Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Ketting blijft hangen bij terugtrappen

martinobongo2
Forum-lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 02 jan 2014 22:13

martinobongo2 15 mei 2020 14:56

Ik denk dat maatwielen de derailleurspanning bedoelt? (Ofwel, de krachten van de veer en, tegengesteld, van de kabel)

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 15 mei 2020 19:14

Ja , dat bedoelt hij ook....
Alleen denk ik dat verschillen daarin geen bijgeluiden veroorzaken, maar op zich is het logisch gedacht.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

specializedmerida
Forum-lid
Berichten: 489
Lid geworden op: 03 okt 2013 17:49

specializedmerida 15 mei 2020 20:34

Ik zou even checken of je cassette nog wel goed vast zit, wellicht de grotere kransen als blok en daardoor stabieler op de body dan de kleinere die met losse spacer gemonteerd zijn.
sensa guilia
Cannondale scalpel
Trek Superfly 100 pro sl

Gebruikersavatar
carel
Forum-lid
Berichten: 455
Lid geworden op: 06 apr 2010 01:33
Locatie: Breda
Contact

Gebruikersavatar carel 15 mei 2020 22:52

Is zeer waarschijnlijk het kunsstof glijlager in de body als de constructie soortgelijk is als in de Mavic Aksium wielen. Ik had exact hetzelfde probleem. Na schoonspoelen van de body en smeren met een beetje dunne olie ging het weer een paar maanden goed.

Doordat de nylon(?) lagerbus flink gesleten is ontstaat er meer wrijving en wordt de olie van de smering sterk vervuilt. Op een gegeven moment gaan daardoor de freewheel pallen haperen. Fietsen gaat prima maar lawaai bij stoppen met trappen en achteruit trappen hapert of gaat soms helemaal niet meer.
Door de slijtage wiebelt/kantelt de body op de achteras. De speling is het grootst aan het eind van de as waar de kleine kransjes zitten. Dat verklaart waarom het bij schakelen naar grotere kransjes (nog) niet misgaat.

Zoals eerder opgemerkt, er is (was?) een revisie-set te koop, ik meen bij een Canadees. Dan moet je nauwkeurig die lagerbus opmeten en doorgeven zodat je de juiste maat revisie-set bij hem kan bestellen. Dat was toen ik de problemen had. Ik heb ervan afgezieen en de Aksium vervangen door Fulcrum wielen.

Pak met beide handen de cassette maar eens vast en probeer hem te kantelen. Je hebt zo in de gaten of er dan speling op zit.

Pitti Carabinieri
Forum-lid
Berichten: 250
Lid geworden op: 06 okt 2017 12:52

Pitti Carabinieri 17 mei 2020 15:31

Zojuist even geprobeerd het probleem na te spelen zonder op de fiets te zitten en alles loopt soepel. Zou het kunnen meespelen dat het pas speelt wanneer de lagers warm worden oid?

Plaats reactie