, weer een paar mm terug naar binnen, jammer dat de fiets alweer weg is en ik er geen filmpje van heb kunnen maken. Probleem blijft wel in m'n hoofd zitten.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 19 mei 2020 02:17

even wild denken voor als de fiets nog eens langs komt; gezien derailleurprobleem heeft helemaal buitenaan zit: breng de derailleur een beetje naar buiten; een rondel op de derailleurhanger zo dat de derailleur een mm of zo naar buiten komt. Dan moet je de derailleur wat naar binnen bijstellen. Misschien lost dat het probleem op -los van het feit dat dat problemen ook kan veroorzaken ;-).

Bikerdt
Forum-lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 24 mar 2017 14:30

Bikerdt 19 mei 2020 20:24

Bij het ICC wordt voor alsnog niet opgenomen, wordt vervolgd.

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3072
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 20 mei 2020 09:50

Bij Shimano heb ik dit ook gehad. Probleem bleek (na lang zoeken) een iets te korte achtervork.

Hoeft geen probleem te zijn, maar na enige slijtage of afwijking wordt hierdoor kleinste krans niet meer bereikt. Bij de allernieuwste modellen speelt dit volgens mij niet meer. Indertijd was het advies (dat bijna nergens is terug te vinden) minimaal 40,5 cm.

Zou zomaar kunnen dat dit bij campa ook zo was.

Plaats reactie