Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Afstellen commandeurs oude Gazelle Trim Trophy

RemkoJ
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 mei 2020 16:13

RemkoJ 14 mei 2020 20:42

Beste,

Ik ben bezig met het opknappen van een oude Gazelle Trim Trophy met een Shimano 105 derailleur. Nu staan er op één van de commandeurs een aantal instellingen en voel ik twee een soort klik als ik ze van volledig naar voren gedraaid naar achteren draai (alsof ze door een weerstand heen gaan). Hebben jullie een idee hoe ik deze afstel (volgorde) en waar de aanduidingen op de shifters voor zijn?

Ik hoor het graag en alvast bedankt!

Gr,

Remko
Bijlagen
IMG_0298.JPG

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3107
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 14 mei 2020 22:18

Het is op zich niet moeilijk. Hoeveel kransen heb je achter? Dat moet het liefst wel overeenkomen met het aantal standen van de shifter. Volgens mij zit die niet helemaal goed gemonteerd. Ik ben al aan het zoeken naar instructies, maar nog niet gevonden.
Korte verzie: je kunt kiezen om te schakelen zonder klikstanden; dan moet het pijltje op de chromenring gelijk staan met het pijltje bij fiction. Voor de klikstanden moet het pijltje bij "sis" staan. (Shimano Index System) dit kun je doen door met de beugeltje de ring te verdraaien. Als startpunt moet echter de zwarte ring een kwartslag linksom anders worden gemonteerd. Het pijltje bij sis op de zwarte ring moet naar voren wijzen. Hiervoor moet je eerst de schroef los draaien. Met de kabel los kan de shifter evenwijdig met de schuine buis naar voren wijzen. Dit is de begin stand. (Grootste krans achter) met elke klik trek je de der. Naar buiten en schakel je op.

RemkoJ
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 mei 2020 16:13

RemkoJ 14 mei 2020 22:44

Dank voor de snelle reactie :-)

Ik heb er nu een 7 speed cassette op gemonteerd (voorheen was dit een 5 speed). Van de positie van de commandeurs op het frame heb ik een foto gemaakt (zie bijlage). Ik kan de moer zo instellen dat ik vier klikjes hoor of op de andere stand dat deze wat vrijer over zijn bereik loopt. Het is dus aan te bevelen om niet de stand met de klikjes te gebruiken?

Gr!
Bijlagen
IMG_0300.JPG
IMG_0299.JPG

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3107
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 15 mei 2020 08:10

Ik vermoed dat het een 6-speed shifter is. Misschien staat er aan de onderzijde van de linker "lever" een artikelnummer? Ik denk de SL-S434.
http://www.velobase.com/ViewShiftSystem ... aaa1683584

Voor 7-speed zou je hem dan inderdaad zonder index moeten gebruiken. Of toch een 7-speed shifter zoeken natuurlijk

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3107
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 15 mei 2020 11:33

inderdaad ja, dan zou de derailleur van dezelfde generatie 105 kunnen zijn.

RemkoJ
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 mei 2020 16:13

RemkoJ 17 mei 2020 10:14

Super, bedankt voor de tips en uitleg! :-)

Plaats reactie